Abdilda Tazhibaev

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Abdilda Tazhibaev
Әбділда Тәжібаев
Абдильда Тажибаев
Beliau dilihat dari setem Kazakhstan
Kelahiran
Äbdilda Täjibäyulı (Tazhibayevich) Täjibaev

4 Februari 1909
Meninggal dunia1998
WarganegaraKazakh
Pekerjaanpenyair dan pendrama

Abdilda Tazhibaev (Bahasa Kazakhstan: Әбділдә Тәжібайұлы Тәжібаев) (Rusia: Абдильда Тажибаевич Тажибаев) (1909-1998) adalah penyair Soviet Kazakh dan pengarang drama. Penyair Kazakh. Anak seorang yang miskin. Beliau berkelulusan dari Institusi Pedagogi Kazakh. Pada tahun 1939 telah dianugerahkan tempahan "Badge of Honor". Beliau mula menulis pada tahun 1928. Puisi beliau diterbitkan tiga puisi dan dua puisi: "Kejayaan" dan "Keselamatan." Menerbitkan beberapa puisi dalam majalah dan surat khabar di Kazakhstan. Tulis tentang belia moden di Kazakhstan, pencapaian yang besar dalam pembangunan nilai-nilai budaya Kesatuan Soviet. Daripada karya-karya paling penting dalam ungkapan seni beliau puisi itu: "Orkestra" dan "Perbualan dengan Taras Shevchenko" (diterjemahkan ke dalam Bahasa Rusia). Mereka dibezakan oleh kehangatan dan kekayaan lirik. Beliau juga diketahui menulis secara bekerjasama dengan Tulebayev, Brusilovsky, Khamidi, serta Musirepov dan Mukhamedzhanov. Pernah menulis lagu kebangsaan RSS Kazakhstan.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan di Kyzyl-Orda pada tahun 1909. Pada tahun 1946, beliau lulus dari Institusi Pedagogi Kazakh. Sejak 1960, pernah menjadi Ketua Jabatan Teater dan Seni Halus Institut Kesusasteraan dan Seni Akademi Sains RSS Kazakh. Pada 1959 pula telah menganugerahi "Badge of Honor". Juga dianugerahi Penulis Orang RSS Kazakh pada 1985.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.