Abdul Aziz Ishak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dato Abdul Aziz Ishak is the former CEO of Kumpulan Utusan

Dato Abdul Aziz Ishak

Dato Abdul Aziz Ishak adalah bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan (2008-2018).

Pada waktu itu, kumpulan media tersebut menerbitkan akhbar Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Kosmo, pelbagai majalah dan buku selain pengiklanan.

Beliau juga merupakan Ahli Lembaga Pengarah  Kumpulan Utusan (2009- Jun 2018). Beliau bersara awal ekoran perubahan dalam pengurusan tertinggi Kumpulan Utusan  selepas Pilihanraya Umum 2018.

Dato Abdul Aziz pernah dilantik sebagai Ahli Panel Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) (2016-2018),  Ahli Lembaga Pengelola Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama)  pada 2011 hingga 2018, Ahli Lembaga Penasihat Gagasan Ekonomi Melayu (GABEM) (2010-2015),  Ahli Lembaga Penasihat Pusat Sains Negara (2009-2011) dan Ahli Penasihat Pemikir, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (2011-2013).


Lahir:

Lahir di Hospital Besar Kuala Lumpur pada 18 April 1964 dan dibesarkan di Kampung Baru, Kuala Lumpur.


Jawatan kini:

Ahli Lembaga Pengarah Dataprep Berhad

Ahli Lembaga Pengarah Raffcomm Sdn Bhd.


Anugerah Darjah Kebesaran:

•Darjah Setia Sultan Salahuddin Abdul Aziz Ishah ( SSA ) membawa gelaran Dato pada 2009.

•Darjah Panglima Mahkota Wilayah ( Wilayah Persekutuan/PMW) membawa gelaran Datuk pada 2010.

•Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP)  membawa gelaran Dato pada 2010.

•Darjah Dato Paduka Mahkota Perak (DPMP) membawa gelaran Dato pada 2011.


Pendidikan:

•Sekolah Rendah Jalan Gurney 1,Kuala Lumpur

•Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di Sekolah Menengah Seri Ampang, Kuala Lumpur

•Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) Sekolah Menengah St. John, Kuala Lumpur

•Ijazah Pengajian Strategik dan Keselamatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

•Fellowship pengajian Security and Media anjuran New York University dan East West Center di Hawaii, Amerika Syarikat.


Karier:

Abdul Aziz memulakan khidmat sebagai pemberita kadet di akhbar Utusan Malaysia ( di bawah syarikat Utusan Melayu) pada 1 April 1984.

Sejak awal kariernya, beliau banyak membuat liputan  bidang keselamatan/pertahanan.

Kemudian tumpuan liputan beralih kepada politik,  persidangan antarabangsa, lawatan pemimpin ke luar negara dan  isu-isu semasa. Antara pengkhususan beliau adalah liputan antarbangsa di negara berkonflik dan bergolak seperti gerakan puak pemisah bersenjata di selatan Thailand (1988), ketegangan di Aceh, Indonesia (1989), ketegangan di Timor Timur, Indonesia (1990) dan pergolakan menjelang pilihan raya bebas di Kemboja (1993).

Abdul Aziz turut ditugaskan membuat liputan pencerobohan Iraq ke atas Kuwait (1990). Beliau juga merupakan wartawan pertama dari Malaysia yang terpilih membuat liputan perang Balkan di Bosnia-Herzegovina pada 1992. Beliau juga turut menyertai misi bantuan kemanusiaan kepada pelarian Bosnia (1992).

Pada 1994, beliau membuat liputan kempen pilihan raya pertama Afrika Selatan yang menyaksikan ketegangan dan pertumpahan darah. Dalam pilihanraya tersebut Nelson Mandela menjadi presiden pertama Afrika Selatan selepas berakhirnya dasar apartheid.

Abdul Aziz  berpengalaman luas dalam liputan antarabangsa antaranya persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Persidangan Komanwel (CHOGM) , Persidangan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), Persidangan Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM), Persidangan D8, Persidangan Ekonomi Dunia Dan Persidangan Kemuncak ASEAN.

Selain itu, beliau banyak ditugaskan membuat liputan lawatan kerja rasmi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kanan di luar negara. Pengalaman luas  Abdul Aziz dalam pemberitaan politik dan perhubungan antarabangsa menjadikan beliau  penulis politik dan isu semasa yang aktif selain banyak mewawancara pembesar, pemimpin dan negarawan.

Sepanjang 34 tahun berkhidmat di Kumpulan Utusan ( Syarikat Utusan Melayu), beliau  telah menyandang  pelbagai jawatan sehingga  dilantik memangku Ketua Pengarang Kumpulan Utusan pada 29 Julai 2008 dan secara tetap 1 Disember 2009. Beliau dilantik menggantikan Dato Khalid Mohd yang bersara pada tahun tersebut.

Dengan kedudukannya itu, Abdul Aziz antara lain bertanggungjawab ke atas operasi penerbitan akhbar Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Kosmo, pelbagai majalah dan berita edisi online.

Beliau memilih bersara awal pada Julai 2018 ketika usia 54 tahun iaitu selepas Pilihanraya Umum Ke-14 (PRU14)

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]