Abdul Wahid Omar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abdul Wahid Omar

PSM; SSAP (Pah); SSIS (Sel); SSNS (NS); AMN
Pengerusi Bursa Malaysia
Memegang jawatan
1 Mei 2020
Didahului olehShireen Ann Zaharah Muhiudeen
Pengerusi
Tabung Alam Sedunia Malaysia
Memegang jawatan
1 Julai 2022
Didahului olehTunku Ali Redhauddin
Pengerusi Kumpulan
Permodalan Nasional Berhad (PNB)
Dalam jawatan
1 Ogos 2016 – 29 Jun 2018
Didahului olehAhmad Sarji Abdul Hamid
Digantikan olehZeti Akhtar Aziz
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Malaysia
Unit Perancangan Ekonomi
Dalam jawatan
5 Jun 2013 – 4 Jun 2016
Didahului olehNor Mohamed Yakcop
Digantikan olehAbdul Rahman Dahlan
Senator Dewan Negara ke-13
Dalam jawatan
5 Jun 2013 – 4 Jun 2016
RajaTuanku Abdul Halim
Perdana MenteriNajib Razak
Butiran peribadi
LahirAbdul Wahid bin Omar
(1964-01-19) 19 Januari 1964 (umur 60)
Johor Bahru, Johor, Persekutuan Malaysia
KewarganegaraanMalaysia
PasanganPuan Sri Kay Roserina Mohd Kassim
Alma materAssociation of Chartered Certified Accountants (ACCA), Malaysian Institute of Accounts, Institute of Chartered Accountants in England & Wales (ICAEW)
PekerjaanAhli politik, pelabur perbankan

Tan Sri Dato’ Seri Abdul Wahid Omar (lahir 19 Januari 1964) ialah Pengerusi Bukan Eksekutif Bursa Malaysia sejak 1 Mei 2020.[1] Beliau juga merupakan bekas menteri yang bertanggungjawab bagi Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri Malaysia mulai Mei 2013 - 4 Jun 2016.[2]

Beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Telekom Malaysia Berhad pada 1 Julai 2004. Sebelum itu, beliau merupakan Pengarah Urusan/CEO kepada United Engineers (Malaysia) Berhad dan UEM World Berhad. Beliau sejak Julai 2008 merupakan CEO dan presiden kepada sebuah institusi perbankan di Malaysia iaitu Maybank.[3]

Pada 1 Ogos 2016, beliau dilantik sebagai pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) bagi menggantikan Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid yang telah tamat tempoh perkhidmatannya pada 31 Julai 2016.

Kerjaya korporat[sunting | sunting sumber]

United Engineers (Malaysia) Berhad (UEM) dan UEM World (2001–2004)[sunting | sunting sumber]

Pada Oktober 2001, Tan Sri Wahid telah dilantik sebagai Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan UEM. Pengambilalihan oleh Khazanah Nasional ketika itu menerima reaksi bercampur-campur. Langkah pertama yang Tan Sri Wahid lakukan untuk menangani permasalahan ini adalah untuk membuka kunci nilai konsesi lebuh raya yang diketuai oleh PLUS Expressways. Konsesi tol telah dikaji semula untuk mengurangkan kenaikan kadar tol (dari 5% setahun kepada 3.2% setahun) tetapi meningkat setiap 3 tahun. Ruang untuk hutang UEM untuk disusun semula dan selepas itu melaksanakan penyenaraian IPO di Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) pada Julai 2002. Satu lagi langkah yang diambil oleh Tan Sri Wahid adalah untuk melupuskan aset bukan teras untuk mengurangkan hutang Kumpulan ke tahap yang lebih terkawal.

Selepas 2 setengah tahun kemudian, hutang Kumpulan telah dikurangkan separuh kepada tahap yang lebih mampan RM16 bilion dengan sebahagian besar dalam bentuk pembiayaan projek. Kumpulan UEM kembali ke landasan yang menguntungkan dengan keuntungan tahunan sebanyak RM500 juta dan dinilai semula aset bersih RM10 bilion. Khazanah Nasional bukan sahaja mencapai objektif utamanya dalam pengambilalihan itu tetapi juga dua kali ganda nilai pelaburan dalam tempoh 3 tahun.

Telekom Malaysia (2004–2008)[sunting | sunting sumber]

Tan Sri Wahid kembali ke Telekom Malaysia sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada Julai 2004 sebagai sebahagian daripada pelan transformasi GLC yang lebih besar. Beliau telah diberi mandat untuk mengubah TM menjadi syarikat telekomunikasi serantau dengan penekanan khusus pada komunikasi mudah alih. Pengalaman beliau dalam memulihkan Kumpulan UEM dan menjadi Ketua Pegawai Kewangan TM sebelum memberikan persekitaran yang sangat kondusif untuk menjalankan mandat.

Setelah menangani asas-asas perniagaan (secara organisasi, budaya, perkhidmatan pelanggan yang bijak, perniagaan bijak) dan sebagai sebahagian daripada usaha untuk meningkatkan nilai pemegang saham, ia telah memutuskan bahawa Kumpulan TM akan lebih baik yang diasingkan kepada dua entiti tersenarai berasingan. TM International (kini dikenali sebagai Axiata) dengan Celcom dan perniagaan komunikasi mudah alih serantau yang lain di bawah sayapnya telah berjaya diasingkan dan disenaraikan di Bursa Malaysia pada April 2008.

Ini meninggalkan TM sedang disusun semula sebagai Juara Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi Negara (HSBB) menerajui pelaksanaan HSBB negara dalam Kerjasama Awam Swasta dengan Kerajaan Malaysia. Pengasingan "melepaskan" Kumpulan Axiata untuk terus berkembang di seluruh Asia.

Maybank (2008–2013)[sunting | sunting sumber]

Pada Mei 2008, Tan Sri Wahid telah dilantik sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, menggantikan Tan Sri Amirsham Abdul Aziz yang ketika itu dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi Unit Perancang Ekonomi (EPU) selepas Pilihan Raya Umum ke-12.

Dalam tempoh tiga bulan sebelum ketibaan beliau, Maybank memuktamadkan tiga pengambilalihan utama, An Binh Bank di Vietnam, Bank International Indonesia (BII) dan MCB Bank di Pakistan. Beliau menghadapi tiga cabaran utama dalam beberapa bulan pertama di Maybank. Pertama, beliau terpaksa mengikuti melalui tiga pengambilalihan utama bernilai kira-kira RM11 bilion dan untuk menaikkan perlu ekuiti dan hutang modal yang diperlukan untuk membiayai pengambilalihan. Kedua, untuk menangani krisis kewangan global yang telah berlaku dengan kejatuhan Lehman Brothers, antara lain, pada bulan September 2008. Dan ketiga, untuk meningkatkan prestasi kewangan Maybank.

Manakala pasukan kewangan korporat sibuk menyiapkan tiga pembelian, seluruh pengurusan dan kakitangan ahli sibuk melaksanakan program peningkatan prestasi yang dipanggil LEAP30 - siri 30 inisiatif yang dikenal pasti untuk meningkatkan prestasi Maybank dan mengembalikan kepimpinan pasarannya.

Selepas 18 bulan, aset dan deposit meningkat lebih cepat, perkhidmatan pelanggan yang lebih baik, kualiti aset yang bertambah baik dan keuntungan selepas cukai bangkit semula untuk satu bilion rekod RM3.8 bagi tahun kewangan 2010. Maybank kembali sebagai bank nombor satu di Malaysia dan syarikat yang paling berharga disenaraikan di Bursa Malaysia.

Walaupun ini meninggalkan pasukan, Lembaga Pengarah dan pemegang saham gembira, masih terdapat kebimbangan apabila ia datang kepada kemampanan. keletihan profesional terbukti dan terdapat keperluan untuk menyemak semula struktur organisasi dan melihat semula misi syarikat. Oleh itu, "Tiger Summit" diadakan di Putrajaya yang dikumpul 1000 pengurus atas dan pemimpin. Sidang kemuncak ini bersetuju untuk menerima pakai misi baru untuk Maybank untuk Menginsankan Perkhidmatan Kewangan. Ini bermaksud:

Untuk menyediakan rakyat dengan akses yang mudah kepada pembiayaan, untuk menyediakan terma dan harga yang adil, Menasihati pelanggan berdasarkan keperluan dan mereka; Yang berada di tengah-tengah masyarakat.

Ini bukan sekadar laungan tetapi alasan kerana untuk 40,000 warga Maybank di Malaysia dan di seluruh Asia. Organisasi, yang baru "House of Maybank" telah dicipta dengan tiga teras perniagaan Perkhidmatan Kewangan Komuniti, Perbankan Borong Global dan Insurans & Takaful dengan Perkhidmatan Kewangan Islam dan Operasi Antarabangsa neutral dalam ketiga-tiga tiang perniagaan.

Dengan misi baru dan baru "rumah", Maybank terus melanjutkan kepimpinannya bukan sahaja sebagai bank nombor satu di Malaysia tetapi juga sebagai salah satu kumpulan perbankan serantau atas dengan kehadiran di semua sepuluh negara ASEAN.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Unit Perancangan Ekonomi (2013–2016)[sunting | sunting sumber]

Tan Sri Abdul Wahid telah dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi Perancang Ekonomi pada 5 Jun 2013. Beliau menyelia beberapa agensi kerajaan seperti Unit Perancang Ekonomi, Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS), Jabatan statistik, Ekuiti Nasional Berhad (EKUINAS) dan Talent Corporation (TALENCORP), TERAJU dan Yayasan Pendidikan Peneraju Bumiputera.

Dilantik (tidak dipilih) sebagai salah satu daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri adalah satu pengalaman kekerasan hati untuk Abdul Wahid Omar. Beliau berjanji bahawa dia akan melakukan segala-galanya dalam kuasanya untuk membantu Malaysia dalam mencapai misi wawasan 2020. Beliau menyatakan bahawa akan menggunakan pengalaman perbankan yang luas untuk membantu Malaysia dengan menggunakan dalam jabatannya.[4]

Dia adalah seorang ahli Lembaga Pengarah Majlis Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia, Ahli Majlis Majlis Wilayah Ekonomi Pantai Timur Pembangunan (ECERDC), Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA), Ahli Majlis Aeroangkasa Malaysia, Ahli Lembaga Pengarah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera dan Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan Agensi Inovasi Malaysia.[5]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Abdul Wahid ialah seorang akauntan dan juga merupakan ahli Fellow of the Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), United Kingdom dan ahli Institut Akauntan Malaysia/Malaysian Institute of Accountants.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Pengiktirafan diraja[sunting | sunting sumber]

Baru-baru ini pada Jun 2016, beliau telah dianugerahkan Panglima Setia Mahkota (PSM) oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong atas sumbangan beliau yang tidak ternilai kepada negara.

Anugerah Asian Banker[sunting | sunting sumber]

The Asian Banker dan Majlis Penasihat bagi Anugerah Pencapaian Kepimpinan kagum dengan pencapaian Abdul Wahid dalam menguruskan Maybank.

"Cabaran terbesar Abdul Wahid sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada tahun 2010 adalah apabila dia terpaksa mendapatkan semula keyakinan pemegang saham selepas keuntungan bersih menurun secara mendadak dari RM2.93bil pada tahun 2008 kepada RM692mil pada tahun 2009 disebabkan oleh penurunan nilai pelaburan pengambilalihan BII dan MCB Bank of Pakistan."[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Abdul Wahid appointed Bursa chairman". The Star (Malaysia). 17 April 2020. Dicapai pada 18 April 2020.
  2. ^ Siapa Pengganti Presiden & CEO Maybank Datuk Seri Abdul Wahid Omar?[pautan mati kekal] mStar Online. 15 Mei 2013.
  3. ^ Dua Pegawai Kanan Dibuang Kerja, NUBE Buat Laporan Polis Diarkibkan 2012-04-13 di Wayback Machine mStar Online
  4. ^ News."Abdul Wahid pledges to do his best"[pautan mati kekal], The Star, 16 May 2013. Retrieved on 16 May 2013.
  5. ^ News."YB Senator Dato' Sri Abdul Wahid bin Omar", CNBC.
  6. ^ News."Wahid bags Asian award", The Star, 25 April 2013. Retrieved on 16 April 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]