Abu Inan Faris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abu Inan Faris (Arab: أبو عنان فارس بن علي) (lahir pada 1329) ialah seorang pemerintah Marinid. Beliau menggantikan bapanya Abu al-Hasan ibn Uthman sebagai Sultan Maghribi dalam tahun 1348. Beliau mati dicekik oleh para wazir pada tahun 1358.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Beliau mendapat gelaran Amir al-muminin ("komander yang dipercayai"). Abu Inan harus menghilangkan salah satu anak saudaranya yang telah merebut kuasa dalam Fes. Beliau membina Madrasah dalam Meknes dan Fes pada tahun 1350, dan kemudian merebut Tlemcen pada tahun 1351 dan Bougie pada tahun 1352. Tetapi beliau dikalahkan pada tahun 1357 dan dibunuh pada tahun berikutnya oleh salah seorang Wazir. Dia juga membina Madrasah lain di Fes pada tahun 1357. Di bawah keputusannya, Maut Hitam dan pemberontakan Tlemcen (kini sebuah bandar di Algeria) dan Tunis menandakan awal kejatuhan Banu Marin. Mereka terbukti tidak mampu mendorong kembali Portugis dan Sepanyol, yang menetap di pantai Afrika Utara selama era Dinasti Wattasid yang berjaya kepada Banu Marin.

Didahului oleh
Abu al-Hasan 'Ali
Dinasti Marinid
1348–1358
Diikuti oleh:
Second fall of the Marinids

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Julien, Charles-André, Histoire de l'Afrique du Nord, des origines à 1830, édition originale 1931, réédition Payot, Paris, 1994