Adam's Song

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"Adam's Song"
Single oleh Blink-182
daripada album Enema of the State
Dilancarkan padaSeptember 5, 2000
Dirakamkan pada1998-1999
FormatCD single, DVD
GenreAlternative rock
Panjang4:10
4:07 (Greatest Hits version)
SyarikatMCA
PenulisMark Hoppus
PenerbitJerry Finn
Kronologi single Blink-182
""All the Small Things"
(2000)"
"Adam's Song" ""Man Overboard"
(2000)"
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Adam's Song adalah sebuah lagu oleh band pop punk Amerika Blink-182, dari album ketiga mereka Enema of the State, album ini sebahagian besar dikreditkan untuk kejayaan band. Ia dikeluarkan dalam CD ketiga dan terakhir single dari album balik "What's My Age Again?" dan "All the Small Things" pada tarikh 5 September 2000 "Adam's Song" adalah salah satu daripada lima lagu Blink-182 yang berada di # 2 di chart Modern US Rock Tracks . Vokal pada lagu dipersembahkan oleh Mark Hoppus.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

"Adam's Song" sering kali disebut sebagai lagu Blink-182 ketika menjadi "serius". Lagu ini ditempatkan di antara lagu menarik dan cepat "Disentry Gary" dan "All the Small Things".

Lagu ini ditulis dalam C mayor. Lirik lagu ini berkaitan dengan depresi dan bunuh diri,kebanyakannya jenaka tandas hadir dalam sebahagian besar lagu-lagu lain pada Enema of the State. Penyusunan lagu dari pekerjaan mereka sebelumnya juga, khususnya bahagian instrumental bergeser. Dalam ayat-ayat, gitar dimainkan (bisu) kord disertai dengan garis bass relatif biasa; dalam panduan suara gitar memainkan garis oktaf sementara bass bergeser untuk bermain a kord. Ia sama dengan lagu mereka yang lain "Stay Together for the Kids" (berurusan dengan kerosakan rumah tangga' dan masalah keluarga), daripada album studio keempat blink-182, Take Off Your Pants and Jacket.

Lagu ini membuat rujukan untuk lagu "Come as You Are" oleh Nirvana dengan lirik, "I took my time, I hurried up, The choice was mine, I didn't think enough." Sementara lirik lagu Nirvana adalah "Take your time, hurry up, the choice is yours, don't be late."

Hal ini pernah difikirkan [rujukan?] bahawa laman sesawang AdamsLetter.com memaparkan inspirasi di sebalik lagu tersebut, meskipun hal ini kemudian dinyatakan sebagai cerita fiktif, dan setiap persamaan "antara watak, tempat, dan peristiwa untuk setiap orang yang nyata adalah kebetulan . "

Lagu ini menyebabkan kekacauan pada tahun 2000 bila ia ditetapkan untuk mengunlangi di stereo dimana Barnes Greg 17 tahun, yang selamat dari pembunuhan Columbine High School, maengantungi diri dalam garaj di rumah keluarganya.

Selama persembahan tahun 2009 di musim panas mereka, setelah DJ AM meninggal, yang nama asalnya adalah Adam Goldstein, blink-182 berhenti bermain lagu Adam's Song bagi menginggati persembahan tersebut.

Tajuk lagu ini didasarkan pada Mr. Show dimana kumpulan metal palsu Titannica memiliki sebuah lagu dengan nama yang sama.

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Kesemua runut ditulis dan digubah oleh blink-182.

CD Single Adam's Song
No.TajukMasa
1."Adam's Song" (Radio edit) 4:11
2."Going Away to College" (Live) 3:40
3."Adam's Song" (Live) 4:35
4."Wendy Clear" (Live) 4:09


DVD Single Adam's Song
No.TajukMasa
1."Man Overboard" (Music video) 3:03
2."Adam's Song" (Musik video) 4:22


Rujukan[sunting | sunting sumber]

Link tambahan[sunting | sunting sumber]