Aeroflot

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Aeroflot—Russian Airlines
Aeroflot—Syarikat Penerbangan Rusia
Аэрофлот — Российские авиалинии
IATA ICAO Pengenal
SU AFL AEROFLOT
Ditubuhkan3 Februari 1923; 101 tahun yang lalu (1923-02-03)
Bermula operasi15 Julai 1923; 100 tahun yang lalu (1923-07-15)
Hab
Program kesetiaanAeroflot Bonus
Perikatan
Subsidiari
Pesawat187 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi339 (jumlah keseluruhan destinasi)
113 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan)
Diniagakan sebagaiMOEX : AFLT
Ibu pejabatRusia Moscow, Rusia
Orang penting
Pendapatan руб/RUB ₽ 532.9 bilion (EUR € 7.0 bilion[2]) (FY 2017)[3]
Pendapatan bersih руб/RUB ₽ 23 bilion (FY 2017)[4]
Keuntungan руб/RUB ₽ 40.4 bilion (FY 2017)[5]
Pekerja30,328 (Kumpulan Aeroflot)
Laman webwww.aeroflot.ru/ru-en
www.aeroflot.ru/ru-ru
Aeroflot A350 VQ-BFY

Aeroflot - Syarikat Penerbangan Rusia (Rusia: Аэрофлот - Российские авиалинии; Aeroflot – Rossiskiie avialinii) ialah sebuah syarikat penerbangan kebangsaan Rusia. Ibu Pejabat Syarikat Penerbangan Aeroflot berpusat di Pentadbiran Pusat Okrug, Moscow, bersama dengan Hab di Lapangan Terbang Sheremetyevo.

Status Syarikat dalam Pakatan SkyTeam[sunting | sunting sumber]

  • Ahli Penuh

Tarikh Bergabung[sunting | sunting sumber]

  • 14 April 2006; 17 tahun yang lalu (2006-04-14) [6]

Data Kod[sunting | sunting sumber]

  • Kod IATA : SU
  • Kod ICAO : AFL
  • Panggilan: Aeroflot

Am / Perihal[sunting | sunting sumber]

PJSC Aeroflot – Syarikat Penerbangan Rusia (Rusia: ПАО "Аэрофло́т – Росси́йские авиали́нии", PAO Aeroflot—Rossiyskiye avialinii), dikenali secara awam sebagai Aeroflot (English: /ˈɛərˌflɒt/ atau /ˌɛərˈflɒt/ ( dengar)) (Rusia: Аэрофлот, terjemahan ke Bahasa Inggeris: "air fleet", disebut [ɐɛrɐˈfɫot]), merupakan Pembawa Bendera[7][8] dan Syarikat Penerbangan terbesar dari Daerah persekutuan Rusia.[9] Syarikat Penerbangan itu telah diasaskan dan dioperasikan sejak Tahun 1923, membuat Aeroflot menjadi satu diantara Syarikat Penerbangan Tertua yang Aktif di dunia. Ibu Pejabat Syarikat Penerbangan Aeroflot berpusat di Pentadbiran Pusat Okrug, Moscow, bersama dengan Hab di Lapangan Terbang Sheremetyevo. Syarikat Penerbangan itu terbang ke 146 Destinasi di 52 Negara, dan tidak termasuk Perkhidmatan Perkongsian Kod.

dari sejak masa permulaan hingga Tahun 1990an, Aeroflot merupakan Syarikat Penerbangan pembawa Bendera dan merupakan Syarikat milik Negara kepada Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR), pendahulu Negara Rusia. Selama ini, Aeroflot mengembangkan armada menjadi lebih dari lima ribu pesawat buatan dalam negeri dan berkembang untuk mengoperasikan rangkaian penerbangan domestik dan antarabangsa serta lebih dari tiga ribu destinasi di seluruh Kesatuan Soviet dan dunia, sehingga menjadikan syarikat penerbangan terbesar di dunia pada masa itu.[10][11] Selain penerbangan penumpang, Syarikat Penerbangan Aeroflot juga berkomitmen untuk melakukan operasi pengangkutan barang dan melayani Negara melalui pengangkutan dan bantuan ketenteraan. Dengan armada terbesar terdapat beban yang besar, menjadi satu diantara punca Syarikat Penerbangan Aeroflot menjadi terlibat dalam banyak Kemalangan dan Insiden semasa operasinya dibandingkan dengan syarikat penerbangan lain.[12] Selepas Pembubaran Kesatuan Soviet, syarikat penerbangan itu disusun semula menjadi syarikat saham terbuka dan memulai proses transformasi radikal. Syarikat Penerbangan Aeroflot mengecilkan armada (Mengurangkan Jumlah Armada yang sudah tua) secara dramatik dan pada masa yang sama membeli pesawat Yang berasal dari Barat dan model domestik yang lebih baharu dan menumpukan pada pengembangan pasaran antarabangsa dan kemudian pasaran domestiknya.

Pada akhir tahun 2017, Aeroflot menguasai sekitar 40% pasaran udara di Rusia.[13] Syarikat Penerbangan Aeroflot memiliki Anak Syarikat , iaitu Syarikat Penerbangan Rossiya Airlines – sebuah Syarikat Penerbangan yang berpusat di Saint Petersburg, Pobeda – sebuah Syarikat Penerbangan Pengangkutan Kos Rendah, dan kepemilikan sebesar 51% terhadap Syarikat Penerbangan Aurora, yang berpusat di Timur Jauh Rusia. Alhasil kesemua, Syarikat Penerbangan Aeroflot dan Anak Syarikatnya memiliki sebanyak 359 Pesawat setakat 31 Disember 2019,[14] terdiri terutamanya Airbus, Boeing, dan Rekaan Domestik seperti Sukhoi Superjet 100. Syarikat Penerbangan Aeroflot juga sebelum ini memiliki Anak Syarikat Pengangkutan Barang dengan nama Aeroflot-Cargo, walaupun cawangan itu kemudian bergabung dengan syarikat penerbangan induk.[15][16]

Syarikat Penerbangan Aeroflot menjadi ahli dalam Kumpulan SkyTeam di Bulan April Tahun 2006, menjadikannya syarikat penerbangan pertama di bekas Negara Kesatuan Soviet yang melakukannya. Sehingga Mac 2020, Kerajaan Rusia memiliki 51% Aeroflot melalui Agensi Persekutuan untuk Pengurusan Harta Negeri, dengan selebihnya saham ialah free-floating.[17]

Pada 2022, SkyTeam dan Aeroflot bersetuju untuk menggantung keahlian syarikat penerbangan itu buat sementara waktu.[18]

Peta Hab[sunting | sunting sumber]

Hab Aeroflot[sunting | sunting sumber]

Aeroflot is located in Russia
SVO
SVO
OVB
OVB
LED
LED
VVO
VVO

Sejarah Singkat[sunting | sunting sumber]

Aeroflot ditubuhkan pada tahun 1925 dan memesan banyak pesawat dari negara mereka sendiri.

Pada 1972, Aeroflot memesan Tupolev Tu-154, sejak tahun 80an, Aeroflot mempunyai kemalangan yang melibatkan pesawat Tu-154 sebelum diberhentikan pada 2009. Mereka berhentikan pesawat Tu-154 sebagai penerbangan terakhir pesawat Tu-154 dari Ekaterinburg ke Moscow, malah operasi pesawat itu melebihi 40 tahun.

Mereka telah mempunyai 139 pesawat untuk beroperasi, kebanyakkannya pesawat Airbus. Malahan mereka masih menempah pesawat dari negara mereka sendiri. Pada 2013, Aeroflot menjadi penaja rasmi untuk Manchester United.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Logo Aeroflot menunjukkan lambang komunis di tengah dan mempunyai dua sayap
Ilyushin Il-96 milik Aeroflot

Sejarah Awal Penerbangan Aviasi Soviet[sunting | sunting sumber]

Sebuah poster Soviet awal meminta warga membeli stok di Dobrolyot

Pada Tarikh 17 Januari 1921, Sovnarkom Republik Sosialis Persekutuan Soviet Rusia menerbitkan "Tentang Pengangkutan Udara". Dokumen yang ditandatangani oleh Lenin menetapkan peraturan dasar mengenai pengangkutan udara di wilayah RSFSR. Dokumen itu penting kerana ini ialah kali pertama sebuah Negara Rusia menyatakan kedaulatan atas ruang udara. Di samping itu, dokumen tersebut menetapkan peraturan untuk operasi pesawat asing di ruang udara dan wilayah Kesatuan Soviet. Selepas Lenin mengeluarkan perintah, sebuah Suruhanjaya Negeri dibentuk pada Tarikh 31 Januari 1921 untuk tujuan perancangan penerbangan awam di wilayah Kesatuan Soviet. Sebagai hasil rancangan komisi, Glavvozdukhflot (Ketua Pentadbiran Armada Udara Awam) (Rusia: Главвоздухфлот (Главное управление воздушного флота)) ditubuhkan, dan ia memulakan penerbangan mel dan penumpang di laluan Moscow - Oryol - Kursk - Kharkov pada Tarikh 1 Mei 1921 menggunakan pesawat Sikorsky Ilya Muromets.[22]:1 Ini diikuti dengan penubuhan Deruluft-Deutsch Russische Luftverkehrs A.G. di bandaraya Berlin pada Tarikh 11 November 1921, sebagai usaha sama antara Kesatuan Soviet dan Jerman. Syarikat itu, yang pesawatnya didaftarkan di Jerman dan Kesatuan Soviet, mula beroperasi pada Tarikh 1 Mei 1922 dengan Armada siri Fokker F.III terbang antara Königsberg dan Moscow.[22]:2 Perkhidmatan ini pada mulanya dikendalikan dua kali seminggu dan terhad kepada penghantaran Mel.[22]:2–3

Pada Tarikh 3 Februari 1923 Sovnarkom meluluskan rancangan untuk pengembangan Armada Udara Merah, dan tarikh inilah yang secara rasmi diakui sebagai permulaan penerbangan awam di Kesatuan Soviet. Selepas resolusi Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Kesatuan Soviet, Perusahaan untuk Kawan Armada Udara (ODVF) ditubuhkan pada Tarikh 8 Mac 1923, diikuti dengan pembentukan Dobrolet (Rusia: Добролёт) pada Tarikh 17 Mac 1923. Artis Alexander Rodchenko terlibat dalam ODVF pada masa ini. Dia merancang poster yang mendorong warga untuk membeli stok di Dobrolet dan logo "Tukul dan Sabit Bersayap" yang terkenal masih digunakan oleh Syarikat Penerbangan Aeroflot.[23] Penerbangan tetap oleh Dobrolet dari Moscow ke Nizhniy Novgorod bermula pada Tarikh 15 Julai 1923. Dalam tempoh yang sama, dua Syarikat Penerbangan tambahan ditubuhkan; Zakavia berpusat di Tiflis, dan Ukrvozdukhput berpusat di Kharkov.[22]:2 Selama Tahun 1923, sebuah perjanjian ditandatangani untuk menubuhkan subbahagian Dobrolet yang akan berpusat di Tashkent, yang akan beroperasi ke titik-titik di Asia Tengah Soviet. Perkhidmatan antara Tashkent dan Almaty bermula pada Tarikh 27 April 1924, dan pada akhir tahun 1924 subdivisi telah membawa 480 penumpang dan 500 kilogram (1,100 lb) mel dan barang, dengan jumlah 210 penerbangan.[22]:6 Pada Bulan Mac Tahun 1924, Dobrolet mula mengendalikan penerbangan dari Sevastopol ke Yalta dan Yevpatoriya di Crimea. rangkaian laluan Dobrolet diperluas selama tempoh 1925-1927 untuk memasukkan Kazan dan penerbangan tetap antara Moscow dan Kharkov dirasmikan. Rancangan dibuat untuk penerbangan Dobrolet ke Kharkov untuk berhubung dengan perkhidmatan Ukrvozdukhput ke Kiev, Odessa dan Rostov-on-Don. Pada Tahun 1925, Dobrolet mengkawal 2.000 penerbangan dengan jarak 1,000,000 kilometer (620,000 bt), membawa 14,000 penumpang dan muatan seberat 127,500 kilogram (281,100 lb), di rangkaian laluan yang meluas ke beberapa 5,000 kilometer (3,100 bt).[22]:7 Dobrolet berubah dari syarikat Rusia menjadi syarikat kesatuan sekerja pada Tarikh 21 September 1926 sebagai hasil resolusi Sovnarkom, dan pada Tahun 1928 Dobrolet digabungkan dengan Ukrvozdukhput; yang terakhir telah bergabung dengan Zakavia pada Tahun 1925.[22]:6–7

Tahun-tahun Formatif[sunting | sunting sumber]

Armada siri Tupolev ANT-20bis telah digunakan untuk Penerbangan Pengangkutan Barang dari Moscow ke Mineralnye Vody sebelum Perang Dunia II.

Tanggungjawab untuk semua aktiviti penerbangan awam di wilayah Kesatuan Soviet berada di bawah kawalan Ketua Direktorat Armada Udara Sipil pada Tarikh 25 Februari 1932, dan pada Tarikh 25 Mac 1932 nama "Aeroflot" secara rasmi diadopsi untuk seluruh Armada Udara Awam Soviet.[22]:10 Kongres Parti Komunis Kesatuan Soviet pada Tahun 1933 menetapkan rancangan pembangunan untuk industri penerbangan awam untuk lima tahun berikutnya, yang akan menyaksikan pengangkutan udara menjadi satu diantara alat pengangkutan utama di Kesatuan Soviet, menghubungkan semua bandar-bandar utama. Kerajaan juga melaksanakan rancangan untuk mengembangkan industri pesawat Soviet agar tidak terlalu bergantung pada pesawat buatan asing;[22]:10–11 pada tahun 1930 sekitar lima puluh peratus perkhidmatan penerbangan pesawat di Kesatuan Soviet ialah pembuatan asing.[22]:8 pengembangan di laluan Penerbangan dimana ia telah terbentuk di Hujung Tahun 1920an,[22]:8 bersambung hingga Tahun 1930an. Perkhidmatan Tempatan (MVL) telah sangat berkembang di Soviet Asia Tengah dan di Soviet Timur Jauh,[22]:11–13 yang pada akhir Rancangan Lima Tahun daripada ke dua pada tahun 1937 telah 35,000 kilometer (22,000 bt) panjangnya dari keseluruhan rangkaian beberapa 93,300 kilometer (58,000 bt).[22]:13 Perjanjian antara Kesatuan Soviet dan Jerman yang berkaitan dengan Deruluft tamat pada Tarikh 1 Januari 1937 dan tidak diperbaharui, yang menyaksikan syarikat penerbangan usaha sama itu menghentikan operasi pada Tarikh 1 April 1937. Pada tarikh itu Syarikat Penerbangan Aeroflot memulakan operasi deangan Laluan dari Moscow ke Stockholm, dan mula mengoperasikan laluan ex-Deruluft dari Leningrad ke Riga menggunakan Armada siri Douglas DC-3 dan Armada siri Tupolev ANT-35 (PS-35s). Penerbangan dari Moscow ke Berlin, melalui Königsberg, ditangguhkan sehingga Tahun 1940, ketika mereka dimulakan semula oleh Syarikat Penerbangan Aeroflot dan Deutsche Luft Hansa sebagai hasil dari penandatanganan Pakatan Molotov – Ribbentrop, dan akan berterusan sehingga permulaan Perang Patriotik Besar pada Tahun 1941.[22]:5

sebuah Armada Syarikat Penerbangan Aeroflot PS-84 (Armada Douglas DC-3, yang telah diubah suai dengan Kelengkapan Enjin Soviet) di Lapangan Terbang Bandaraya Moscow di Tahun 1940. Armada Lisunov Li-2, sebuah Armada versi dibina lesen kepada DC-3, akan menjadi tulang belakang kepada Armada selepas Perang Patriotik Raya.

dibawah perancangan lima tahun yang ke tiga, dimana ia bermula di Tahun 1938, perkembangan penerbangan sivil berlanjut, dengan peningkatan pemasangan lapangan terbang telah dibuat dan pembinaan lapangan terbang telah dimulakan. Sebagai tambahan kepada pengembangan perkhidmatan antara bandar-bandar utama Kesatuan Soviet, laluan tempatan (MVL) juga diperluas, dan pada Tahun 1940, sekitar 337 laluan MVL menyaksikan operasi secara berjadual. Pengeluaran bersiri Lisunov Li-2 (Douglas DC-3 buatan lesen) bermula pada tahun 1939, dan pesawat tersebut menjadi tulang belakang armada Syarikat Penerbangan Aeroflot di laluan utama. Ketika Kesatuan Soviet diserang oleh Nazi Jerman pada Tarikh 22 Jun 1941, pada hari berikutnya, Sovnarkom meletakkan Armada Udara Awam di bawah kawalan Narkomat, yang menuju ke- skala mobilisasi kru dan juruteknik Aeroflot untuk usaha perang Soviet. Sebelum pencerobohan, rangkaian Aeroflot meluas di sekitar 146,000 kilometer (91,000 bt), dan antara laluan terpanjang yang dikendalikan dari Moscow ialah yang menuju ke Tbilisi ​​(melalui Baku), Tashkent dan Vladivostok.[22]:13 Armada Syarikat Penerbangan Aeroflot, termasuk PS-35 dan PS-43, memiliki pusat di Lapangan Terbang Pusat; dan misi penting yang dilakukan oleh pesawat dan anak kapal Syarikat Penerbangan Aeroflot termasuk bekalan terbang ke bandar-bandar yang dikepung di Leningrad, Kiev, Odessa dan Sevastopol.[22]:14 semasa Pertempuran Stalingrad, diantara Ogos 1942 dan Februari 1943, Syarikat Penerbangan Aeroflot mengoperasikan 46,000 misi ke Stalingrad, mengirimkan persedian dengan feri seberat 2,587 tonne (5,703,000 lb) dan sebahagian 30,000 pasukan. Berikutan kekalahan Wehrmacht, sekitar 80 Junkers Ju 52 / 3ms ditangkap dari Jerman, dan dimasukkan ke dalam perkhidmatan Armada Udara Sipil, dan selepas perang dimasukkan ke dalam layanan tetap di seberang Kesatuan Soviet.[22]:15 Walaupun operasi sivil di Rusia Eropah di sebelah barat garis depan, yang berlangsung dari Leningrad ke Moscow ke Rostov-on-Don, dilarang beroperasi kerana perang, perkhidmatan dari Moscow ke Urals, Siberia, Asia Tengah, dan wilayah lain yang tidak terjejas oleh perang, berlanjutan.[22]:15–16 menjelang akhir dari masa Perang, Syarikat Penerbangan Aeroflot telah menerbangkan 1,595,943 misi istimewa, termasuk 83,782 pada masa malam hari, dan membawa 1,538,982 lelaki dan pengangkutan barang seberat 122,027 tonne (269,023,000 lb) .[22]:16

Aeroflot semasa Perang Dingin[sunting | sunting sumber]

selepas diperkenalkan di Tahun 1954, armada Ilyushin Il-14 beroperasi pada perkhidmatan kesemua kesatuan Aeroflot.

Pada akhir Perang Dunia II, Kerajaan Soviet berusaha memperbaiki dan membina semula infrastruktur lapangan terbang yang penting, dan ia memperkuat unit Aeroflot di bahagian Eropah Kesatuan Soviet. Pada akhir Tahun 1945, Aeroflot membawa 537,000 penumpang, dibandingkan dengan 359,000 pada Tahun 1940.[22]:16 Kerajaan menjadikannya keutamaan dalam tahun-tahun selepas perang segera untuk memperluas perkhidmatan dari Moscow ke Ibu Negara Kesatuan Republik, selain pusat industri penting di Negara ini. Untuk memungkinkan ini, pemerintah memindahkan sejumlah besar Armada Lisunov Li-2 ke Syarikat Penerbangan Aeroflot, dan mereka akan menjadi tulang belakang armada.[22]:17 Armada siri Ilyushin Il-12 memasuki perkhidmatan di laluan dijadualkan semua Kesatuan Aeroflot pada Tarikh 22 Ogos 1947, dan menambah perkhidmatan Li-2 yang sudah ada. Armada siri Ilyushin Il-18 mula beroperasi sekitar waktu yang sama dengan Il-12, dan dikendalikan pada laluan dari Moscow ke Yakutsk, Khabarovsk, Vladivostok, Almaty, Tashkent, Sochi, Mineralnye Vody dan Tbilisi. Menjelang Tahun 1950, Il-18 ditarik dari perkhidmatan, digantikan oleh Il-12.[22]:18,20 MVL dan perkhidmatan Penerbangan Awam menerima galakan di Bulan Mac Tahun 1948, ketika Armada siri Antonov An-2 pertama dihantar dan memasuki perkhidmatan di Rusia Tengah. Perkembangan perkhidmatan MVL selama bertahun-tahun terakhir dikaitkan dengan An-2, yang dikendalikan oleh Syarikat Penerbangan Aeroflot di semua kawasan di Kesatuan Soviet.[22]:20

Syarikat Penerbangan Aeroflot menjadi Syarikat Penerbangan yang pertama didunia dengan perkhidmatan pesawat jet dikekalkan, semasa memperkenalkan Armada siri Tupolev Tu-104 di Tahun 1956.

rangkaian laluan Aeroflot telah dipanjangkan menjadi 295,400 kilometer (183,600 bt) pada Tahun 1950, dan ia membawa sebanyak 1,603,700 penumpang, dengan pengangkutan barang seberat 151,070 tonne (333,050,000 lb) dan sebanyak 30,580 tonne (67,420,000 lb) mel semasa di Tahun yang sama. Penerbangan Malam Hari dimulakan di Tahun yang sama, dan perencanaan Lima Tahun yang kelima, meliputi Tahun 1951–1955, menekankan Syarikat Penerbangan Aeroflot pada mengembangkan operasi pada masa malam hari, yang meningkatkan penggunaan pesawat. pada Tahun 1952, sebahagian 700 destinasi disekitar Kesatuan Soviet menerima Penerbangan Reguler dari Aeroflot.[22]:20 pada Tarikh 30 November 1954, Armada Ilyushin Il-14 memasuki Perkhidmatan, dan pesawat itu memainkan peranan utama dalam operasi perkhidmatan kesemua kesatuan milik Aeroflot. Jumlah penumpang yang dibawa pada Tahun 1955 meningkat menjadi 2,500,000, sementara pengangkutan barang dan mel juga meningkat, masing-masing menjadi 194,960 dan 63,760 tan. Pada masa ini, rangkaian laluan Aeroflot menempuh jarak sekitar 321,500 kilometer (199,800 bt).[22]:21 Kongres Parti Komunis ke-20, yang diadakan pada Tahun 1956, menyaksikan rancangan untuk perkhidmatan Aeroflot meningkat secara mendadak. Syarikat penerbangan akan melihat keseluruhan aktiviti meningkat dari tahap semasa sebanyak 3.8 kali, dan ia ditetapkan sebagai sasaran pengangkutan sebanyak 16,000,000 penumpang pada Tahun 1960. Untuk memenuhi tujuan ini, Syarikat Penerbangan Aeroflot memperkenalkan pesawat turbojet dan turbin-prop berkapasiti lebih tinggi pada laluan domestik utama, dan perkhidmatan ke destinasi Aeroflot di luar negara. Langkah utama untuk Aeroflot berlaku pada Tarikh 15 September 1956 ketika Armada kapal terbang jet dengan siri Tupolev Tu-104 memasuki perkhidmatan di laluan Moscow - Omsk - Irkutsk, menandakan perkhidmatan penerbangan jet berkekalan pertama di dunia. Syarikat penerbangan itu memulakan penerbangan antarabangsa dengan penerbangan pada Tarikh 12 Oktober 1956 di bawah arahan Boris Bugayev dengan penerbangan dari Moscow ke Prague. Pesawat meletakkan Aeroflot dalam posisi yang dicemburui, kerana syarikat penerbangan di Barat telah beroperasi sepanjang tahun 1950-an dengan pesawat bermesin omboh besar.[22]:21[24]:44[25] pada Tahun 1958 rangkaian laluan meliputi 349,200 kilometer (217,000 bt), dan Syarikat Penerbangan itu membawa sebanyak 8,231,500 penumpang, dan Mel seberat 445,600 tan dan pengangkutan barang, dengan Lima Belas peratus di perkhidmatan kesemua kesatuan telah dioperasikan oleh pesawat jet.[22]:23

Syarikat Penerbangan Aeroflot menjadi syarikat penerbangan pertama untuk mengoperasikan jet serantau yang pertama, iaitu Armada siri Yakovlev Yak-40, di Tahun 1968.[perlu rujukan]

Syarikat Penerbangan Aeroflot perkenalkan Armada siri Antonov An-10 dan siri Ilyushin Il-18 di Tahun 1959, dan bersama dengan jet yang ada, syarikat penerbangan tersebut dapat memperluas perkhidmatan pesawat moden ke dua puluh satu bandar pada Tahun 1960.[22]:23 Armada Tupolev Tu-114, lalu yang merupakan Pesawat terbesar di dunia, memasuki perkhidmatan dengan Pengangkutan Soviet pada Tarikh 24 April 1961 pada laluan Moscow - Khabarovsk; meliputi jarak sepanjang 6,980 kilometer (4,340 bt) dengan panjang Masa 8 Jam 20 Minit.[22]:24 Pengembangan armada Syarikat Penerbangan Aeroflot menyaksikan perkhidmatan dengan pesawat moden diperluas ke empat puluh satu bandar pada Tahun 1961, dengan lima puluh peratus perkhidmatan kesemua kesatuan dikawal oleh pesawat ini. Pengembangan armada ini juga menyaksikan jumlah penumpang yang dibawa pada Tahun 1961 melonjak ke 21,800,000.[22]:24 Perluasan lebih lanjut terjadi pada Tahun 1962 ketika Armada siri Tupolev Tu-124 dan siri Antonov An-24 memasuki perkhidmatan tetap dengan Syarikat Penerbangan Aeroflot pada berbagai laluan jarak pendek dan jarak sedang. Menjelang Tahun 1964, Aeroflot mengendalikan penerbangan terus dari Moscow ke 100 bandar, dari Leningrad ke 44 bandar, dan dari Kiev ke 38 bandar. Syarikat penerbangan itu juga mengendalikan penerbangan terus dari Mineralnye Vody ke 48 bandar di seluruh Kesatuan Soviet, menunjukkan betapa pentingnya operasi perkhidmatan percutian pesawat ke Aeroflot.[22]:26 Statistik untuk tahun yang sama menunjukkan Syarikat Penerbangan Aeroflot mengendalikan rangkaian laluan kesemua kesatuan yang meluas lebih dari 400,000 kilometer (250,000 bt), dan membawa 36.800.000 penumpang.[22]:27

pada Tahun 1966 Syarikat Penerbangan Aeroflot membawa sebanyak 47,200,000 penumpang berbaki pada rangkaian laluan domestik sejauh 474,600 kilometer (294,900 bt). untuk tempoh perencanaan lima tahun yang ke lapan, dimana ia dijalankan dari 1966–1970, Syarikat Penerbangan Aeroflot membawa secara keseluruhan sebanyak 302,200,000 penumpang, membawa pengangkutan barang dengan seberat 6.47 bilion tan dan Mel dengan seberat 1.63 bilion tan.[22]:27 semasa tempoh perencanaan lima tahun, perkhidmatan kesemua kesatuan telah dikembangkan melebihi 350 laluan tambahan; sebanyak 1,000 MVL dengan laluan tambahan telah bermula, dan sebanyak 40 laluan baharu telah dibuka dengan semua penerbangan pengangkutan barang.[22]:27–28 pada Tahun 1967 menyaksikan pelancaran perkhidmatan Armada siri Ilyushin Il-62 dan siri Tupolev Tu-134, dan pada Bulan September Tahun 1968 Armada siri Yakovlev Yak-40 jet serantau mula beroperasi pada perkhidmatan jarak dekat. Pada tahun yang sama, Il-62 melancarkan perkhidmatan yang telah lama ditangguhkan antara Moscow dan Bandaraya New York, yang akhirnya bermula pada bulan Julai dan dikendalikan oleh Syarikat Penerbangan Aeroflot dan Syarikat Penerbangan Pam Am secara bersama. Menurut buku Mark Jones 'The Aeroflot Story: From Russia With Luck':" tali Hubungan perniagaan ini akan menjadi perselisihan di mana kedua-dua pihak mengadu telah dianiaya oleh pihak lain. Pan Am menuduh Negara Soviet secara tidak sengaja menyerahkan penumpang Moscow-ke-New York, sementara pada gilirannya; Aeroflot menuduh pegawai konsulat AS di Rusia telah mengarahkan penumpang ke penerbangan Pan Am."

Bendera Syarikat Penerbangan Aeroflot

Menjelang tahun 1970, tahun terakhir dalam tempoh Rancangan Lima Tahun, Syarikat Penerbangan Aeroflot mengendalikan penerbangan ke lebih dari 3,500 destinasi di wilayah Kesatuan Soviet, dan pada puncak musim cuti musim panas di Tahun 1970, syarikat penerbangan itu membawa kira-kira sebanyak 400,000 penumpang dalam sehari, dan beberapa sembilan puluh peratus penumpang dibawa dengan pesawat baling-baling-turbin dan jet.[22]:28 pada Bulan January Tahun 1971, Pentadbiran Pusat Lalu Lintas Udara Antarabangsa (Rusia: Центральное управление международных воздушных сообщений) (TsUMVS) telah ditubuhkan dalam kerangka IATA, dan menjadi Syarikat Tunggal diberi kuasa untuk mengoperasikan penerbangan antarabangsa. diluar Negara, Syarikat Penerbangan tersebut dikenali sebagai "Aeroflot Soviet Airlines" ("Aeroflot Syarikat Penerbangan Soviet"). pada Tahun 1976, Syarikat Penerbangan Aeroflot membawa sebanyak 100 juta penumpang. Penerbangannya tertumpu di sekitar Kesatuan Soviet, tetapi syarikat penerbangan itu juga mempunyai rangkaian antarabangsa yang merangkumi lima benua: Amerika Utara dan Selatan, Eropah, Afrika dan Asia. Jaringan tersebut merangkumi negara-negara seperti Amerika Syarikat, Kanada, Inggeris, Sepanyol, Cuba, Mexico dan Republik Rakyat China.[26]

Perkhidmatan Syarikat Penerbangan Aeroflot antara Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat terganggu dari Tarikh 15 September 1983 hingga Tarikh 2 Ogos 1990, berikutan perintah eksekutif oleh Presiden AS Ronald Reagan, membatalkan lesen Aeroflot untuk mengendalikan penerbangan ke dan keluar dari Amerika Syarikat berikutan penurunan Penerbangan 007 Korean Air oleh Tentera Udara Soviet. Pada awal tahun 1990an Aeroflot disusun semula memberikan lebih banyak autonomi kepada pembahagian wilayah. REG Davies, mantan kurator Smithsonian Institution, mendakwa bahawa pada Tahun 1992 Aeroflot mempunyai lebih dari 600,000 orang yang mengoperasikan lebih dari 10,000 pesawat.[24]:92,94

fungsi lain[sunting | sunting sumber]

sebuah Pesawat Aeroflot dengan Armada siri Mi-10 sedang mengangkat Helikopter berat dilihat di Lapangan Terbang Eelde di awal Tahun 1970an

Aeroflot juga melakukan fungsi lain, termasuk ambulans udara; aplikasi udara; mengangkat berat untuk Badan Angkasa Soviet; sokongan platform minyak luar pesisir; penerokaan dan tinjauan aeromagnetik untuk sumber semula jadi; sokongan untuk projek pembinaan; pengangkutan tentera dan bekalan tentera (sebagai tambahan kepada Tentera Udara Soviet); penyelidikan atmosfera; dan rondaan kawasan terpencil. Ia mengoperasikan ratusan helikopter dan pesawat pengangkutan barang di samping pesawat awam. Ia juga mengoperasikan pesawat Soviet yang setara dengan pesawat presiden dan pengangkutan kerajaan VIP lain dan parti Komunis.[10][24]:94 Syarikat Penerbangan Aeroflot juga bertanggungjawab untuk perkhidmatan seperti rondaan ais di Laut Artik dan pengawalan kapal melalui laut beku; penerokaan minyak; pengawasan talian kuasa; dan pengangkutan dan sokongan angkat berat pada projek pembinaan. Untuk tugas terakhir, Syarikat Penerbangan Aeroflot menggunakan, selain helikopter yang lebih kecil, kren terbang Mil Mi-10 yang mampu mengangkat 11,000 kilogram (24,000 lb) hingga 14,000 kilogram (31,000 lb). Pengangkutan muatan berat, termasuk kenderaan, dilakukan oleh helikopter operasi terbesar di dunia, Mil Mi-26. Rotor lapan bilah yang tidak biasa membolehkannya mengangkat muatan maksimum sekitar dua puluh tan.[10] Pesawat penumpang dan kargo jarak sedang dan jarak jauh dari Aeroflot juga merupakan sebahagian daripada cadangan pengangkutan udara strategik, siap untuk memberikan sokongan pengangkatan udara segera kepada angkatan bersenjata. Pesawat dan helikopter jarak pendek tersedia untuk misi sokongan ketenteraan yang sesuai.

Aeroflot masa Pasca-Soviet[sunting | sunting sumber]

Simbol "Tukul dan Sabit bersayap" merupakan identiti yang paling dikenali saat mengingat Syarikat Penerbangan Aeroflot.

Pada awal Tahun 1990-an, Kesatuan Soviet mengalami pergolakan politik besar-besaran, yang memuncak pada pembubaran Negara. Bekas Negara-Negara di semua bahagian Kesatuan Republik Sosialis Soviet menyatakan kemerdekaan mereka selama Januari 1990 - Disember 1991, mengakibatkan penubuhan beberapa negara merdeka, bersama dengan lima belas republik dan Komanwel Negara-Negara Merdeka (CIS). Sehingga masa itu, Syarikat Penerbangan Aeroflot ialah satu-satunya pertubuhan yang menyediakan perkhidmatan udara di seluruh Kesatuan Soviet, tetapi dengan perpecahannya, cawangan Aeroflot dari negara-negara ini memulakan perkhidmatan mereka sendiri, dan syarikat penerbangan itu sendiri dikendalikan oleh Rusia, republik terbesar CIS, dan dinamakan semula sebagai Aeroflot – Syarikat Penerbangan Antarabangsa Rusia   (ARIA).[27][28][29] Pada tahun 1992 Aeroflot dibahagikan kepada beberapa syarikat penerbangan serantau,[30] dimana Laluan Antarabangsa telah dioperasikan oleh ARIA.[31] Syarikat penerbangan serantau yang lebih kecil yang muncul dari Syarikat Penerbangan Aeroflot lama kadangkala disebut sebagai Babyflot;[32]:2 Bashkirian Airlines, Krasnoyarsk Airlines, Moscow Airways dan Tatarstan Airlines ialah antara syarikat penerbangan yang dibentuk dari bekas direktorat Aeroflot.[33]

Pada Tahun 1994, Syarikat Penerbangan Aeroflot didaftarkan sebagai syarikat saham bersama dan pemerintah menjual 49% kepentingannya kepada pekerja Aeroflot. Sepanjang tahun 1990-an, Aeroflot lebih mengutamakan penerbangan antarabangsa dari Moscow. Namun, pada akhir dekad ini Aeroflot memulakan pengembangan di pasaran domestik. Pada tahun 2000 nama syarikat diubah menjadi Aeroflot – Syarikat Penerbangan Rusia untuk mencerminkan perubahan strategi syarikat.[34] jumlah Armada Syarikat Penerbangan Aeroflot menyusut secara mendadak di masa Pasca Soviet, berkurang dari 5,400 Pesawat di Tahun 1991 ke 115 di Tahun 1996.[35]

Armada Airbus A321 yang Baharu bersiap untuk berlepas, sementara itu Armada Ilyushin Il-96 tiba di Lapangan Terbang Sheremetyevo

sejak pembubaran tersebut, Aeroflot telah aktif berusaha untuk mempromosikan dan mentakrifkan semula dirinya sebagai syarikat penerbangan yang selamat dan boleh dipercayai.[36] Pada awal 2000-an, syarikat penerbangan itu mengupah perunding Britain untuk penjenamaan semula.[37] Sejak awal, rancangan telah dibuat untuk menggantikan logo tukul dan sabit, simbol komunisme Soviet; walaupun logo ini tidak dicabut, kerana ia merupakan simbol syarikat yang paling dikenali selama lebih dari 70 tahun.[38] livery dan seragam baharu untuk pramugari dirancang dan kempen promosi dilancarkan pada tahun 2003.[39] Armada telah mengalami penyusunan semula besar di mana sebahagian besar pesawat Soviet digantikan oleh jet buatan Barat; kebimbangan mengenai penggunaan bahan bakar dan bukannya masalah keselamatan disebutkan untuk langkah tersebut.[40] Armada siri Airbus A319 dan Armada Siri A320s untuk penerbangan Laluan jarak pendek di Eropah; dan Armada siri Boeing 767 dan Armada siri Airbus A330 untuk Laluan jarak panjang; secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam armada. Pada musim bunga Tahun 2004, pengembangan di dalam negeri dilakukan, bertujuan untuk memperoleh 30% bahagian pada tahun 2010 (setakat 2006 ia memegang sekitar 9%). Tugas pertama ialah mengungguli Siberia Airlines (sekarang S7 Airlines), pesaing utama dan peneraju pasaran domestik. Pada Tarikh 29 Julai 2004, slogan korporat baharu diadopsi iaitu: "Ikhlas Milik Anda. Aeroflot".[41]

di Tahun April 2006 (2006-04),[42] Syarikat Penerbangan Aeroflot menjadi Syarikat Penerbangan yang kesepuluh untuk menyertai SkyTeam,[43] dan syarikat penerbangan pertama di bekas Kesatuan Soviet yang melakukannya.[44] Syarikat Penerbangan itu mengumumkan rencana untuk meningkatkan Operasi Pengangkutan Barang. ia mendaftar Tanda Dangangan Aeroflot-Cargo di Tahun 2006.[45] semasa tahun tersebut Syarikat Penerbangan Aeroflot membawa sebanyak 7,290,000 penumpang dan seberat 145,300 tan Mel dan Pengangkutan Barang.[46] ke 89 destinasi di 47 Negara.[47] Ia menyaksikan peningkatan pendapatan dan jumlah penumpang yang dibawa. Keuntungan Bersih mencapai $ 309.4 juta (RUB 7.98 bilion) di Tahun 2006, sebesar 32.3% terjadi peningkatan dari pendapatan 2005 yang saat itu hanya $ 234 juta (RUB 6.03 bilion). Pendapatan untuk tempoh 2005-2006 yang sama meningkat sebanyak 13.5% untuk mencapai $ 2.77 bilion dengan kenaikan 8.7% dalam jumlah penumpang.[48] Syarikat Penerbangan Aeroflot menjadi pemegang saham tunggal Donavia - syarikat penerbangan domestik yang kemudian dinamakan Aeroflot-Don[49]— Pada Bulan Disember 2006 (2006-12), dimasa ia mengalakan pegangannya di Syarikat dari 51% ke 100%;[50] tidak lama kemudian, Aeroflot-Nord telah dicipta mengikuti pembelian Syarikat Penerbangan Arkhangelsk Airlines.[51] pada Bulan Mac 2007, Syarikat Penerbangan Aeroflot telah dimiliki oleh Kerajaan Rusia melalui Rosimushchestvo (51.17%), Korperasi Simpanan Negara (27%) dan Pekerja dan Lainnya (19%), dan Memiliki sebanyak 14,900 pekerja.[52]

Pengembangan dan Penyusunan Semula[sunting | sunting sumber]

Pramugari Aeroflot (2017)
Rossiya Airlines dengan Armada Boeing 777-300 dengan livery (Cat Warna) yang Baharu tiba di Lapangan Terbang Pulkovo di Tahun 2016. di Bulan November 2011 (2011-11), Aeroflot menerima 75% tolak satu bahagian Syarikat Penerbangan Rossiya bersama dengan saham empat syarikat penerbangan lain.[53]

di Bulan Februari 2010 (2010-02), kerajaan Rusia mengumumkan bahawa semua syarikat penerbangan serantau yang dimiliki oleh Negara melalui syarikat induk Rostec hnologii akan disatukan dengan syarikat penerbangan nasional Aeroflot untuk meningkatkan daya maju kewangan syarikat penerbangan.[54] penggabungan selesai di Akhir Bulan November 2011 (2011-11) dalam kesepakatan bernilai US$81 juta, Syarikat Saudara Aeroflot Aeroflot-Finance menjadi pemegang saham utama pada Syarikat Vladivostok Avia, Saravia dan Rossiya Airlines, dan pemegang saham tunggal pada kedua SAT Airlines dan Orenair.[55] telah dilaporkan di Bulan Januari 2012 (2012-01) bahawa Saravia dijual kepada pelabur swasta, kerana syarikat penerbangan serantau yang baru-baru ini diambil tidak sesuai dengan strategi perniagaan Syarikat Penerbangan Aeroflot.[56] telah dilaporkan di Bulan Jun 2013 (2013-06) bahawa pada suku ketiga tahun yang sama Syarikat Penerbangan Aeroflot akan menggabungkan anak syarikatnya iaitu Vladivostok Air dan SAT Airlines menjadi syarikat penerbangan serantau anak syarikat baharu yang berpusat di Timur Jauh Rusia.[57] Anak Syarikat talah ditubuhkan secara efektif di Bulan September 2013 (2013-09) dan asalnya dinamakan Taiga Airline sebelum dinamakan semula sebagai Aurora Airline.[58][59] Syarikat Baharu tersebut, 51%-dimiliki oleh Syarikat Penerbangan Aeroflot, dijangka menghubungkan Bandaraya Moscow dengan Timur Jauh Rusia, sementara SAT Airlines dan Vladivostok Avia dijangka menghentikan operasi pada awal Tahun 2014.[60]

Pada Bulan Jun Tahun 2013, semasa Anugerah Syarikat Penerbangan Antarabangsa yang berlangsung di pameran udara Le Bourget ke-50, Syarikat Penerbangan Aeroflot dianugerahkan hadiah antarabangsa sebagai syarikat penerbangan udara terbaik di Eropah Timur.[61] pada Bulan Oktober, syarikat itu memperkenalkan gabungan syarikat penerbangan tambang rendah (LCC), Dobrolet.[62][63] Syarikat LCC (Pengangkutan Tambang Rendah) memulakan operasi di Bulan Jun 2014 (2014-06);[64] mereka dihentikan di Bulan 4 Ogos 2014 (2014-08-04) kerana sekatan EU terhadap syarikat penerbangan yang melancarkan penerbangan ke Crimea.[65][66] di akhir Bulan Ogos 2014 (2014-08), Syarikat Penerbangan Aeroflot mengumumkan pelancaran Syarikat LCC (Pengangkutan Tambang Rendah) yang baharu di Bulan Oktober 2014 (2014-10) untuk menggantikan Dobrolet; ia akan menggunakan Pesawat yang dikirim dari Syarikat Penerbangan Orenair.[67] Syarikat LCC (Pengangkutan Tambang Rendah) baharu, dinamakan Pobeda, memulakan operasi dari Lapangan Terbang Vnukovo di Bulan Disember 2014 (2014-12);[68][69] ia mempunyai rancangan untuk terbang ke Belgorod, Kazan, Perm, Samara, Surgut, Tyumen, Ufa, Volgograd dan Yekaterinburg.[70]

Pada Bulan Mac Tahun 2014 sebagai tindak balas terhadap Revolusi Ukraine 2014 syarikat mengumumkan mengubah laluan penerbangan mereka untuk mengelakkan penerbangan ke atas wilayah Ukraine. Pengumuman (bersama dengan hasil kewangan yang lebih buruk daripada yang dijangkakan) menyebabkan penurunan harga saham syarikat hampir 10%.[71][72] juga di Bulan Mac 2014 (2014-03), menurut perancang penerbangan , Kod IATA Syarikat Penerbangan Aeroflot ″SU″ telah diterima pakai oleh Anak Syarikat Aeroflot iaitu Rossiya.[73] di Bulan September Tahun 2015, Aeroflot bersetuju untuk memperoleh 75% dari Syarikat Penerbangan Transaero untuk harga simbolik pada satu ruble,[74] tetapi meninggalkan rancangan itu kemudian selepas gagal membuat pengambilalihan.[75] Syarikat Penerbangan tersebut telah mengambil alih Beberapa Armada Pesawat dari Syarikat Penerbangan Transaero dengan mengandaikan pajakannya selepas kejatuhan syarikat penerbangan yang tidak berfungsi. kerana tindakan tersebut , Armada siri Boeing 747 dan siri Boeing 777 ditambahkan kedalam senarai armada kepada Syarikat Penerbangan Aeroflot. Sebagai tambahan, syarikat itu mencadangkan agar ia membatalkan beberapa tempahan jetnya sebagai hasil dari pesawat yang baru diandaikan.[76]

mengikuti pemberitahuan yang terdahulu, Anak Syarikat Aeroflot iaitu Syarikat Penerbangan Rossiya Airlines, Donavia dan Orenair mengabungkan operasi mereka di Akhir Bulan Mac 2016 (2016-03). AOC Syarikat Penerbangan Orenair telah dibatalkan oleh pihak berkuasa Rusia di Akhir Bulan Mei 2016 (2016-05).[77][78] Syarikat Penerbangan Aeroflot memfailkan kedua-dua Syarikat Penerbangan Donavia dan Syarikat Penerbangan Orenair untuk muflis (Bankrap) pada Bulan Januari Tahun 2017.[79] Syarikat Penerbangan Orenair dan Syarikat Penerbangan Donavia telah secara Rasmi diisytiharkan Muflis (Bankrap) di Bulan Februari Tahun 2017 dan di Bulan Ogos Tahun 2017, masing-masing.[80]

Larangan dan sekatan ruang udara[sunting | sunting sumber]

Pada Februari 2022, akibat daripada pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, Aeroflot dan syarikat penerbangan Rusia yang lain telah diharamkan dari ruang udara negara termasuk United Kingdom, EU, Iceland, Norway dan Kanada.[81][82][83] Pada 25 Februari 2022, Manchester United membatalkan perjanjian penajaan yang telah mengenal pasti Aeroflot sebagai syarikat penerbangan rasminya sejak Julai 2013, dengan alasan perang.[84][85] Pada 27 Februari 2022, larangan itu dilanjutkan supaya pesawat Rusia dilarang terbang melintasi Kanada dan seluruh Kesatuan Eropah.[86][87] Pada 1 Mac 2022, Amerika Syarikat menutup ruang udara mereka kepada syarikat penerbangan Rusia, dengan berkesan menangguhkan operasi Aeroflot di negara itu.[88]

Pada 5 Mac 2022, Aeroflot mengumumkan bahawa ia akan menangguhkan penerbangan antarabangsa bermula 8 Mac dengan pengecualian Minsk untuk mengelakkan kemungkinan pesawat pajakan asing disita..[89]

Dikeluarkan sementara dari SkyTeam[sunting | sunting sumber]

Pada April 2022, Perikatan syarikat penerbangan SkyTeam mengumumkan penggantungan keahlian syarikat penerbangan Rusia Aeroflot. Penggantungan keahlian Aeroflot, disahkan di Laman Web Perikatan SkyTeam, dan Aeroflot mengesahkan penggantungan sementara keahlian syarikat penerbangan itu dalam perikatan itu. Ia sedang berusaha untuk meminimumkan kesan keputusan ini terhadap pelanggan. Syarikat penerbangan Rusia itu tidak berhenti menggunakan tanda dagangan, produk dan perkhidmatan SkyTeam, tetapi beberapa sekatan mungkin dikenakan pada keistimewaan perikatan dalam penerbangan Aeroflot PJSC. [90]

isu Pesawat ditahan di Sri Lanka[sunting | sunting sumber]

Aeroflot telah menggantung semua penerbangan ke Sri Lanka selepas mahkamah memerintahkan rampasan sebuah pesawat Airbus A330 miliknya pada Khamis, 2 Jun. Rampasan itu berlaku selepas pemilik Ireland pesawat itu meminta injunksi sejak pajakan A330 telah ditamatkan berikutan sekatan ke atas Rusia kerana pencerobohannya ke atas Ukraine.[91],

Perdana Menteri Sri Lanka Ranil Wickremesinghe, telah memaklumkan pihak berkuasa Rusia bahawa isu pesawat Aeroflot bukanlah isu antara dua negara tetapi isu undang-undang persendirian.

“Kes itu berkaitan dengan pertikaian komersial antara Plaintif, Celestial Aviation Trading 10 Limited sebuah Syarikat Ireland terhadap Defendan pertama Syarikat Saham Bersama Awam “Aeroflot ” dan Defendan kedua, En. N. C Abeywardene/Pemangku Ketua Navigasi Udara/ Perkhidmatan Lapangan Terbang dan Penerbangan Sri Lanka (AASL), Katunayake,”

[92]

pada 6 Jun 2022, Mahkamah Sri Lanka menangguhkan perintah menghalang penerbangan Aeroflot daripada meninggalkan Sri Lanka, Perintah itu digantung selepas Mahkamah Tinggi Komersial Colombo menimbangkan usul yang difailkan oleh Peguam Negara, Usul itu dipertimbangkan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Komersial Colombo Harsha Setunga pada Isnin,

Airbus A330-343 yang dikendalikan oleh syarikat penerbangan milik negara Rusia Aeroflot telah dinafikan kebenaran untuk terbang ke Moscow seperti yang dijadualkan pada 2 Jun di tengah-tengah pertikaian undang-undang dengan syarikat pemajakan. Penerbangan itu mempunyai lebih daripada 200 penumpang di atas kapal.[93]

juga pada 6 Jun 2022, Pesawat Aeroflot, dengan armada siri Airbus A330-343, dibenarkan berlepas ke Moscow, selepas mahkamah tinggi komersial Colombo menggantung perintah sebelumnya, yang telah menahan pesawat itu, Penerbangan berlepas pada pukul 6 petang (waktu tempatan)[94]

Destinasi Baharu dan Perkembangan perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

pada Mei 2023, di laman aeroroutes, ada mengumumkan bahawa Syarikat Penerbangan Aeroflot, ada membuka laluan baharu, antara Rusia dan Türkiye, dengan membuka laluan tanpa henti antara, Moscow (Sheremetyevo) dengan Adana, laluan tanpa henti itu akan dimulakan pada 8 Jun 2023, dengan kekerapan penerbangan 3 kali seminggu, menggunakan armada siri Airbus A320.[95]

pada penghujung Mei 2023, di laman aeroroutes, ada mengumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Aeroflot, akan menambah kekerapan penerbangan, dalam perancangan operasional, untuk 3 laluan antarabangsa, antara Moscow/Sheremetyevo - Republik Rakyat China [96], dengan sebagai berikut:

ketiga-tiga laluan itu akan menggunakan armada Boeing 777-300 [96].

pada laman Aeroroutes, ada diumumkan bahawa selepas 6 bulan (Januari hingga Jun) tahun 2023, Syarikat Penerbangan Aeroflot, ada membuka laluan tanpa henti antara Moscow dan Varadero, yang dimana, ia akan dimulakan pada 1 Julai 2023, dengan menggunakan boeing 777-300ER [97].

pada bulan Jun 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa Syarikat Penerbangan Aeroflot, ada merancang untuk mengembangkan laluan tanpa henti dari Irkutsk, Krasnoyarsk, Novosibirsk dan Vladivoastok ke Bangkok Suvarnabhumi [98], dengan keempat-empat laluan tersebut menggunakan pesawat bersiri 737-800, yang masing-masing,

  • dimulakan pada 8 Julai 2023 dengan 2 kali seminggu pada kekerapan penerbangan dari Irkutsk [98],
  • dimulakan pada 8 Julai 2023 dengan 3 kali seminggu pada kekerapan penerbangan dari Krasnoyarsk [98],
  • dimulakan pada 7 Julai 2023 dengan 1 kali seminggu pada kekerapan penerbangan dari Novosibirsk [98] dan
  • dimulakan pada 9 Julai 2023 dengan 2 kali seminggu pada kekerapan penerbangan dari Vladivostok [98],

sebagai tambahan pada 3 kali seminggu pada laluan Moscow/Sheremetyevo - Bangkok/Suvarnabhumi yang sedia ada [98].

juga di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa pada 4 Juli 2023, Syarikat Penerbangan Aeroflot akan menambah kekerapan dari 3 kali seminggu, menjadi 5 kali seminggu, dengan pesawat siri Boeing 777-300ER [99].

pada bulan Jun 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Aeroflot, ada merancang untuk meningkatkan kekerapan penerbangan yang bermula Oktober 2023 antara Rusia dan Bangkok/Suvarnabhumi [100], dengan maklumat lanjut sebagai berikut :

  • Irkutsk – Bangkok Suvarnabhumi bermula 04OKT23 A330-300 menggantikan 737-800, 2 mingguan [100],
  • Krasnoyarsk – Bangkok Suvarnabhumi bermula 02OKT23 A330-300 menggantikan 737-800, 3 mingguan [100],
  • Moscow Sheremetyevo – Bangkok Suvarnabhumi bermula 01OKT23 Naik daripada 3 kepada 7 mingguan, 777-300ER [100],
  • Novosibirsk – Bangkok Suvarnabhumi bermula 03OKT23 Naik daripada 1 kepada 3 mingguan, A330-300 menggantikan 737-800 [100],
  • Vladivostok – Bangkok Suvarnabhumi bermula 04OKT23 777-300ER menggantikan 737-800, 2 mingguan [100].

juga di laman yang sama, ada diumumkan bahawa Syarikat Penerbangan Aeroflot, ada merancang penambahan destinasi antarabangsa ke China, dengan menambah laluan tanpa henti baharu, antara Irkutsk dan Harbin, yang akan dimulakan pada 12 Julai 2023 [101].

pada bulan September 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Aeroflot, ada merancang untuk memulakan semula destinasi antarabangsa ke Mauritius, dengan laluan tanpa henti antara Moscow/Sheremetyevo dengan Port Louis, yang akan dimulakan semula pada 23 Disember 2023 [102].

pada bulan November 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Aeroflot telah merancang untuk menyambung semula laluan tanpa henti antara Moscow/Sheremetyevo dan Bandar Raya Ho Chi Minh (ini akan menjadi laluan ketiga yang sudah dimulakan semula selepas Bangkok/Suvarnabhumi dan Phuket), yang akan dimulakan semula pada 28 Disember 2023, dengan kekerapan penerbangan 2 kali seminggu [103].

pada bulan Disember 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Aeroflot telah membuat keputusan untuk menamatkan perkhidmatan laluan tanpa henti antarabangsa, antara Moscow/Sheremetyevo dan Colombo hingga bila-bila masa, dengan memindahkan laluan tersebut kepada Rossiya Airlines, yang akan berkuat kuasa pada 26 Disember 2023, dengan bermaksud mengambil alih laluan tersebut dengan kekerapan penerbangan 4 kali seminggu [104].

juga di bulan dan di laman yang sama, ada diumumkan bahawa, Aeroflot telah merancang untuk menambah destinasi baharu ke China, dengan melancarkan laluan tanpa henti antara Moscow/Sheremetyevo dan Sanya, tarikh operasi bermula 27 Disember 2023, dengan kekerapan penerbangan 2 kali seminggu [105].

selain itu adanya ubah suai pada laluan antarabangsa antara Moscow/Sheremetyevo dan Bandaraya Ho Chi Minh, dengan tarikh dimulakan semula menjadi 31 Januari 2024, dari tarikh asal iaitu 28 Disember 2023 [106].

pada laluan antarabangsa ke Dubai/Al Maktoum yang sudahpun dirancang, telah dikaji semula, dengan keputusan yang berbeza iaitu pembukaan Laluan ke bandar tersebut sudahpun dibatalkan, dari 4 bandar iaitu Yekaterinburg, Kazan, Moscow/Sheremetyevo dan Novosibirsk [107].

pada bulan Januari 2024, di laman aeroroutes, sudahpun ditetapkan bahawa, Aeroflot telah memutuskan untuk memulakan semula destinasi ke Republik Rakyat China, dengan melancarkan semula laluan tanpa henti antara Moscow/Sheremetyevo dan Chengdu/Tianfu (sebelumnya Chengdu/Shuangliu), yang akan dimulakan pada 1 April 2024 [108].

Urusan Korporat[sunting | sunting sumber]

Ibu Pejabat[sunting | sunting sumber]

Ibu pejabat Syarikat Penerbangan Aeroflot berada di bangunan kuning muda, bangunan nomor 10, Jalan Arbat, Moscow

Ibu Pejabat Syarikat Penerbangan Aeroflot ada di Daerah Arbat, Pusat Pentadbiran Okrug, Moscow.[109] Pada Tahun 2009 Syarikat Penerbangan Aeroflot mula memajak lahan seluas 7,000 meter persegi (75,000 ka2) dari bangunan pejabat kelas A di Jalan Arbat dan bangunan tersebut dimiliki oleh Pembangunan Midland. pada tahun itu Syarikat Penerbangan Aeroflot mempunyai rancangan untuk membina ibu pejabat dengan seluas 35,000-meter-persegi (380,000 ka2) yang berdedikasi serta berdekatan ke Lapangan Terbang Sheremetyevo.[110]

Orang Penting[sunting | sunting sumber]

Setakat Disember 2014, Posisi CEO Syarikat Penerbangan Aeroflot dipegang oleh Vitaly Savelyev.[111] Savelyev telah dilantik pada Tarikh 10 April 2009 (2009-04-10) dan menduduki posisi tersebut selepas Valery Okulov. tamat tempoh di Bulan April 2014 (2014-04), Kerajaan Rusia memperpanjang masa jabatan Savelyev untuk 5 Tahun lagi.[112] pada akhir Bulan Ogos Tahun 2018, Savelyev telah disahkan semula di posisi CEO untuk jangka masa Lima Tahun lagi.[113] di Bulan Disember Tahun 2018, kerajaan Rusia melantik Menteri Transportasi Rusia Evgeny Ditrich sebagai Ketua Di Dewan.[114]

Kepemilikan dan Anak Syarikat[sunting | sunting sumber]

ukuran saiz armada Kumpulan Aeroflot yang terkini

Setakat Disember 2013, Syarikat Penerbangan Aeroflot dimiliki 51% oleh milik Negara.[115] kumpulan Aeroflot, Syarikat penerbangan terbesar di Rusia syarikat induk, termasuk beberapa anak syarikat iaitu: Pobeda, Rossiya, Donavia, Orenair, dan Aurora.[116][117] pada masa itu, kumpulan Aeroflot mempekerjakan sebanyak 30,328 pekerja; sebanyak 17,678 orang bekerja untuk Aeroflot JSC.[118]

Syarikat Penerbangan Aeroflot membawa sebanyak 35.8 juta penumpang di Tahun 2018, sebuah peningkatan sebanyak 8.9% tahun ke tahun (YOY). kumpulan Aeroflot, terdiri daripada Syarikat Penerbangan Aeroflot, Aurora, Pobeda dan Rossiya, membawa sebanyak 55.7 juta penumpang dimasa tempoh yang sama, sebuah peningkatan sebanyak 11% tahun ke tahun (YOY). di Bulan Disember Tahun 2018, armada kumpulan tersebut mempunyai jumlah keseluruhan sebanyak 366 pesawat, dimana sebanyak 253 merupakan milik Syarikat Penerbangan Aeroflot.[119]

Kakitangan[sunting | sunting sumber]

Pada Tahun 2016 syarikat itu memutuskan untuk menghubungkan gaji pramugari dengan ukuran pakaian (Seragam Awak Kabin) mereka. Semua pramugari difoto dan diukur, dan ada yang ditimbang. Wanita berumur 48 tahun ke atas dilarang melakukan penerbangan antarabangsa.[120] Menurut kesatuan sekerja pramugari, polisi (dasar) kebijakan tersebut mempengaruhi kira-kira 600 petugas Aeroflot. Syarikat Penerbangan Aeroflot berjaya membela diri di mahkamah pada Bulan April Tahun 2017 dengan mengatakan bahawa tinjauan terhadap penumpang Aeroflot menunjukkan bahawa "92% ingin melihat pramugari (Awak Kabin) yang sesuai dengan ukuran pakaian yang kita bicarakan di sini"[121] dan setiap kilogram tambahan bererti menghabiskan tambahan 800 Rubel setiap tahun untuk bahan bakar.[122] syarikat tersebut menafikan semua tuduhan diskriminasi.[123] Pada Bulan September Tahun 2017, mahkamah rayuan memutuskan bahawa syarat-syarat yang melarang pekerjaan oleh wanita yang memakai ukuran besar tidak dapat dilaksanakan dan memerintahkan pampasan untuk Yevgenia Magurina, seorang pramugari (Awak Kabin) yang mengajukan tuntutan diskriminasi.[124] Dua wanita diberikan pampasan token, tetapi mahkamah tidak memutuskan secara tegas bahawa polisi (dasar) kebijakan itu diskriminatif.[125]

Pada Bulan November Tahun 2018, pengarah eksekutif syarikat Vitaly Savelyev menandatangani peraturan baharu, yang menurutnya pekerja pejabat syarikat penerbangan Moscow dilarang membawa dan menggunakan telefon pintar di tempat kerja.[126]

Destinasi[sunting | sunting sumber]

Setakat September 2018, Syarikat Penerbangan Aeroflot melayani 146 destinasi di 52 Negara.[127]

Pakatan[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Aeroflot dengan Armada siri Airbus A320-200 dengan livery SkyTeam

Syarikat Penerbangan Aeroflot merupakan ahli dari kumpulkan SkyTeam,[128][129] pertama menandatangani memorandum persefahaman (MoU) pada Tarikh 24 Mei 2004 dan menjadi Ahli penuh di Bulan April Tahun 2006.[130][131] Walaupun Syarikat Penerbangan Aeroflot tidak memenuhi standard perikatan konvensional pada masa itu, SkyTeam melihat potensi dalam rangkaian Hab syarikat penerbangan besar dan memutuskan bahawa ia menebus kekurangan syarikat penerbangan.[132] Cabang Pengangkutan Barang Syarikat Penerbangan Aeroflot, Aeroflot-Cargo, dimana ia disatukan semula dengan Syarikat induk, beroperasi sebagai satu diantara ahli dalam SkyTeam Cargo.[133]

Perjanjian Perkongsian Kod[sunting | sunting sumber]

setakat Oktober 2019, Aeroflot mempunyai Perjanjian Perkongsian Kod dengan Syarikat Penerbangan berikut:[134][135] Delta Air Lines menarik balik perkongsian kod mereka dengan Aeroflot selepas pencerobohan Rusia ke atas Ukraine pada tahun 2022.[136] KLM menghentikan perkongsian kod dengan Aeroflot dan membatalkan penerbangan ke Rusia, yang berpunca dari alasan yang sama dari pihak Delta [137]

Armada[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Aeroflot dengan Armada siri Airbus A350-900 yang terbaharu, dengan Livery (Cat Warna) yang terbaharu.

Armada Penumpang Syarikat Penerbangan Aeroflot terdiri dari Pesawat Berbadan Sempit dan Pesawat Berbadan Lebar dari Tujuh keluarga Armada Pesawat: Armada siri Airbus A320, Armada siri Airbus A321, Armada siri Airbus A330, Armada siri Airbus A350 XWB, Armada siri Boeing 737, Armada siri Boeing 777, dan Armada siri Sukhoi Superjet 100. setakat Mei 2020, ada sebanyak 246 armada pesawat penumpang yang terdaftar dalam senarai Armada Aeroflot.[149]

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Aeroflot (SU)[sunting | sunting sumber]

Program Penerbangan Kerap[sunting | sunting sumber]

Syarikat Penerbangan Aeroflot menggunakan Aeroflot Bonus sebagai Program Penerbangan Kerap mereka. dan ia mempunyai tiga tahap:[150]

Tahap Aeroflot Bonus
Tahap Keuntungan Keperluan Status SkyTeam
Regular (Biasa)
  • tiada keuntungan dalam tahap Regular (Biasa)
pelancong dapat menyertakan diri ke Program Aeroflot Bonus dari usia 2 Tahun (Aeroflot Junior)  –
Perak
  • Bonus Peringkat Miles – 25% dari jarak penerbangan
  • Tempat Duduk Pilihan
  • Keutamaan Daftar Masuk
  • diperbolehkan 10 kg bagasi atau 1 Keping pada laluan di mana sistem konsep sekeping boleh digunakan (hanya di Penerbangan Aeroflot yang biasa)
  • menaiki kapal terbang dengan penumpang kelas pertama dan perniagaan
  • keutamaan dalam tempahan Senarai menunggu
25,000 batu (40,000 km) atau
25 segmen penerbangan semasa kalendar tahunan
Elit
Emas
  • Bonus Peringkat Miles – 50% dari jarak penerbangan
  • Keutamaan Daftar Masuk
  • Kesempatan "Keselesaan +" diberikan secara percuma tanpa caj[151]
  • diperbolehkan 20 kg bagasi atau 2 keping pada laluan di mana sistem konsep sekeping boleh digunakan (hanya di Penerbangan Aeroflot yang biasa)
  • Tempat Duduk Pilihan
  • mendapat Akses Bilik Berehat
  • undangan rakan perjalanan ke Bilik Berehat kelas Perniagaan
  • Keutamaan Siaga (siap sedia) di Lapangan Terbang
  • Prioriti Tinggi dalam Senarai Menunggu (diatas Perak)
  • menaiki kapal terbang dengan penumpang kelas pertama dan perniagaan
  • Prioriti pengendalian Bagasi
50,000 batu (80,000 km) atau
50 segmen penerbangan semasa kalendar tahunan
Elit Plus

Tahap selepas Emas[sunting | sunting sumber]

Aeroflot memperluas status peringkat elit untuk ahli program kesetiaan selama satu tahun. "Dengan lebih daripada sembilan juta peserta, Aeroflot Bonus kini merupakan program kesetiaan terbesar di wilayah Rusia dan CIS"-(Aeroflot)

Dengan lalu lintas syarikat penerbangan cepat hilang (berkurang), syarikat penerbangan nasional Rusia, Aeroflot telah memperluas status peringkat elit untuk anggota program penerbangan kerap Aeroflot Bonus hingga akhir Bulan Februari Tahun 2022. Keputusan ini bertujuan untuk memberi penghargaan kepada Penumpang yang memiliki kesetiaan kerap, terhadap syarikat penerbangan Aeroflot yang terpaksa mengehadkan perjalanan mereka dalam persekitaran semasa dan dengan itu mengumpulkan lebih sedikit bonus.

“Kami sangat menghargai pelanggan setia kami dan menghargai kepercayaan dan pilihan mereka terhadap Aeroflot. Situasi semasa, yang di luar kendali kita, mengganggu rancangan perjalanan dan menghalang banyak penumpang untuk mengumpulkan batu (miles) pada penerbangan. Dengan ini, kami telah memutuskan untuk memberikan hadiah kepada mereka dengan memperluas status elit untuk anggota Aeroflot Bonus hingga keseluruhan tahun 2021,”

kata jurucakap Aeroflot, Yulia Spivakova.

Tahap Platinum akan diperpanjang hingga akhir 2021 untuk pelanggan Platinum semasa dan juga anggota yang statusnya diturunkan ke Tahap Emas pada Tarikh 1 Mac 2020 berikutan keputusan di Tahun 2019. Pelanggan yang memiliki status peringkat Emas dan Perak yang tamat pada Tarikh 28 Februari 2021 akan menikmati lanjutan status mereka untuk tempoh yang sama.

Aeroflot Bonus ialah program kesetiaan terbesar di wilayah Rusia dan CIS. Pada masa ini, program ini mempunyai lebih daripada sembilan juta peserta. Anggota menerima batu (miles) pada penerbangan untuk terbang di Aeroflot, serta anak syarikatnya iaitu Rossiya dan Aurora dan syarikat penerbangan anggota Pakatan SkyTeam, serta dengan membeli produk dan perkhidmatan dari rakan kongsi.[152]

Penajaan dan Perjanjian Promosi[sunting | sunting sumber]

Setakat Julai 2013, Syarikat Penerbangan Aeroflot merupakan pengangkutan rasmi kepada Manchester United.[153] Perjanjian itu merupakan penajaan pertama yang ditandatangani Manchester United dengan sebuah syarikat Rusia.[154]

Kemalangan Dan Insiden[sunting | sunting sumber]

1930an-1940an[sunting | sunting sumber]

/

diasaskan di Tahun 1923, Aeroflot, pesawat pembawa Bendera dan armada terbesar di Rusia (dan kepada Kesatuan Soviet) (dan pernah menjadi syarikat yang terbesar didunia), telah mengalami sejumlah besar kemalangan maut, yang paling banyak berlaku semasa era Soviet. Menurut Pejabat Rekod Kerosakan Pesawat, 8.231 penumpang telah mati dalam nahas Aeroflot, kira-kira lima kali lebih banyak daripada syarikat penerbangan lain (semuanya jauh lebih kecil).[155] Dari Tahun 1946 hingga 1989, syarikat penerbangan tersebut terlibat dalam 721 insiden. Namun, dari Tahun 1995 hingga 2017, syarikat penerbangan itu terlibat dalam 10 kejadian. Pada tahun 2013, AirlineRatings.com melaporkan bahawa lima daripada sepuluh model pesawat terlibat dalam jumlah kemalangan maut tertinggi[156] ialah model Soviet yang lama.[157]

1950an[sunting | sunting sumber]

/

Berikut ialah senarai kemalangan dan insiden Aeroflot yang dialami pada tahun 1950-an. Peristiwa paling mematikan yang dilalui oleh Kesatuan Soviet dalam dekad ini berlaku pada Oktober 1958 (1958-10), ketika armada siri Tupolev Tu-104 terhempas dalam perjalanan ke Sverdlovsk, kemudian terletak di SSR Rusia, membunuh semua 80 orang di dalamnya. [158] Dari segi kematian, kemalangan tersebut merupakan kemalangan terburuk kelapan yang melibatkan Tu-104, Julai 2016 (2016-07). [159] Pesawat jenis lain terlibat dalam kemalangan maut kedua yang dialami syarikat penerbangan pada dekad ini, kali ini pada Ogos 1958 (1958-08) , ketika 64 orang terbunuh ketika pesawat itu terhempas di dekat Chita selepas memasuki aliran udara. Ekor Tu-104 diubah dan siling perkhidmatan diturunkan berikutan dua kemalangan ini.

Jumlah kematian yang dicatatkan di atas pesawat Aeroflot selama dekad ini meningkat kepada 1059; begitu juga, 119 pesawatnya dihapus dalam kemalangan atau insiden, terbahagi menjadi sebanyak satu Antonov An-10, 12 Antonov An-2, dua Avia 14P, 29 Ilyushin Il-12, 15 Ilyushin Il-14, satu Ilyushin Il-18, 54 Lisunov Li-2, 3 TS-62, dan 2 Tupolev Tu-104. Sebilangan besar kemalangan maut berlaku di sempadan Kesatuan Soviet. Keengganan pemerintahan Soviet untuk secara terbuka mengakui kejadian seperti itu mungkin menjadikan angka-angka ini lebih tinggi, kerana kejadian maut cenderung diterima hanya ketika ada orang asing di atas pesawat yang terhempas, kemalangan itu berlaku tempat di negara asing, atau mereka sampai ke berita dengan alasan tertentu.

1960an[sunting | sunting sumber]

/

Berikut adalah senarai kemalangan dan kejadian Aeroflot yang dialami pada tahun 1960-an. Peristiwa paling mematikan yang dilalui oleh Kesatuan Soviet pada dekad ini berlaku pada November 1967 (1967-11), ketika Ilyushin Il-18V terhempas terbalik tidak lama selepas lepas landas dari Lapangan Terbang Koltsovo di Sverdlovsk, kemudian terletak di SSR Rusia, membunuh semua 107 penghuni di atas kapal, [160] mendorong penentuan jenis sementara dalam armada syarikat penerbangan. Dari segi kematian, kemalangan berada di kedudukan terburuk kelima yang melibatkan Il-18, April 2016 (2016-04). [161] Pesawat jenis lain terlibat dalam kemalangan maut kedua yang dialami syarikat penerbangan dalam dekad ini, kali ini pada September 1964 (1964-09), ketika 87 orang terbunuh ketika pesawat itu menghantam lereng bukit ketika menghampiri Yuzhno-Sakhalinsk. Dekad ini juga ditandai oleh satu-satunya kemalangan maut yang dialami oleh Tupolev Tu-114, yang memasuki perkhidmatan komersial di laluan Moscow - Khabarovsk pada April 1961 (1961-04). [162] [163]

Jumlah kematian yang dicatatkan di atas pesawat Aeroflot selama dekad ini meningkat kepada 1771; Begitu juga, 174 pesawatnya dihapus dalam kemalangan atau insiden, terbahagi kepada enam Antonov An-10, 13 Antonov An-12, 54 Antonov An-2, dua Antonov An-6, 8 Antonov An-24, dua Avia 14, satu Ilyushin Il-12, 22 Ilyushin Il-14, 31 Ilyushin Il-18, 11 Lisunov Li-2, 14 Tupolev Tu-104, dua Tupolev Tu-114, dan lima Tupolev Tu-124. Sebilangan besar kemalangan maut berlaku di sempadan Kesatuan Soviet. Keengganan pemerintah Soviet untuk secara terbuka mengakui kejadian seperti itu mungkin menjadikan angka-angka ini lebih tinggi, kerana peristiwa maut cenderung hanya dapat diterima ketika ada orang asing di atas pesawat yang terhempas, kemalangan itu berlaku tempat di negara asing, atau mereka sampai ke berita dengan alasan tertentu. [164]


1970an[sunting | sunting sumber]

/

sebuah Pesawat siri Tupolev Tu-134, serupa dengan dua pesawat yang terlibat dengan Ogos 1979 (1979-08) hantaman di tengah udara, dilihat disini mahu segera tiba di Lapangan Terbang Zurich di 1983.

Aeroflot, Syarikat Penerbangan nasional kesatuan Soviet, mengalami sejumlah kemalangan dan insiden serius pada tahun 1970-an. Kemalangan terburuk syarikat penerbangan selama dekad ini berlaku pada Ogos 1979 (1979-08), ketika dua Tupolev Tu-134 terlibat dalam perlanggaran udara di atas Ukraine bandar kemudian dinamakan Dniprodzerzhinsk, dengan kehilangan 178 nyawa. Termasuk peristiwa ini, terdapat sembilan kejadian mematikan dengan lebih dari 100 kematian, sementara jumlah korban yang dicatatkan adalah 3,541 orang selama dekad ini.

Hampir semua peristiwa yang ditunjukkan di bawah ini berlaku di dalam Kesatuan Soviet. Syarikat itu enggan menghebahkan kemalangan maut pada masa itu dan cenderung hanya mengakui kejadian yang berlaku di luar sempadan Kesatuan Soviet atau orang-orang asing yang termasuk dalam senarai kematian. [165][166] [167] Dasar syarikat penerbangan untuk menyekat maklumat mengenai kemalangan dalam tempoh ini bermaksud bahawa angka korban kemungkinan besar menjadi lebih tinggi daripada yang ditunjukkan dalam rekod yang diterbitkan, kerana nasib penghuni di atas banyak pesawat yang dihapus tidak didedahkan secara terbuka.

Antonov An-10, yang memasuki armada pada tahun 1957, [168] ditarik dari perkhidmatan berikutan kemalangan yang berlaku pada Mei 1972 (1972-05) dan mengorbankan semua 122 orang di dalamnya. Dalam dekad itu, syarikat itu kehilangan enam pesawat jenis itu. Aeroflot juga mengundurkan diri dari Tu-124 (memasuki armada pada tahun 1962) berikutan kemalangan tahun 1979 yang mengorbankan semua 63 orang di dalamnya. Syarikat itu kehilangan tujuh pesawat jenis itu dalam dekad ini. Jenis lain yang hilang dalam kemalangan/insiden ialah 169 Antonov An-2, 18 Antonov An-12, dua Antonov An-22, 31 Antonov An-24, tiga Antonov An-26, tiga Avia 14, satu Beriev Be-30, 13 Ilyushin Il-14, 19 Ilyushin Il-18 , dua Ilyushin Il-62, dua Biar L-410 Turbolet, enam Lisunov Li-2, 16 Tupolev Tu-104, tujuh Tupolev Tu-134, enam Tupolev Tu-154, dan 27 Yakovlev Yak-40. Ini keseluruhan berjumlah 338 pesawat yang hilang dalam dekad ini.


1980an[sunting | sunting sumber]

/

sebuah Pesawat siri Tupolev Tu-154B-2 serupa dengan kemalangan kepada Penerbangan 7425, berlaku di Tarikh 10 Julai 1985 (1985-07-10), dilihat di sini sedang mendarat dan tiba di Lapangan Terbang Zurich di Tahun 1982.

Berikut adalah senarai kemalangan dan kejadian yang dialami oleh Aeroflot pada tahun 1980-an. Kemalangan paling teruk yang dialami oleh syarikat penerbangan dalam dekad ini berlaku pada Julai 1985 (1985-07), ketika Penerbangan 7425, sebuah Tupolev Tu-154B-2, hilang ketinggian dalam perjalanan dan terhempas berhampiran Uchkuduk, kemudian terletak di Uzbek SSR, meragut nyawa semua 200 penghuni di dalam pesawat. Kemalangan paling mematikan kedua yang dilalui syarikat dalam dekad ini berlaku pada Oktober 1984 (1984-10), ketika Penerbangan 3352, Tupolev Tu-154B-1, melanda hujan salji semasa mendarat di Lapangan Terbang Omsk, membunuh 174 dari 179 orang di atas kapal dan empat orang di darat. Kedua-dua kemalangan yang digabungkan menyebabkan jumlah kematian sebanyak 378 korban dan melibatkan Tupolev Tu-154, kedudukan sebagai yang terburuk yang melibatkan jenis ini, setakat Februari 2012.[169]

Terdapat 15 kemalangan maut yang melibatkan lebih daripada 50 orang terbunuh dalam dekad ini. Jumlah kematian dalam dekad ini meningkat kepada 2,106 orang. Apabila angka-angka ini dibandingkan dengan angka-angka untuk dekad sebelumnya, jumlah orang yang terbunuh di dalam pesawat Aeroflot berkurang sebanyak 1450. Memandangkan kebanyakan kejadian berlaku di sempadan Kesatuan Soviet, jadual di bawah merangkumi badan kapal-kehilangan kemalangan yang jumlah korbannya tidak diterbitkan, suatu kebiasaan semasa era Soviet, kerana hanya kemalangan yang berlaku di dalam Kesatuan Soviet di mana ada orang asing yang terlibat, atau mereka yang berlaku di luar negara cenderung disiarkan atau diterima.[170]:32–34 Dengan ini, angka untuk jumlah kematian selama sedekad mungkin lebih tinggi.

Sepanjang dekad itu, syarikat penerbangan kehilangan 201 pesawat, berpecah menjadi sebanyak 8 Antonov An-12, 93 Antonov An-2, 10 Antonov An-24, 8 Antonov An -26, 1 Antonov An-28, 8 Ilyushin Il-14, 2 Ilyushin Il-62, 1 Ilyushin Il-76, 19 Let L-410, 1 Tupolev Tu-104, 15 Tupolev Tu-134, 14 Tupolev Tu-154, 19 Yakovlev Yak-40 dan 2 Yakovlev Yak-42 .


1990an[sunting | sunting sumber]

/

sebuah Pesawat siri Airbus A310-300, serupa dengan kemalangan kepada Penerbangan 593, dilihat dari sini saat mahu tiba di Lapangan Terbang Heathrow di Bulan Ogos 1994 (1994-08).

Selepas pembubaran Kesatuan Soviet pada Disember 1991 (1991-12), bekas republik mula menubuhkan syarikat penerbangan mereka sendiri dari direktorat yang sesuai dengan Syarikat Penerbangan Aeroflot di negara-negara ini, menyebabkan syarikat penerbangan itu menyusut secara drastik.[171][172][173] Armada berkurang dari beberapa ribu pesawat menjadi jumlah yang sedikit melebihi 100 pada tahun 1993,[174] membantu bekas syarikat Kesatuan Soviet bekas syarikat penerbangan nasional untuk memperbaiki rekod kemalangan dan insidennya dengan mendadak. Syarikat ini hanya mengalami 42 peristiwa antara tahun 1990 dan 1991, dan mempunyai 41 kejadian sepanjang dekad ini. Walaupun begitu, tiga kemalangan maut yang dilalui syarikat penerbangan itu dalam dekad ini berlaku pada era selepas-Soviet, meninggalkan jumlah kematian sebanyak 257 orang, masing-masing melibatkan lebih daripada 50 kematian.

Kemalangan terburuk melibatkan Tupolev Tu-134A yang menghubungi pokok semasa mendekati Lapangan terbang Ivanovo pada Ogos 1992 (1992-08), merempuh dan membunuh semua 84 penumpang dan anak kapal yang berada di dalamnya. [175] Kedua-dua kemalangan paling terkenal dan kemalangan terburuk kedua bagi syarikat dalam dekad ini berlaku pada Mac 1994 (1994-03) ketika Armada siri Airbus A310 yang sedang terbang laluan Moscow - Hong Kong terhempas di Wilayah Kemerovo sejurus selepas anak kapten memanipulasi kawalan pesawat, dengan kehilangan 75 nyawa.[176][177]

Secara keseluruhan, 525 orang kehilangan nyawa sama ada di dalam pesawat Aeroflot atau di darat. Jumlah pesawat syarikat penerbangan dihapus selama dekad itu menurun kepada 71, terbahagi sebanyak kepada satu Airbus A310-300, dua Antonov An-12, satu Antonov An-124, 20 Antonov An-2, lima Antonov An-24, dua Antonov An-26, lima Antonov An-28, dua Ilyushin Il -14, empat Ilyushin Il-62, dua Ilyushin Il-76, dua Ilyushin Il-86, lima Biarkan L-410, enam Tupolev Tu-134, enam Tupolev Tu-154, tujuh Yakovlev Yak-40 dan satu Yakovlev Yak-42.


2000an[sunting | sunting sumber]

  • pada Tarikh 21 September 2001, sebuah Pesawat siri Ilyushin Il-86 (RA-86074) mendarat dengan roda dinaikan saat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai disebabkan oleh kesalahan juruterbang; kesemua 322 penumpang dan anak kapal selamat, namun Pesawat tersebut telah dihapuskan. Pesawat ini menggunakan perkhidmatan penumpang Moscow-Dubai berjadual antarabangsa sebagai Penerbangan 521.[178]
  • pada Tarikh 30 Jun 2008, sebuah Pesawat siri Tupolev Tu-154M (RA-85667) mengalami kerosakan enjin yang tidak terkawal semasa berlepas dari Lapangan Terbang Pulkovo dalam perjalanan ke Moscow; kesemua 112 penumpang dan anak kapal terselamat, tetapi pesawat itu dihapus dan diparkir di Lapangan Terbang Pulkovo di mana ia rosak pada bulan Ogos 2009.[179] Kemalangan ini menyebabkan Syarikat Penerbangan Aeroflot mengundurkan Tu-154 dari perkhidmatan bermula pada akhir Tahun 2008 dan sepenuhnya mengundurkan semua Armada siri Tu-154 pada Tahun 2010 dan menggantikannya dengan pesawat Airbus A320.[180]
  • pada Tarikh 14 September 2008, Penerbangan 821 Aeroflot dioperasikan oleh Aeroflot-Nord dalam perjanjian perkhidmatan dengan Syarikat Penerbangan Aeroflot sebagai anak syarikatnya, Terhempas saat mahu tiba di Lapangan Terbang Perm, Rusia disebabkan oleh kesalahan juruterbang. Kesemua 88 orang menaiki kapal; termasuk 6 anak kapal dan 82 penumpang, terbunuh dalam nahas itu.[181]
  • pada Tarikh 3 Jun 2009, sebuah Pesawat siri Boeing 737-500 (VP-BXM) mengalami kerosakan teruk oleh ribut petir ketika dalam perjalanan ke Simferopol dalam perjalanan dari Moscow. Pesawat tersebut dihapus dan disimpan di Simferopol (dengan enjin dikeluarkan) di mana ia terakhir kali dilihat pada Bulan Ogos 2011.[182]

2010an[sunting | sunting sumber]

  • pada Tarikh 3 Jun 2014, sebuah Pesawat siri Ilyushin Il-96 RA-96010 telah rosak diluar perbaikan ekonomis kerana terbakar semasa diletak di Lapangan Terbang Sheremetyevo, Moscow.[183][184][185]
  • pada Tarikh 3 Januari 2017, sebuah Pesawat siri Airbus A321 VP-BES menyusuri landasan semasa mendarat di Lapangan Terbang Khrabrovo, menyebabkan penutup hidung runtuh; pesawat, yang mengoperasikan perkhidmatan Moscow-Kaliningrad sebagai Penerbangan 1008, mengalami kerosakan kecil.[186]
  • pada Tarikh 5 Mei 2019, sebuah Pesawat siri Sukhoi Superjet 100 RA-89098 mengopersikan Penerbangan Moscow-Murmansk sebagai Penerbangan 1492 menderita kecemasan dalam penerbangan dan kemudian terbakar semasa pendaratan kecemasan di Lapangan Terbang Sheremetyevo, di mana ia terbakar. sebanyak 41 daripada 78 orang di dalamnya dilaporkan mati.[187]

Pautan Mengenai Senarai Kemalangan dan Insiden Syarikat Penerbangan Aeroflot (1940an - 1990an)[sunting | sunting sumber]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Aeroflot diperakui sebagai Syarikat Penerbangan 4-Bintang oleh Skytrax untuk kualiti produk dan perkhidmatan lapangan terbang dan kapal terbangnya. Peringkat produk merangkumi tempat duduk, kemudahan, makanan & minuman, IFE, kebersihan dan lain-lain, dan penilaian perkhidmatan adalah untuk kakitangan kabin dan kakitangan darat.

Petikan dari Skytrax:

Aeroflot mempunyai standard produk yang mengagumkan merentasi sektor jarak jauh dan sederhana. Syarikat penerbangan itu semakin popular untuk pelanggan pemindahan dan naik taraf terminal di hab Moscow Sheremetyevonya telah menambah baik aspek ini. Kakitangan adalah profesional dan sangat berkebolehan untuk aspek keselamatan dan perkhidmatan.[188]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Company News - Rossiya Airlines, Aeroflot Group's Newly Merged Regional Carrier, Begins Flights - Aeroflot".
  2. ^ https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=533000000000&From=RUB&To=EUR
  3. ^ name="Higher fuel prices contribute to Aeroflot Group’s 41% net profit loss in 2017"
  4. ^ name="Higher fuel prices contribute to Aeroflot Group’s 41% net profit loss in 2017"
  5. ^ name="Higher fuel prices contribute to Aeroflot Group’s 41% net profit loss in 2017"
  6. ^ name="Aeroflot joins SkyTeam"
  7. ^ name="Aircraft Briefs-Dec. 5, 2017"
  8. ^ name="Vietnam Airlines, Aeroflot to expand cooperation"
  9. ^ name="Russia’s Aeroflot to acquire Transaero Airlines"
  10. ^ a b c "Soviet Union". Lcweb2.loc.gov. Dicapai pada 12 Julai 2011.
  11. ^ Smith, Patrick (9 Mac 2004). "Ask the pilot". Salon.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Oktober 2007. Dicapai pada 21 Ogos 2007.
  12. ^ "History of Aeroflot--Russian International Airlines – FundingUniverse". www.fundinguniverse.com. Dicapai pada 9 Mac 2020.
  13. ^ Ideas, KMP (7 Februari 2018). "Aeroflot: A Very Interesting 2018". Seeking Alpha (dalam bahasa Inggeris).
  14. ^ ES (4 Mac 2020). "Aeroflot Group is expecting the delivery of 55 new aircraft this year". Russian Aviation Insider (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Mac 2020.
  15. ^ Aeroflot-Cargo Aircraft Performed Today The First Flight Under Its Flag Diarkibkan 2007-09-28 di Wayback Machine
  16. ^ "Cargo branch of Russian Aeroflot goes bankrupt / MosNews.com". archive.is. 4 Jun 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Jun 2011. Dicapai pada 9 Mac 2020.
  17. ^ "Shareholder Capital Structure | Aeroflot". ir.aeroflot.com. Dicapai pada 9 Mac 2020.
  18. ^ name="skyteam-2022"
  19. ^ https://tass.com/economy/1444355
  20. ^ https://tass.com/economy/1444355
  21. ^ https://tass.com/economy/1444355
  22. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai MacDonald, Hugh (1975). Aeroflot: Soviet air transport since 1923. Putnam. ISBN 978-0-370-00117-3.
  23. ^ Малютина, Наталья. "Крылья Советов: история бренда "Аэрофлот"". Информационно-аналитический портал Sostav.ru. Dicapai pada 1 Januari 2017.
  24. ^ a b c Davies, R.E.G. (1992). Aeroflot: An Airline and Its Aircraft (ed. First). Rockville, Maryland: Paladwr Press. ISBN 978-0-9626483-1-1.
  25. ^ "Three questions to Boris Bugayev, the Minister of Civil Aviation of the USSR". Aeroflot '71. Aviareklama. 1971. m/s. 3.
  26. ^ "Aeroflot - Russian airline".
  27. ^ name="Hold the Jokes, Please: Aeroflot Buffs Its Image"
  28. ^ name="With 400 Pieces, Aeroflot Is a Passenger Puzzle"
  29. ^ name="FI1993"
  30. ^ name="The Bullish Bear"
  31. ^ name="FI1993"
  32. ^ name="Hold the Jokes, Please: Aeroflot Buffs Its Image"
  33. ^ name="All Change at Aeroflot"
  34. ^ [1] Aeroflot official website Diarkibkan 21 November 2008 di Wayback Machine
  35. ^ Stanley, Alessandra (29 Jun 1997). "Hold the Jokes, Please: Aeroflot Buffs Its Image". The New York Times.
  36. ^ name="A Face-Lift for Down-at-Heel Aeroflot"
  37. ^ name="No more service with a scowl"
  38. ^ name="No more service with a scowl"
  39. ^ "Aeroflot Sticks By Hammer and Sickle". The Moscow Times.
  40. ^ name="Aeroflot Sheds Its Soviet Legacy and Turns to a Western Fleet"
  41. ^ name="Aeroflot new slogan"
  42. ^ name="Aeroflot joins SkyTeam"
  43. ^ name="Aeroflot Becomes 10th Airline to Join SkyTeam"
  44. ^ name="Russia’s Aeroflot Ranked Close to World Best Airlines"
  45. ^ Russian Aeroflot-Cargo official website Diarkibkan 21 Mac 2008 di Wayback Machine
  46. ^ Aeroflot – Press releases (24 Januari 2007). "Aeroflot Board of Directors Summarised The Business Results For 2006". Department of Public Relations. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2007. Dicapai pada 23 April 2007.
  47. ^ Aeroflot – Press releases (14 Mac 2007). "Aeroflot has received one more new A320 airliner" (dalam bahasa Russian). Department of Public Relations. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2007. Dicapai pada 23 April 2007.CS1 maint: unrecognized language (link)
  48. ^ Airfinance Journal (11 Mei 2007). "Aeroflot Increases Earnings". Dicapai pada 10 Jun 2007.(langganan diperlukan)
  49. ^ name="Russia's Aeroflot-Don to rebrand as Donavia"
  50. ^ name="Other News - 01/12/2007"
  51. ^ name="Arranged marriages: Russia focus"
  52. ^ "Directory: World Airlines". Flight International. 3 April 2007. m/s. 47.
  53. ^ name="Russia’s Rossiya Airlines names new chairman"
  54. ^ "Russia to corporatize Rossiya air carrier, merge with Aeroflot | Business | RIA Novosti". En.rian.ru. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Jun 2011. Dicapai pada 12 Julai 2011.
  55. ^ name="Russia’s Rostechnology finalizes transfer of five regional carriers to Aeroflot"
  56. ^ name="Aeroflot sells regional subsidiary"
  57. ^ name="Aeroflot to launch Far East subsidiary in 3Q"
  58. ^ name="Aeroflot provides a $13.5 million loan for Far East subsidiary"
  59. ^ name="Russia’s Aeroflot creates Far East subsidiary Taiga Airline"
  60. ^ name="Aeroflot subsidiary Aurora Airline set to launch operations"
  61. ^ name="Aeroflot recognized as best air carrier in Eastern Europe"
  62. ^ name="Aeroflot Introduces New Low-Cost Airline – Dobrolet"
  63. ^ name="aeroflot-introduces-new-low-cost-airline---dobrolet-133010"
  64. ^ name="Aeroflot subsidiary Dobrolet launches flights"
  65. ^ name="Russia’s Dobrolet ceases operations due to EU sanctions"
  66. ^ name="Dobrolet halts flights as EU sanctions block jet lease"
  67. ^ name="Aeroflot to launch new LCC subsidiary"
  68. ^ name="Aeroflot acts to relaunch its LCC project with Pobeda after Group profits fell again in 3Q2014"
  69. ^ name="Aeroflot subsidiary Pobeda launches flights"
  70. ^ name="New Aeroflot budget carrier discloses network"
  71. ^ "Отказ летать над Украиной мог стать причиной падения акций "Аэрофлота" на 9,8%". Novaya Gazeta. 13 Mac 2014.
  72. ^ "Акции "Аэрофлота" упали на 9,8% до 52,8 рубля за бумагу по итогам торгов на Московской бирже". ITAR-TASS. 13 Mac 2014.
  73. ^ name="Russia’s Rossiya Airlines names new chairman"
  74. ^ "Aeroflot to Buy Transaero in Tie-Up of Russia's Biggest Airlines". Bloomberg. 1 September 2015.
  75. ^ Soldatkin, Vladimir (1 Oktober 2015). "Russia's Aeroflot says drops plans to acquire Transaero [Update 1]". Reuters. Dicapai pada 15 Disember 2015.
  76. ^ Jasper, Christopher; Pronina, Lyubov (14 April 2016). "Aeroflot's Transaero Jet-Rush to Crimp Airbus, Boeing Orders". Bloomberg. Dicapai pada 19 Ogos 2016.
  77. ^ name="Aeroflot files for bankruptcy of Orenair, Donavia subsidiaries"
  78. ^ name="Russian authorities cancel Orenair’s AOC"
  79. ^ name="Aeroflot files for bankruptcy of Orenair, Donavia subsidiaries"
  80. ^ name="Russian court declares Aeroflot subsidiary Donavia bankrupt"
  81. ^ "Ukraine invasion: More countries issue airspace ban on Russian planes". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 26 Februari 2022. Dicapai pada 26 Februari 2022.
  82. ^ "The full list of new UK sanctions on Russia over Ukraine, from oligarchs to sovereign debt". inews.co.uk (dalam bahasa Inggeris). 24 Februari 2022. Dicapai pada 24 Februari 2022.
  83. ^ CBC
  84. ^ "Ukraine crisis: Man Utd terminate Aeroflot deal". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 25 Februari 2022. Dicapai pada 26 Februari 2022.
  85. ^ Rob Dawson (25 Februari 2022). "Man United cut sponsorship with Russian airline Aeroflot amid Ukraine invasion". ESPN. Dicapai pada 25 Februari 2022.
  86. ^ Bursztynsky, Jessica (27 Februari 2022). "Canada, Nordic countries join in closing their airspace to Russian planes". CNBC (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Februari 2022.
  87. ^ Sider, Alison (27 Februari 2022). "Russian Planes Barred From Airspace Over Europe, Canada". Wall Street Journal (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0099-9660. Dicapai pada 27 Februari 2022.
  88. ^ Koenig, David; Miller, Zeke; Rugaber, Christopher (1 Mac 2022). "President Biden Bans Russian Planes From U.S. Airspace". Time. Dicapai pada 2 Mac 2022.
  89. ^ https://www.nytimes.com/2022/03/05/world/europe/aeroflot-russia-international-flights-suspended.html
  90. ^ "SkyTeam suspends Aeroflot's membership in alliance". Marina Lystseva. Rusia. 27 April 2022. Dicapai pada 28 April 2022.
  91. ^ MEHTA, DEVANSH (6 Jun 2022). "Colombo Denies Involvement In Aeroflot Airbus A330 Seizure". simpleflying.com. Dicapai pada 6 Jun 2022.
  92. ^ "Aeroflot aircraft matter is private legal issue: Sri Lanka PM tells Russia". theprint.in (India). 5 Jun 2022. Dicapai pada 6 Jun 2022.
  93. ^ Farzan, Zulfick (6 Jun 2022). "Sri Lankan court lifts ban on Aeroflot flight from leaving Sri Lanka". newsfirst.lk (Sri Lanka). Dicapai pada 7 Jun 2022.
  94. ^ "Russia's detained Aeroflot plane in Sri Lanka finally departs for Moscow". thefederal.com. 6 Jun 2022. Dicapai pada 11 Jun 2022.
  95. ^ "AEROFLOT ADDS MOSCOW – ADANA SERVICE FROM JUNE 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 12 Mei 2023. Dicapai pada 14 Mei 2023. Aeroflot Russian Airlines from June 2023 plans to launch new route to Türkiye, as the airline opened reservation for Moscow Sheremetyevo – Adana route. From 08JUN23, Airbus A320 aircraft to operate this route 3 times weekly.
  96. ^ a b c d e "AEROFLOT MAINLAND CHINA SERVICE INCREASES FROM JUNE 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 24 Mei 2023. Dicapai pada 24 Mei 2023. Aeroflot Russian Airlines from June 2023 plans additional frequency restorations for passenger service to Mainland China: Moscow Sheremetyevo – Beijing Daxing eff 05JUN23 Increase from 3 to 4 weekly, 1 daily from 01JUL23. 777-300ER operating, Moscow Sheremetyevo – Guangzhou eff 02JUN23 Increase from 3 to 4 weekly, 1 daily from 01JUL23. 777-300ER operating and Moscow Sheremetyevo – Shanghai Pu Dong eff 04JUN23 Increase from 3 to 4 weekly, 1 daily from 03JUL23. 777-300ER operating.
  97. ^ "AEROFLOT ADDS VARADERO SERVICE FROM JULY 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 26 Mei 2023. Dicapai pada 26 Mei 2023. Aeroflot Russian Airlines from July 2023 plans to resume service to Cuba, where it plans to offer Moscow Sheremetyevo – Varadero nonstop flight. From 01JUL23, Rossiya Airlines Boeing 777-300ER aircraft will operate this route twice weekly.
  98. ^ a b c d e f "AEROFLOT EXPANDS BANGKOK NETWORK FROM JULY 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 2 Jun 2023. Dicapai pada 2 Jun 2023. Aeroflot Russian Airlines from July 2023 plans to expand service to Bangkok, as the airline resumes 4 routes with 737-800 aircraft, in addition to existing 3 weekly flights to/from Moscow Sheremetyevo with 777-300ER: Irkutsk – Bangkok Suvarnabhumi eff 08JUL23 2 weekly 737-800, Krasnoyarsk – Bangkok Suvarnabhumi eff 08JUL23 3 weekly 737-800, Novosibirsk – Bangkok Suvarnabhumi eff 07JUL23 1 weekly 737-800 and Vladivostok – Bangkok Suvarnabhumi eff 09JUL23 2 weekly 737-800.
  99. ^ "AEROFLOT EXPANDS MOSCOW – PHUKET FLIGHTS FROM JULY 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 2 Jun 2023. Dicapai pada 2 Jun 2023. Aeroflot Russian Airlines from July 2023 is increasing Moscow Sheremetyevo – Phuket service, currently scheduled 3 times weekly. The airline plans to increase overall service to 5 weekly, effective 04JUL23. Boeing 777-300ER operates this route.
  100. ^ a b c d e f "AEROFLOT EXPANDS BANGKOK CAPACITY FROM OCTOBER 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 13 Jun 2023. Dicapai pada 14 Jun 2023. Aeroflot Russian Airlines from October 2023 plans to increase capacity to Bangkok, ahead of the launch of Northern winter 2023/24 season: Irkutsk – Bangkok Suvarnabhumi eff 04OCT23 A330-300 replaces 737-800, 2 weekly, Krasnoyarsk – Bangkok Suvarnabhumi eff 02OCT23 A330-300 replaces 737-800, 3 weekly, Moscow Sheremetyevo – Bangkok Suvarnabhumi eff 01OCT23 Increase from 3 to 7 weekly, 777-300ER, Novosibirsk – Bangkok Suvarnabhumi eff 03OCT23 Increase from 1 to 3 weekly, A330-300 replaces 737-800 and Vladivostok – Bangkok Suvarnabhumi eff 04OCT23 777-300ER replaces 737-800, 2 weekly.
  101. ^ "AEROFLOT ADDS IRKUTSK – HARBIN SERVICE FROM JULY 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 Jun 2023. Dicapai pada 28 Jun 2023. Aeroflot Russian Airlines from mid-July 2023 introduces new service to China from Irkutsk, operated by Rossiya Airlines Sukhoi SuperJet SSJ100 aircraft, First Irkutsk – Harbin flight is scheduled on 12JUL23.
  102. ^ "AEROFLOT RESUMES MAURITIUS SERVICE FROM DEC 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 14 September 2023. Dicapai pada 17 September 2023. Aeroflot Russian Airlines in Northern winter 2023/24 season plans to launch service to Mauritius, the airline announced this week. From 23DEC23, the airline schedules Moscow Sheremetyevo – Mauritius route twice weekly, with Boeing 777-300ER aircraft.
  103. ^ "AEROFLOT RESUMES HO CHI MINH CITY SERVICE FROM LATE-DEC 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 20 November 2023. Dicapai pada 29 November 2023. Aeroflot Russian Airlines from late-December 2023 plans to resume Moscow Sheremetyevo – Ho Chi Minh City service, on board Boeing 777-300ER aircraft. The carrier currently schedules first flight on 28DEC23, operating twice weekly.
  104. ^ "AEROFLOT MOVES COLOMBO SERVICE TO ROSSIYA FROM LATE-DEC 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 9 Disember 2023. Dicapai pada 12 Disember 2023. Aeroflot from late-December 2023 is adjusting service to Sri Lanka, as Moscow Sheremetyevo – Colombo route to be transferred to Rossiya. From 26DEC23, Rossiya 777-300ER aircraft will operate this route 4 times weekly.
  105. ^ "AEROFLOT SCHEDULES MOSCOW – SANYA LATE-DEC 2023 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 13 Disember 2023. Dicapai pada 14 Disember 2023. Aeroflot in late-December 2023 plans to add new route to China, as the airline opened reservation on Moscow Sheremetyevo – Sanya route. From 27DEC23 (Moscow departure), the airline will operate this route twice weekly, with Airbus A330-300 aircraft.
  106. ^ "AEROFLOT MOVES HO CHI MINH CITY SERVICE RESUMPTION TO 1Q24". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 19 Disember 2023. Dicapai pada 20 Disember 2023. Aeroflot last week revised planned service resumption on Moscow Sheremetyevo – Ho Chi Minh City route, previously scheduled from 28DEC23. The carrier now plans to operate this route from 31JAN24, with 777-300ER aircraft.
  107. ^ "AEROFLOT CANCELS PLANNED NW23 DUBAI AL MAKTOUM NETWORK EXPANSION". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 20 Disember 2023. Dicapai pada 23 Disember 2023. Aeroflot in late-November 2023 filed additional changes to its service to the Middle East, as the carrier cancels following planned service to Dubai al Maktoum.
    Ekaterinburg – Dubai al Maktoum Planned 2 weekly from 23DEC23 cancelled,
    Kazan – Dubai al Maktoum Planned 2 weekly from 21DEC23 cancelled,
    Moscow Sheremetyevo – Dubai al Maktoum Service cancelled from 15JAN24,
    Novosibirsk – Dubai al Maktoum Planned 2 weekly from 22DEC23 cancelled.
  108. ^ "AEROFLOT RESUMES MOSCOW – CHENGDU SERVICE IN NS24". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 8 Januari 2024. Dicapai pada 11 Januari 2024. Aeroflot Russian Airlines in Northern summer 2024 season intends to resume service to Chengdu, last served on regular basis until March 2023. Upon service resumption, the airline will operate Moscow Sheremetyevo – Chengdu Tianfu route, effective 01APR24. A330-300 aircraft to operate this route twice weekly.
  109. ^ "Procurement Notice." Aeroflot. Retrieved 25 April 2014. "119002, Moscow, Arbat Street 10"
  110. ^ "Aeroflot renting luxury office in Arbat Street" (Archive). PMR Ltd. 19 July 2009. Retrieved 25 April 2014.
  111. ^ name="Aeroflot acts to relaunch its LCC project with Pobeda after Group profits fell again in 3Q2014"
  112. ^ name="Saveliev to lead Aeroflot for next five years"
  113. ^ name="Savelyev re-elected as Aeroflot CEO"
  114. ^ name="Aeroflot Group makes management changes"
  115. ^ "Shareholder Structure". Aeroflot. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2014. 
  116. ^ name=AeroflotProfile
  117. ^ "Company Profile: Our alliance and partnerships". Aeroflot. Dicapai pada 3 November 2014.
  118. ^ name="Aeroflot: strong profit growth in 9M2013. LCC subsidiary Dobrolet complements the team in early 2014"
  119. ^ name="Aeroflot Group traffic up 11% in 2018"
  120. ^ "'Too fat to fly': Russian women fight job discrimination". BBC News. 14 September 2017. Dicapai pada 14 September 2017.
  121. ^ "Passengers don't want overweight flight crew, say Aeroflot officials after lawsuits". Guardian. 25 April 2017. Dicapai pada 14 September 2017.
  122. ^ "Aeroflot flight attendants lose discrimination case after being branded 'old, fat and ugly'". Independent. 21 April 2017. Dicapai pada 14 September 2017.
  123. ^ "Aeroflot comments on accusations of discrimination against staff". Aeroflot. 22 Februari 2017. Dicapai pada 14 September 2017.
  124. ^ "Russian Flight Attendants Win Aeroflot Discrimination Case". Moscow Times. 6 September 2017. Dicapai pada 14 September 2017.
  125. ^ "Russian Aeroflot flight attendants win uniform discrimination case". DW. 7 September 2017. Dicapai pada 14 September 2017.
  126. ^ "Airline cancels passenger's elite membership over 'insulting' tweet". The Independent (dalam bahasa Inggeris). 26 November 2018. Dicapai pada 17 Oktober 2019.
  127. ^ name="Vietnam Airlines, Aeroflot to expand cooperation"
  128. ^ name="Aeroflot Becomes 10th Airline to Join SkyTeam"
  129. ^ name="Russia’s Aeroflot Ranked Close to World Best Airlines"
  130. ^ "SkyTeam Signs MOU With Aeroflot; Agreement preliminary step in new member joining process" (Siaran akhbar). SkyTeam. 24 Mei 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Januari 2010. Dicapai pada 8 Mac 2015.CS1 maint: unfit URL (link)
  131. ^ "Aeroflot plans to join SkyTeam alliance". Atlanta Business Chronicles. 24 Mei 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Ogos 2014. Dicapai pada 28 Jun 2012.
  132. ^ "Aeroflot eyes Sky Team membership". BBC News. 29 Januari 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 April 2015. Dicapai pada 28 Jun 2012.
  133. ^ "Aeroflot Cargo". www.skyteam.com. Dicapai pada 9 Mac 2020.
  134. ^ name="Aeroflot code-share flights"
  135. ^ "Aeroflot code-share flights". Aeroflot.
  136. ^ Josephs, Leslie (25 Februari 2022). "Delta cuts Aeroflot ties as fallout from Russia's invasion of Ukraine spreads in air travel". CNBC (dalam bahasa Inggeris).
  137. ^ Orban, André (26 Februari 2022). "KLM stops codesharing with Aeroflot and cancels flights to Russia". Aviation24.be (dalam bahasa Inggeris).
  138. ^ name="Aeroflot to codeshare with Aerolineas Argentinas"
  139. ^ Liu, Jim (21 Disember 2019). "Aeroflot / AeroMexico begins codeshare partnership from late-Dec 2018". Routesonline. Dicapai pada 11 Januari 2019.
  140. ^ Liu, Jim (26 April 2019). "Aeroflot / AeroMexico expands codeshare network from April 2019". Routesonline. Dicapai pada 26 April 2019.
  141. ^ Liu, Jim (25 April 2019). "Aeroflot expands Bangkok Airways codeshare to Vietnam from April 2019". Routesonline. Dicapai pada 25 April 2019.
  142. ^ Liu, Jim (20 Julai 2018). "China Southern expands Aeroflot European codeshare network from July 2018". Routesonline. Dicapai pada 20 Julai 2018.
  143. ^ "JAL Group - PRESS RELEASES - Aeroflot and Japan Airlines Agree on Codeshare Partnership". press.jal.co.jp. 10 Februari 2020. Dicapai pada 14 Februari 2020.
  144. ^ Liu, Jim (16 Julai 2018). "Correction: Korean Air / Aeroflot extends codeshare partnership from July 2018". Routesonline. Dicapai pada 16 Julai 2018.
  145. ^ Liu, Jim (8 Julai 2019). "Aeroflot / LOT Polish expands codeshare network from July 2019". Routesonline. Dicapai pada 8 Julai 2019.
  146. ^ "Aeroflot and Vietnam Airlines start code-share programme". RusAviaInsider. 13 Jun 2019.
  147. ^ "Aeroflot Launches Codeshare Partnership with Vietnam Airlines". RusAviaInsider. 13 Jun 2019.
  148. ^ Liu, Jim (26 Jun 2019). "Aeroflot / Vietnam Airlines begins codeshare partnership from June 2019". Routesonline. Dicapai pada 26 Jun 2019.
  149. ^ "Aeroflot | Доступ заблокирован". www.aeroflot.ru. Dicapai pada 7 Mac 2020.
  150. ^ Aeroflot Bonus levels Aeroflot Bonus web-site
  151. ^ "Comfort Plus service". Aeroflot. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Julai 2011. Dicapai pada 12 Julai 2011.
  152. ^ http://www.rusaviainsider.com/aeroflot-extends-elite-level-status-for-members-of-its-loyalty-programme-by-one-year/
  153. ^ name="Aeroflot come on board"
  154. ^ name="Manchester United makes Aeroflot its first Russian sponsor"
  155. ^ http://www.fundinguniverse.com/company-histories/aeroflot-russian-international-airlines-history
  156. ^ Smith, Oliver (4 Februari 2016). "'Least safe' aircraft models revealed". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0307-1235. Dicapai pada 27 Oktober 2017.
  157. ^ Smith, Oliver (9 Februari 2016). "Aeroflot: from world's deadliest airline to one of the safest in the sky". The Telegraph.
  158. ^ name="19581017 -0 "
  159. ^ "Rekod kemalangan untuk Tupolev Tu-104". Aviation Safety Network. Dicapai pada 21 Julai 2016.}
  160. ^ name = "19671116-0"
  161. ^ "Rekod kemalangan untuk Ilyushin Il-18". Rangkaian Keselamatan Penerbangan. Dicapai pada 2012-3-7 (2012-3-7). Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  162. ^ "Rekod kemalangan untuk Tupolev Tu-114". Penerbangan Rangkaian Keselamatan. Dicapai pada 7 Mac 2012.
  163. ^ name = "FI1964-550"
  164. ^ name = "FI1976-1691"
  165. ^ name="FI1978-182"
  166. ^ "Keselamatan penerbangan 1977—tahun yang selamat untuk penumpang berjadual" (PDF). 21 Januari 1978. Dicapai pada 25 Januari 2012. Unknown parameter |jurnal= ignored (bantuan); Unknown parameter |halaman= ignored (bantuan); Cite journal requires |journal= (bantuan)
  167. ^ 20-% 202904.html "Aeroflot flies blind" Check |url= value (bantuan) (PDF). Dicapai pada 25 Januari 2012. Unknown parameter |jurnal= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Cite journal requires |journal= (bantuan)
  168. ^ Templat:Cite jurnal
  169. ^ "Accident record for the Tupolev Tu-154". Aviation Safety Network. Dicapai pada 26 Februari 2012.
  170. ^ "World airline safety audit". Flight International: 29 –&#32, 34. 26 Januari 1985. Dicapai pada 19 Februari 2012. For Aeroflot we can list only those accidents which reached the ears of Western reporters, either because foreign nationals were killed or because the accident occurred outside the Soviet Union. We do not know how many Aeroflot accidents have occurred in total.
  171. ^ "CIS authorises new operator licenses" (PDF). Flight International: 10. 7–11 Julai 1992. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 April 2012. Dicapai pada 24 April 2012.
  172. ^ "World Airline Directory – Aeroflot - Soviet Airlines" (PDF). Flight International: 32. 25–31 Mac 1992. Dicapai pada 23 April 2012.
  173. ^ Duffy, Paul (4–10 September 1991). "Changing the face of Aeroflot" (PDF). Flight International: 22. Dicapai pada 23 April 2012.
  174. ^ "All change at Aeroflot" (PDF). Flight International: 47–48. 20–26 Oktober 1993. Dicapai pada 24 April 2012.
  175. ^ name="id = 19920827-3"
  176. ^ name="Seizing the initiative"
  177. ^ name="A310 crash: Conflict over child at controls' report"
  178. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  179. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  180. ^ "Аэрофлот приступает к списанию Ту-154" [Aeroflot begins retiring the Tu-154] (PDF). Взлёт (Takeoff) (dalam bahasa Russian). Jil. 45. September 2008. m/s. 16.CS1 maint: unrecognized language (link)
  181. ^ "IAC – Final report B 737-505 VP-BKO (full text)" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 4 November 2014. Dicapai pada 5 September 2018.
  182. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  183. ^ Borodina, Polina (4 Jun 2014). "Parked Aeroflot Il-96 catches fire at Sheremetyevo Airport". Air Transport World. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Jun 2014.
  184. ^ Hradecky, Simon. "Accident: Aeroflot IL96 at Moscow on Jun 3rd 2014, caught fire while parked". The Aviation Herald. Dicapai pada 3 Jun 2014.
  185. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  186. ^ "Serious incident, Airbus A321-211 (WL) VP-BES". Aviation Safety Network Wikibase. Dicapai pada 3 Februari 2019.
  187. ^ https://www.foxnews.com/world/russia-moscow-plane-fire-sheremetyevo-airport
  188. ^ https://skytraxratings.com/airlines/aeroflot-russian-airlines-rating

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.