Akta Imigresen 1924

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Presiden Coolidge menandatangani akta imigresen di Halaman Selatan Rumah Putih bersamaan dengan bil-bil untuk Biro Veteran. John J. Pershing berada di belah kanan Presiden.

Akta Imigresen 1924 (bahasa Inggeris: Immigration Act of 1924), or Akta Johnson-Reed (bahasa Inggeris: Johnson–Reed Act), termasuk Akta Asal-Usul Kerakyatan, Akta Pengecualian Asia (43 Statut-at-Large 153), adalah sebuah hukum persekutuan Amerika Syarikat yang menghadkan bilangan imigresen yang dapat dibenarkan dari mana-mana negara sebanyak 2% dari bilangan orang dari negara itu yang telah tinggal di Amerika Syarikat pada 1890, turun dari 3% cap dimuatkan oleh Akta Pembatasan Imigresen 1921, menurut dengan Banci 1890. Ia mengecualikan imigresen orang Asia. Ia menggantikan Akta Kuota Darurat 1921. Undang-undang ini bertujuan pada melanjutkan batasan orang Eropah Selatan dan Timur yang berhijrah dalam bilangan besar bermula pada 1890an, dan juga melarang imigresen Asia Timur dan India Asia.

Congressman Albert Johnson dan Senator David Reed adalah dua watak utama. Dalam pelobian amat, Akta meluluskan dengan sokongan kongres kuat.[1] Ada enam suara yang menentang di Senat dan beberapa pembangkang dalam Dewan, yang paling kuat di antaranya adalah mahasiswi Wakil Brooklyn Emanuel Celler. Selama empat dekad berikutnya, Celler membuat pemansuhan Akta ke dalam suatu perjuangan peribadi. Beberapa pendukung hukum terkuat dipengaruhi oleh Madison Grant dan buku 1916-nya, The Passing of the Great Race. Grant adalah seorang egenetika dan seorang advokat dari teori kebersihan perkauman. Datanya konon menunjukkan keunggulan mendirikan ketuanan kaum Eropah Utara. Namun sebahagian besar pendukung hukum agak prihatin dengan menegakkan sebuah status quo etnik dan menghindari persaingan dengan pekerja asing.[2]

Tindakan itu sangat didukung oleh pemimpin serikat terkenal dan pendiri AFL, Samuel Gompers.[3] Gompers adalah seorang pendatang Yahudi , dan tidak tertarik dalam tuduhan oleh banyak orang Yahudi bahawa kuota didasarkan pada anti-Semitisme.

Kuota asal-usul negara[sunting | sunting sumber]

Untuk perincian mengenai topik ini, sila lihat Rumusan Asal-Usul Negara.

Asal Nasional Kuota tahun 1924 , menurut dengan Akta Imigresen, adalah keterbatasan tetap pertama pada imigresen ke Amerika Syarikat dan membentuk "sistem kutoa asal-usul negara." Bersama dengan Akta Imigresen 1917, ia mentadbirkan polisi imigresen Amerika hingga 1952 (lihat Imigrasi dan Undang-undang Kewarganegaraan tahun 1952).

Itu mengandungi dua ketentuan kuota:

Berkesan hingga 30 Jun 1927 - menetapkan kuota tahunan dari setiap negara kuota dua peratus dari jumlah orang asing yang lahir dari penduduk negara tersebut di daratan Amerika Syarikat pada tahun 1890 (jumlah kuota - 164,667).

Dari 1 Julai 1927 (kemudian ditunda dengan 1 Julai 1929) untuk 31 Disember 1952 - menggunakan sistem kuota negara asal: kuota tahunan untuk setiap negara atau kebangsaan memiliki hubungan yang sama untuk 150,000 jumlah penduduk di benua Amerika Syarikat pada tahun 1920 memiliki asal-usul kebangsaan yang harus jumlah penduduk di daratan Amerika Syarikat pada tahun 1920.

Kelebihsukaan status kuota telah didirikan untuk anak-anak yang belum menikah di bawah usia 21 tahun; bagi ibu bapa, kerana pasangan dari penduduk Amerika Syarikat berusia 21 dan lebih; dan untuk kuota pendatang berusia 21 dan lebih yang bermahir dalam bidang pertanian, bersama dengan isteri dan anak-anak tergantung di bawah usia 16 tahun.

Status tanpa kuota diberikan kepada: isteri dan anak-anak di bawah usia 18 belum menikah dari penduduk Amerika Syarikat; asli dari negara-negara belahan bumi Barat, dengan keluarga mereka; bukan-pendatang, dan beberapa orang lain. Perubahan berikutnya menyingkirkan unsur-unsur tertentu perselisihan wujud dalam undang-undang ini terhadap wanita, tetapi penyingkiran yang komprehensif tidak timbul hingga 1952 (lihat Undang-Undang Imigrasi dan Kewarganegaraan tahun 1952).

Undang-undang 1924 mendirikan "sistem kawalan konsular" imigresen dengan mandat bahawa tiada orang asing dapat diizinkan masuk Amerika Serikat tanpa visa imigrasi belum berakhir dikeluarkan oleh seorang pegawai konsular Amerika di luar negeri. Dengan demikian, Jabatan Luar Negeri dan Perkhidmatan Imigresen dan Naturalisasi mengongsi kawalan imigresen.

Hal ini memperkenalkan ketentuan bahawa, sebagai suatu peraturan, tiada orang asing memenuhi syarat untuk menjadi warga negara akan dibenarkan masuk ke Amerika Syarikat sebagai seorang pendatang. Ini bertujuan terutama pada orang Jepun yang asing.

Ini dikenakan denda pada perusahaan angkutan yang mendarat orang asing yang melanggar undang-undang Imigresen A.S.

Ini didefinisikan istilah "pendatang" dan ditunjuk semua entri asing lain ke Amerika Serikat sebagai "bukan pendatang" (pengunjung sementara). Hal ini mendirikan golongan kebenaran masuk bukan-pendatang.

Keputusan[sunting | sunting sumber]

Kadar relatif pendatang dari Eropah Barat laut (merah) dan Eropah Selatan dan Timur (biru) pada dekad-dekad sebelum dan selepas legislasi pembatasan imigresen.

Akta ini menghentikan imigresen "yang tidak diiingini" mengikut kuota. Akta ini menghalangi asal-usul dari Segi Tiga Asia-Pasifik, yang termasuk Jepun, China, Filipina (kemudian di bawah kawalan A.S.), Laos, Siam (Thailand), Cambodia, Singapura (kemudiannya sebuah tanah jajahan British), Korea, Vietnam, Indonesia, Burma (Myanmar), India, Ceylon (Sri Lanka) dan Malaysia.[4] Berasaskan pada Akta Pewarganegaraan 1790, par pendatang ini, oleh kerana bukan berkulit putih, tidak layak untuk pewarganegaraan, dan Akta melarang kedatangan lanjut dari setiap orang yang tidak layak dijadikan warga negara.[4]

Pada 10 tahun berikutnya 1900, lebih kurang 200,000 orang Itali berhijrah tahunan. Dengan imposition kuota 1924, 4,000 tiap tahun dibenarkan. Pada waktu yang sama, kuota tahunan untuk Jerman adalah 57,000 lebih. 86% dari 155,000 kemasukan diizinkan adalah dari negara Eropah Utra, dengan Jerman, Britain, dan Ireland mempunyai kuota tertinggi.

Akta ini tidak memberikan had pada imigresen dari Latin America.

Kuota ini tetap diletakkan dengan perubahan sedikit hingga Akta Imiresen dan Kewarganegaraan 1965.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bacaan lebih lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Daniels, Roger. The Politics of Prejudice: The Anti-Japanese Movement in California and the Struggle for Japanese Exclusion. Berkley and others: University of California Press, 1977. Covers the development of the anti-Japanese movement in California from late 19th Century to the passage of the Immigration Act of 1924
  • Aristide Zolberg, A Nation by Design: Immigration Policy in the Fashioning of America, Harvard University Press 2006, ISBN 0674022181
  • U.S. Immigration and Naturalization Laws and Issues: A Documentary History, hg. von Michael Robert Lemay, Elliott Robert Barkan, Greenwood Press 1999, ISBN 0313301565
  • Ngai, Mae. Impossible Subjects: Illegal Aliens and the Making of Modern America. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2004. ISBN 0691074712

References[sunting | sunting sumber]

  1. John B. Trevor Sr. An Analysis of the American Immigration Act of 1924.
  2. Eckerson, Helen F. (1966) "Immigration and National Origins" Annals of the American Academy of Political and Social Science 367(The New Immigration): pp. 4-14, p.6
  3. Samuel Gompers Immigration and labor
  4. 4.0 4.1 Guisepi, Robert A. World History International. "Asian Americans." 2007. January 29, 2007. [1]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:IIUS