Al-Fao

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Al-Fao adalah sistem meriam gerak sendiri yang direka untuk Tentera Iraq oleh jurutera senjata Kanada, mendiang Gerald Bull. Ia merupakan salah satu meriam yang paling berkuasa di dunia, dengan kaliber 210 mm dan julat projektil sehingga 56,000 meter (35 batu)[1] Al-Fao seberat 48 tan dan didakwa mampu menembak empat das 109 kg (240 lb) seminit, dengan kelajuan tertinggi sekitar 72 km/h (44 mph) boleh dicapai menggunakan jalan. Projektilnya boleh diisi dengan senjata kimia seperti gas sarin, mustard atau phosgene termasuk juga senjata letupan tinggi konventional.

Senjata ini dinamakan sempena semenanjung Al- Faw di selatan Iraq, yang merupakan tapak pertempuran hebat semasa Perang Iran-Iraq pada tahun 1980-an. (Perbezaan dalam ejaan disebabkan berbeza transliterasi nama Arab.)

Meriam ini telah direka dan dibina di Eropah dan pertama kali dipaparkan secara terbuka di Baghdad pada tahun 1989. Ia tidak kelihatan seperti memasuki ke dalam perkhidmatan Iraq, dan bagaimanapun tiada yang ditawan semasa Perang Teluk tahun 1991; program itu mungkin dibatalkan selepas itu. Ia adalah sama dengan reka bentuk G6 howitzer Afrika Selatan, di mana Bull juga terlibat sebagai pereka, dan kelihatannya telah diilhamkan secara terus oleh sistem tersebut. Menariknya Al-Fao , kadang-kadang dirujuk sebagai G7, adalah dipasang roda. Sungguhpun meriam gerak sendiri G6 sudah pun besar dan berat, Al- Fao adalah jauh lebih besar. Untuk mengendalikan anjalan howitzer, pelantar beroda tidak cukup mantap, dengan itu brek muncung telah dipasang. Al- Fao adalah satu daripada dua howitzer gerak sendiri yang sama yang dibangunkan oleh Bull bagi rakyat Iraq, yang lain adalah Al- Majnoon howitzer 155 mm (kadang-kadang ditransliterasi sebagai Al- Majnoonan dan berdasarkan secara langsung pada howitzer G5, dengan itu pada asasnya adalah pembangunan selari dengan G6).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Saddam's Supergun And Verne's Columbiad" www.technovelgy.com., 12 October 2006. Retrieved 29 October 2011

Pautan luar[sunting | sunting sumber]