Al-Shabaab

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anda mesti tambahkan parameter |sebab= ke dalam templat ini - gantikannya dengan berikut: {{Rapikan|reason=<Sebab kamu disini>}}, atau padamkan templat ini.

Somali Civil War
Al-Shabaab
الشباب



War Flag


Administration Flag
Leaders Adan Eyrow 
Abu Mansoor (removed)
Moktar Ali Zubeyr (menyertai Al Qaeda)
Ibrahim "al-Afghani" (current)
Clans/Tribes: Trans-clan[1]
Headquarters: Kismayo
Operating Areas: Somalia
Ideology: Islamic Fundamentalism
Sunni Islamism
Somali nationalism
Strength: 3,000 Core[3]

14,426 Total[2]

Preceded by: Islamic Courts Union (ICU)
Allies: Hizbul Islam (now disbanded), Foreign Mujahedeen,  al-Qaeda
Opponents: Somalia TFG,  Habsyah, AMISOM,  Amerika Syarikat,  Kenya, ASWJ, Puntland

Harakat al-Shabaab al-Mujahidin (HSM) (Arab: حركة الشباب المجاهدين, Melayu: "Gerakan Belia Mujahidin" atau "Pergerakan Belia Berusaha") atau juga dikenali sebagai al-Shabaab ("Belia" atau "Pemuda") adalah sebuah kumpulan militan Islam yang berjuang untuk menumbangkan kerajaan Somalia. Mereka MEMAKAI keffiyehs / kopiah merah terang dan pakaian seragam hijau gelap. Sehingga 2011, mereka menguasai selatan Somalia yang mahukan pelaksanaan undang-undang syariah. Pada Mei 2011, pasukan tentera Al-Shabaab dianggarkan seramai 14426 militan.

Mereka dari serpihan Kesatuan Mahkamah Islam yang sudah berpecah kepada beberapa organisasi yang lebih kecil selepas penyingkiran kuasa Ethiopia pada tahun 2006. Mereka melancarkan jihad menentang "musuh-musuh Islam", bertempur denan Kerajaan Persekutuan Peralihan Somalia (TFG) dan Misi Kesatuan Afrika di Somalia (AMISOM). Al-Shabaab mencurigai organisasi asing lalu menculik dan membunuh pekerja-pekerja bantuan.Media Barat menyatakan Al Shabaab mempunyai "hubungan dengan Al-Qaeda dan setanding dengan Taliban di Afghanistan dan Pakistan. Mereka bertentang pendapat dengan sufi sederhana iaitu "Ahlu Sunnah Waljama'a".

Pada Ogos 2011, tentera Kerajaan Persekutuan, peralihan dan sekutu AMISOM berjaya menawan Mogadishu dari militan Al-Shabaab. Berlaku perselisihan ideologi dalam kepimpinan Al-Shabaab berikutan bencana kemarau dan pembunuhan pegawai tinggi dalam organisasi.

Asal usul nama[sunting | sunting sumber]

Al-Shabaab juga dikenali sebagai Ash-Shabaab, Hizbul Shabaab atau Parti Belia. Istilah 'Shabaab' bermaksud "belia"

Organisasi dan kepimpinan[sunting | sunting sumber]

Pemimpin organisasi terkini ialah Ibrahim Haji Jama Mee'aad, juga dikenali sebagai Ibrahim "al-Afghani". Asalnya dikendalikan oleh Aden Hashi Farah "Ayro", yang telah dilantik oleh Hassan Dahir Aweys, salah satu daripada pemimpin-pemimpin ICU pada masa penubuhan organisasi. Selepas kematian Ayro, Sheikh Mukhtar Robow (juga dikenali sebagai Abu Mansur) menjadi pemimpin sehingga beliau telah digantikan oleh Moktar Ali Zubeyr "Godane".

Pemimpin[sunting | sunting sumber]

Amir :

  • Sheikh Aden Hashi Farah "Eyrow" (2002-2008) - tengah Hawiye puak [19]
  • Sheikh Mukhtar Robow "Abu Mansoor" (2008-2009) [20] - Leesaan sub-puak selatan Rahanweyn puak
  • Sheikh Moktar Ali Zubeyr "Godane" (2009-2010) [23] - Arab sub-puak utara Isaaq puak [22] [24]
  • Sheikh Ibrahim "al-Afghani" (2010 -) [23] - Sacad Muse sub-puak Isaaq puak [22] [25]

Pemimpin lain:

  • Sheikh Mukhtar Robow "Abu Mansoor" - Timbalan Ketua Kedua dan komander serantau dalam menjaga Bay dan Bakool [26] (Leesaan sub-puak Rahanweyn ) [22]
  • Sheikh Fuad Mohammed Khalaf "Shangole" - pemimpin Ketiga yang paling penting selepas "Godane" dan "Abu Mansoor "[27 ] Dalam mengendalikan hal ehwal awam . (Awrtabe sub-kaum- Darod ) [22]
  • Sheikh Hussein Ali Fidow - Ketua Politik [28]
  • Sheikh Ali Mohamud Raghe "Dheere" - Jurucakap Rasmi [27]
  • Sheikh Ibrahim Haji Jama Mee'aad "al-Afghani" (Abubakar al-Seyli'i) - Timbalan Ketua Pertama [22] dan Gabenor Kisimayo pentadbiran [27] (Sacad Muse sub-suku- Isaaq )
  • Sheikh Hassan Yaqub Ali - Jurucakap Rasmi pentadbiran Kisimayo [27] (Sacad Muse sub-suku- Isaaq ) [22]
  • Sheik Ali Mohamed Hussein - Ketua (Gabenor) wilayah Banaadir ( Mogadishu )
  • Sheikh Abdirahman Hassan Hussein - Ketua (Gabenor) Shabelle Tengah rantau [29]
  • Sheikh Hassan Abdullah Hersi al-Turki " - Ketua Ras Kamboni Briged yang mengawal Lembah juba dan bahagian pertama Hizbul Islam tetapi bergabung dengan al-Shabaab pada tahun 2010 [30] (Ogaden sub-puak Darod ) [22 ]
  • Sheikh Mohamed Said Atom - ketua perang dan Peniaga Arms [31] yang pada bulan Julai 2010 yang diumumkan setia kepada al-Shabaab dan komander al-Shabaab di Puntland. [32 ]
  • Mukhtar Abu-Muslim, ketua Fatwa [33], dari Darod puak Ogaden sub-puak.
  • Abdulahi Haji "Daud" [33] , ketua pembunuhan, dari Hawiye puak Murursade sub-puak.
  • Sahal Isku Dhuuq [33], ketua penculikan pekerja-pekerja bantuan untuk tebusan, daripada puak Dir Biyomaal sub-puak.
  • Hassan Afrah [33], ketua perhubungan dengan lanun, dari Hawiye puak Saleban sub-puak.
  • Dahir Gamaey "Abdi Al-Haq", [33] hakim Al-Shabaab, dari puak Hawiye Duduble sub-puak.

Pemimpin dan pejuang Asing: Jihad Al-Shabaab disertai Pejuang dari Teluk Parsi dan membimbangkan antarabangsa . Mereka menyertai perang jihad menentang kerajaan Somalia dan sekutu Ethiopia . Laporan 2006 PBB menyatakan rakyat Iran , Libya , Mesir dan lain-lain di Teluk Parsi menyokong pelampau Islam .

Dua puluh belia Somalia-Amerika dari bandar Twin di Minnesota yang keluarga mereka berhijrah ke Amerika Syarikat telah direkrut untuk berperang di Somalia . [40 ] Pada bulan September 2009, Somalia-Amerika dari Seattle memandu bom trak ke atas AMISOM di Mogadishu, membunuh 21 pengaman.Menurut dokumen Majlis Keselamatan PBB, terdapat 280-300 pejuang bukan Somalia yang digunakan oleh pemberontak Somalia, kebanyakannya menyertai Al-Shabaab. Pada Disember 2008, serami 1,200 pejuang asing di Somalia . Pejuang asing ini terdiri dari diaspora Somalia , dengan hanya ~ 200 warga asing yang bukan-Somali.

Pemimpin asing:

  • Fazul Abdullah Mohammed Fazul, rakyat Kenya, telah dilantik oleh Osama bin Laden sebagai pemimpin al-Qaeda di Afrika Timur pada akhir tahun 2009. Sebelum kematian Saleh Ali Saleh Nabhan, Fazul berkhidmat sebagai ketua operasi ketenteraan untuk al-Qaeda di Afrika Timur. Fazul pemimpin al-Qaeda yang berpengalaman yang dikenali boleh bergerak masuk dan keluar daripada negara-negara Afrika Timur dengan mudah. Pada bulan Ogos 2008, beliau ditahan polis di Kenya. Fazul telah berlindung di Somalia dengan Shabaab dan Mahkamah Islam selama bertahun-tahun. Fazul dianggap sebagai pemimpin tentera Shabaab, manakala
  • Sheikh Muktar Abdelrahman Abu Zubeyr adalah pemimpin rohani Shabaab. Beliau telah dibunuh pada 8 Jun, 2011.
  • Sheikh Muhammad Abu Fa'id: Fai'd, seorang warganegara Arab Saudi, bertindak sebagai pembiaya atas dan "pengurus" untuk Shabaab.
  • Abu Musa Mombasa: Mombasa, seorang warganegara Pakistan, bertindak sebagai ketua Shabaab keselamatan dan latihan.
  • Abu Mansoor Al-Amriki : Amriki, yang nama sebenarnya ialah Omar Hammami, adalah seorang warga negara AS yang memeluk agama Islam dan pergi ke Somalia pada tahun 2006. Sekali di Somalia, dia cepat dinaikkan pangkat dan kini berkhidmat sebagai komander tentera, Recruiter, pembiaya, dan propagandis. Amriki muncul dalam beberapa pita propaganda Shabaab. Hammami telah menjadi Recruiter utama bagi Al Shabaab, dia telah mengeluarkan kenyataan bagi pihak Al Shabaab bertulis dan telah muncul dalam video propaganda organisasi pengganas dan rakaman audio. Sesuatu dakwaan unsealed pada bulan Ogos 2010 mendakwa dia dengan memberi sokongan material kepada pengganas.
  • Mahmud Mujajir: Mujajir, seorang warganegara Sudan, ketua Shabaab pengambilan untuk pengebom berani mati.
  • Issa Osman Issa: Issa berkhidmat sebagai Recruiter al-Qaeda atas dan strategi ketenteraan untuk Shabaab. Sebelum menyertai Shabaab, Issa mengambil bahagian dalam serangan serentak ke atas kedutaan-kedutaan AS di Nairobi dan Dar es Salaam pada tahun 1998, dan telah digambarkan sebagai pemain utama dalam serangan serentak di Hotel Paradise di Kikambala, Kenya, pada tahun 2002, dan cuba ke bawah pesawat Israel di Mombassa juga pada tahun 2002.

dilabel sebagai Pengganas[sunting | sunting sumber]

Shabaab dicop sebagai kumpulan pengganas oleh Australia, Kanada, Norway, Sweden, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Perang di Somalia (2006-2009)[sunting | sunting sumber]

Walaupun Al-Shabaab sebelum ini mewakili pergerakan belia militan dalam Kesatuan Mahkamah Islam (ICU), kini digambarkan sebagai kumpulan serpihan pelampau ICU.Namun sejak kejatuhan ICU, perbezaan antara gerakan belia dan organisasi nampaknya telah kabur. Bekas ahli berkata Hizbul Shabaab diasaskan pada 2004.

Sehingga Januari 2009, tentera Ethiopia menarik diri dari Somalia.Presiden Sharif Ahmed mengetuai Kerajaan Persekutuan Peralihan Soamlia. Al-Shabaab berjaya menawan Baidoa pada 26 Januari 2009, dan membunuh tiga menteri kerajaan pada 3 Disember 2009 dan melancarkan serangan bom bunuh diri pada majlis tamat pengajian sekolah perubatan.

Pada bulan Julai 2011, Al Shabaab telah metarik balik sekatan ke atas pekerja kemanusiaan antarabangsa.

Pembangkang[sunting | sunting sumber]

Menurut laporan wartawan Jon Lee Anderson : Bilangan penduduk di Somalia yang bergantung kepada bantuan makanan antarabangsa telah meningkat tiga kali ganda sejak tahun 2007, anggaran 3,6 juta. Tetapi tidak ada kehadiran ekspatriat asing kekal di selatan Somalia, kerana Shabaab telah mengisytiharkan perang ke atas PBB dan badan-badan bukan kerajaan Barat. Bekalan bantuan antarabangsa diterbangkan atau dihantar ke negara ini dan diedarkan, di mana mungkin, melalui pekerja bantuan tempatan. Pemberontak secara rutin menyerang dan membunuh mereka juga; 42 telah terbunuh dalam dua tahun lepas sahaja. Anderson juga melaporkan bahawa penguatkuasaan undang-undang terhadap zina. Pada tahun 2008, di pelabuhan Kismayo, seorang gadis muda yang dituduh melakukan zina telah dipancung lehernya di sebuah stadium bola sepak yang penuh dengan penonton, dan kemudian dilempar batu hingga mati. Keluarganya berkata bahawa dia hanya berusia tiga belas tahun dan sebenarnya telah dirogol oleh kumpulan penjenayah. Di bandar purba pantai Merca, al-Shabaab mendekrikan bahawa tampalan gigi emas dan perak menepati syariat Islam, lalu menghantar pasukan peronda .

Menurut laporan Bruton, al-Shabaab "bukan organisasi pengganas transnasional". Sebenarnya al-Shabaab menyediakan insentif kewangan untuk membantu "menggalakkan wawasan umat Islam, negeri Islam bersatu di bawah undang-undang syariah. Al-Shabaab menarik sokongan popular dan kritikan tajam di kalangan orang Somalia di dalam dan di luar negara.

Rujukan[sunting | sunting sumber]