Ulama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Alim)


Ulama ialah para pemuka atau pemimpin agama yang bertugas untuk membimbing dan memandu umat Islam baik dalam masalah-masalah agama mahupun masalah sehari-hari yang diperlukan baik dari sisi keagamaan ataupun sosial kemasyarakatan.

Ulama berasal dari kata Arab: عُلَمَاء, rumi: `ulamā’ yakni bentuk jamak perkataan alim iaitu terbitan bentuk pelaku atau fā`il kata kerja عَلِمَ `alima "mengetahui"[1] sekaligus berkaitan dengan "ilmu" yang dimaksudkan sini ialah ilmu fekah Islam lalu ditafsirkan bermaksud seseorang yang tinggi pengetahuan terutama tentang hal ehwal agama dan mengamalkan ilmu yang dipelajari. Seorang yang alim juga dilihat dari sudut pakaian dan kehidupan luarannya. Seorang ustaz atau tok guru selalu dilabel sebagai alim kerana mereka memiliki ilmu ukhrawi berbanding ilmu duniawi. Mufti, qadi, faqih dan muhaddith adalah contoh ulama.

APA DEFINISI/MAKSUD/ERTI ULAMA DAN BAGAIMANA SPESIFIKASI LANTIKAN ULAMA MINNALLAH ITU DALAM AJARAN ISLAM SEBENAR DAN MAJLIS RAJA2 MELAYU (MRRM) QURAISY MALAYSIA INI ?

1. "Ulama" adalah bermaksud sekumpulan manusia-manusia biasa/bukan rasul@nabi, tetapi ada@mewarisi ilmu para rasul/nabi (hanya Wali Allah/tidak maksum) boleh bawa manusia kepada redha/ampunan Tuhan & sangat takut pada Tuhan dan paling taat/patuh pada khalifah Allah/ketuanya, yang disahkan/dipilih/dilantik oleh khalifah umat Islam/amirul mukminin (ketua jemaah orang beriman di bumi pada sesuatu masa/ketua Penjaga 2 tanah suci Islam/Imam layak berkhutbah jumaat di ka'bah - jika sekarang wajib yang dilantik oleh Imam Mahadi r.a/Qutubul Aqtab/Ketua para Wali Allah di bumi sesuatu zaman) sendiri untuk sesuatu tempat/lokasi bagi mewakilinya menyampaikan ilmu yang Qadim kepada manusia.

2. Ahli kiblat yang memusuhinya/menyanggahi/menentangnya layak hukum bunuh(boleh murtad/gugur aqidah@pendurhaka/bughah = perangi khalifah) dalam ajaran Islam ini.

3. Contoh perlantikkan ulama untuk semua ahli syariat Al-Quran di bumi telah dtunjuki khalifah Ar-Rasyidun Syaidina Ali r.a sendiri dengan melantik Hasan Al-Basri r.a selaku ulama di Masjid Kufah tersebut, kerana meniru tindakan Rasulullah SAW yang melantik Saad bin Abu Waqas r.a ke benua China. (Bukan dilantik/dipilih/disahkan oleh Nato, United Nation, ahli politik, penceramah @ pendakwah bebas, perdana menteri, raja, profesor, dukun, tok guru pondok, mufti, pengerusi pibg, drebar grab, rakyat jelata yang majoriti jahil jadi youtuber/tiktokers/facebookers/bloggers syok sendiri dan sebagainya).

4. Definisi ulama oleh mana-mana pihak yang bercanggah dengan definisi dan spesifikasi oleh MRRM di atas, otomatik tertolak/tidak diterima dalam daulah mrrm ini/otomatik ulama palsu/bukan ulama minnallah/definisi dibuat oleh golongan dungu/bodoh/sesat/sakit mental yang ramai syok sendiri terasa alim sama seperti golongan khawarij, wahabi, muktazilah, jabariah, syiah, qadiriah etc di dunia ini (selain bani hashim/MRRM) yang telah dimaklumi umum juga ada ULAMA mereka sendiri.

5. Harus difahami semua ahli kiblat/ahli taubat, Ulama minnallah dalam agama samawi (Islam, Jew & Kristian) ini telah wujud tiap zaman sejak nabi-nabi/rasul-rasul terdahulu disebut dalam Al-Quran sendiri (ulama Yahudi, Nasrani - contohnya Asyif Barkhiyya, Luqman Al-Hakim dan yang sezaman dengan nabi saw iaitu Bukhaira dan Waraqah bin Naufal, dua orang ulama syariat Injil dan Taurat/bukan pengikut syariat Al-Quran, tetapi wajib diiktikad ahli syahadah yg bersama Rasulullah SAW di syurga, oleh semua ahli kiblat).

6. Semua ulama minnallah di bumi itu sejak zaman adam hingga kiamat di padang mahsyar kelak berada dalam saf ke-3 ahli telaga haud iaitu saf para Wali Allah di belakang imamnya Uwais Al-Qarni r.a. Semua ulama lantikan/pilihan amirul mukminin@khalifah Islam itu otomatik wajib diiktikad wali Allah/bukan wali syaitan. Tetapi bukan semua wali Allah itu otomatik layak dilantik jadi ulama di sesuatu tempat/lokasi oleh khalifah/amirul mukminin/Imam (Ada wali Allah maqam majruk/zahir nampak seolah orang tak siuman/tidak boleh/tak layak jadi ulama@wakili khalifah ajar umat Islam).

7. Mana-mana individu/penganut agama samawi di dunia ini yang tidak penuhi definisi dan spesifikasi/syarat di atas, mutlak haram/berdosa/satu kesalahan/tidak boleh diiktikad/diumumkan/diisythar sebagai ULAMA WARISATUL ANBIYA@ULAMA MINNALLAH di dunia ini oleh sesiapapun/sahih satu penipuan@manipulasi(disebut Khawarij laknatullah - umum/isytihar ulama mereka tanpa Imam/Amirul mukminin yang lantik, entah siapa suruh isytihar, mereka sendiri pun tak tahu/tak sedar - jin/nafsu/iblis suruh) dan boleh didakwa di bawah kanun jenayah syariah semua negeri di negara ini sebagaimana telah banyak pihak sebelum ini oleh pihak kami, kerana gagal tunjuki ULAMA sebenar yang mereka ikuti itu seperti Al-Arqam, Al-Maunah, Ayah Pin, Hasan Anak Limau, Mat Laksamana dan sebagainya, yang semuanya disahkan golongan bukan kategori IQ 10A1 SPM/bukan genius/otak tak berapa cerdik sejak kecil/mudah tewas bisikan jin/tercicir akademik/low IQ dan tak boleh faham/terkeliru antara daei, profesor, tok lebai, murabbi, kiyai, tok guru, wali Allah, ustaz, pendakwah bebas, kadi, mufti dan ULAMA MINNALLAH WAKIL KHALIFAH serta ada yang isytihar dirinya sendiri ulama macam orang kerasukan/histeria dalam bilik mufti/masa seisi soal siasat (hingga mufti, kadi tergelak besar - baru tersedar berdepan pesakit mental/tersilap tangkap/tak jadi saman@dakwa sebar ajaran sesat, sebaliknya diserah kepada wad pesakit mental HUSM..!!).

8. MRRM tidak pernah sekat/halang/haramkan mana-mana pihak yang mahu menafikan ketepatan definisi dan spesifikasi ULAMA MINNALLAH yang ditetapkan itu di sisi tuan ka'bah, untuk sama-sama melalui kaedah pembuktian dengan hanya saling sujud di Ka'bah itu pada bila-bila masa (tiada siapa mampu berbohong/menipu - akan dikifarat serta-merta jika dusta/Allah pasti mampu tunjuk benar/tepat@salah/palsu), namun hingga kini belum ada mukallaf di bumi ini nafi. Penafian secara verbal atau bertulis mengikut khayalan akal masing-masing seperti budak-budak belum bersunat/belum mukallaf, tidak diterima/tiada kesudahan/bukan cara selesai penafian fakta agama di sisi Al-Quran QS3:60-63 itu.

9. Semua Ketua Agama Samawi di dunia ini (juga di Malaysia) bersetuju/tidak membantah/menghormati definisi ULAMA oleh MRRM tersebut dan diterima/dianggap sebagai yang paling tepat sampai kiamat/kekal/tidak berubah, berbanding definisi yang dibuat semua pihak lain (yang bukan bani hashim).

Rujukan : 22 buah kitab muktabar/musonneh ASWJ MRRM.

B/p : MRRM.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Ulama belajar di sekolah (madrasah) Islam tentang agama dan bidang pengajian lain. Adalah dipercayai dalam Islam bahawa pendidikan yang sempurna adalah sesuatu yang setiap Muslim mesti memperoleh untuk memahami agama Allah secara keseluruhan. Menjelang akhir pendidikan mereka, mereka memperoleh Ijazah seperti ijazah akademik dalam undang-undang Islam dan perundangan, suatu amalan yang bermula pada abad pertama Islam. Ulama juga mengadakan seminar di mana mereka memberi ceramah dan ucapan tentang bidang pengajian Islam kepakaran mereka.

Kehakiman[sunting | sunting sumber]

Di negara-negara Islam yang tertentu, seperti Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu, di mana terdapat mahkamah syariah, ulama Islam menjadi hakim. Oleh itu, salah satu pekerjaan ulama adalah tafsiran dan penyelenggaraan undang-undang Islam di negara-negara tersebut.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 255. ISBN 967-65-7321-3.