All About Steve

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
All About Steve
All about steve poster.jpg
Poster tayangan teater
Pengarah Phil Traill
Penerbit Sandra Bullock
Mary McLaglen
Pengarang Kim Barker
Lakonan Sandra Bullock
Bradley Cooper
Thomas Haden Church
Muzik Christophe Beck
Sinematografi Tim Suhrstedt
Penyuntingan Virginia Katz
Studio Radar Pictures
Pengedar 20th Century Fox
Mula ditayang 4 September 2009
Negara Bendera Amerika Syarikat Amerika Syarikat
Bahasa Inggeris
Pulangan kasar $29,939,811

All About Steve adalah sebuah filem komedi Amerika 2009 diarah oleh Phil Traill dan dikeluarkan oleh Sandra Bullock, yang juga membintangi dalam filem ini.[1] Ia diedarkan oleh 20th Century Fox. Nama wayang ini adalah sebuah mainan kata-kata filem 1950 All About Eve.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Wayang ini bermula dengan seorang yang secara terminal berceria, pemakai kasut but ceri lateks Mary Horowitz (Sandra Bullock) berjalan melalui Sacramento dalam perjalanan ke tempat pekerjaan untuk meninggalkan teka-teki silangnya untuk surat khabar tempatan. Dia seorang cruciverbalist (seorang pencipta teka-teki silang) dan dia sangat bangga dengan kerjanya, menengok sepintas lalu bahu orang apabila mereka cuba untuk meneka kuncinya. Ia jelasnya menjadi sangat cepta, meskipun, yang Mary tidak seperti orang lain, dan semua yang dia lakukan adalah kerjanya. Di kelilingnya, para pekerja sama mereka berkata-kata tentang keluar dan mendapatkan keseronokan, dan seorang lagi pekerja samanya mengumumkan pertunangannya. Tiadak satupun ini mengganggu Mary, yang menghadapi majikannya dengan gagasan hebatnya untuk memasuki sebuah teka-teki DAILY dalam surat khabar. Majikannya, bimbang bahawa Mary hanya bekerja dan tidak bermain, mengalaknya untuk bermula menghiburkan hidup. "Cuba menikmati menjadi orang biasa," dia berkata. Dia menuliskan ini di foldernya. "Jadi lebih biasa." Dia kemudian memberitahu majikannya bahawa dia mempunyai temu janji buta malam itu ditetapkan oleh ibu bapanya, yang dia merancang untuk membatalnya. Kini dia kurang pasti jika dia harus membatalnya.

Dia kemudian ke hari pekerjaan sekolah, di mana dia secara berhati-hati mendramakan ucapannya mengenai kepentingan cruciverbalism diserang oleh kanak-kanak, yang menanyakan bagaimana dia membayarkan sewanya dalam satu teka-teki seminggu. Dia mengaku bahawa dia tinggal dengan ibu bapanya sementara pangsapurinya fumigated (tetapi kita mendapatkan tanggapan bahawa pangsapuri telah fumigated berbulan-bulan, ataupun mungkin bertahun-tahun yang lalu). Kanak-kanak berketawa. Mereka berteriak padanya berkata, "Awak tidak ada suami, bukan? Tidak pun seorang teman lelaki!" Mary, jelasnya sakit hati, tetap bersenyum tetapi merasa demoralized. Dia pergi rumah, di mana ibu bapanya bertanya bagaimana harinya. Dia menipu, dan berkata dia perlu bersedia untuk temu janjinya. Mereka seronok mendengarkan bahawa dia tidak membatalnya.

Dalam biliknya, dia berkata-kata dengan tikus belandanya Carol, mendebatkan tentang apa harus dipakai, haruskah dia pergi, dsb. Apabila temu janjinya, Steve, tiba, Mary terkejut mendapati bahawa dia sangat tempan dan menawan. Dia berlari atas balik ke biliknya dan menukarkan pakaiannya ke suatu cukup cantik untuk iklan Victoria's Secret, dilengkapkan dengan but merah, dan bertindak "seksi" secara ganjil terhadap Steve. Mereka meninggalkan rumah dan masuk ke dalam keretanya, apabila mulanya hujan. Saatnya ketika Steve berada dalam kereta; Mary mencederanya seprrti seekor singa gunung, membalingnya di tempat duduk belakang untuk suatu gulingan cepat dalam rumput kering. Steve merasa sangat seronok pada mulanya, tetapi cepat-cepat mendapati kata-kata tidak terhenti Mary mengenai fakta-fakta ganjil dan takdir mereka untuk hidup bersama adalah sangat menyeramkan. Dia diselamatkan oleh suatu panggilan telefon bimbitnya dari kerja, yang melepaskannya dari genggaman Mary. Dia berkata dia harus pergi, dan bahawa hidup di jalanraya adalah sukar. Dia inginkan dia untuk mengikutnya, tetapi sejak dia mempunyai keraja, sebuah pekerjaan penting, ia tidak akan berjalan selanjutnya. Steve memberinya payung sebagai hadiah dan menemaninya luar dari kereta sebelum meninggalkan rumah pada waktu malam.

Mary salah baca niatnya dan jatuh cinta, tidak tidur satu malam menciptakan sebuah teka-teki baru untuk minggu itu. Sebuah teka-teki "All About Steve," (Segalanya tentang Steve), dengan petunjuk seperti - Bagaimana baunya Steve, Bagaimana rasanya Steve (keletupan Mint!), jamuan makanan dan minuman kegemaran Steve, dsb. Seluruh pekan membingungkan dengan teka-teki yang ganjil, dan Mary kehilangan pekerjaannya oleh kerana sikap yang tidak profesionalnya.

Berduduk di bak mandi dalam penderitaan, Mary menyedari bahawa dia hanya harus membariskan petunjuk-petunjuk untuk mencari jalan langkap seterusnya. Dia kini tidak ada pekerjaan yang akan menyimpannya dari mengikut Steve di jalan. Jadi dia bermula menonton berita dan mencari jalan bagaimana hendak mengesannya. Percubaan pertamanya gagal, (muntahan fakta menjengkelkannya di bas menyebabnya di tendang keluar di tengah-tengah tempat yang tidak dikenali), tetapi dalam proses itu dia disukai oleh seorang pemandu trak yang mendapatinya menjengkelkan tetapi manis dan jujur.

Sementara Steve telah memberikan tidak lebih fikiran pada Mary, dan dia seorang juru kamera yang bercita-cita tinggi untuk sebuah rangkaian digelarkan CCN bekerja dengan seorang wartawan up-and-coming melihat seperti seorang "wrinkled tan peach") dan Angus, seorang rakan wartawan dan "chaperone." Di antara Hartmann dan Steve adanya banyak persaingan dan camaraderie. Jelasnya kedua-dua mereka telah mempunyai sejarah bersama. Hartmann adalah seorang prima donna yang bermegah diri yang memahukan sebuah Escalade seperti rakannya di sebuah stesen TV pesaing, dan dia tidak akan berhenti untuk memenangi suatu kedudukan sebagai seorang sauh di CCN. Tetapi dia suatu perasaan malu pada stesen, dengan tangisan buaya berdramanya, ucapan beratasan di kamera dan kelakuan tidak baik di luar kamera.

Sementara meliputi suatu cerita berita memecahkan mengenai seorang bayi berkaki tiga berada dalam perjuangan jagaan, Mary tiba melalui taksi dan mendapati Steve, yang terperanjat dan sedikit takut bahawa Mary telah mencarinya. Dia telah mendengar teka-teki "All About Steve," dan secara biasa merasa seram. Steve memberitahunya bahawa dia harus pergi bekerja, dan Mary mendapati dirinya dengan sesetengah petunjuk perasaan ganjil membuat tanda-tanda dan menyalakan lilin. Walaupun mereka semuanya sedikit "off" mengikut piawai kebiasaan, mereka adalah murah hati dan baik terhadap Mary, yang bersesuaian dengan. Dia cepat-cepat membuat kawan.

Hartmann menangkap khabar angin bahawa perayau Steve berada dalam keramaian petunjuk perasaan, jadi dia mencari Mary dan mengalaknya untuk "menjadi batu" dalam hubungannya dengan Steve. Dia memberitahu Mary bagaimana takutnya pada kemesraan Steve, dan bagaimana dia harus melekat dengan Steve supaya dia dapat berada dalam hubungan mengabulkan dengannya. Mary mempercayainya, dan terus masuk ke dalam khemah media untuk mencari Steve.

Steve freaks out when he sees her - she's very calm now, unlike her usual upbeat, frenetic self. Mary tells Steve that she knows about his fears and that she's going to stick by him. No matter how many times Steve tells her that he doesn't want her there, Mary doesn’t believe him. When the story wraps and Steve, Hartmann and Angus are leaving the scene, Mary chases after the van in hopes of finding out where Steve is going next. Hartmann tips her off, and Mary, a little confused, decides that she needs to continue on her journey of Steve. Two of the protesters that she befriended tell her that they understand her journey, and they're willing to go with her...to Galveston...where a hurricane is hitting.

Dalam perjalanan ke Galveston, Mary melekat dengan kawan-kawannya. Sebelum mereka dapat mencari Steve, meskipun, suatu puting beliung menghentikan mereka di laluan mereka dan ketiga-tiga kawan itu harus mencari tempat perlindungan dalam sebuah parit pembetung. Kereta mereka diangkat puting beliung, meninggalkan mereka hidup tetapi bersendirian dan terpencil. Selepas kerosakannya dilakukan, ketiga-tiga mereka berjalan dan mendapati kereta kawan mereka, dimusnahkan. Hartmann, Steve dan Angus melihat mereka di padang, dan Steve, kini dalam suasana penuh gila dan ketakutan, memakai rambut palsu Geraldo dan misai bintang terbitan lucah. Hartmann menulis di belakang bakul ayamg goreng dengan destinasi seterusnya, dan lebih lagi mengecewakan, Mary berkeputusan bahwa dia berada di sebuah jalan yang dia tidak dapat menoleh ke belakang. Dia harus melihat di mana jalan ini ke Steve berakhir. Kawan-kawan Mary bersetuju dengannya dan ketiga-tifa mereka mencari Steve.

Wayang ini culminates di tapak tangkai lombong yang digendalakan, di mana sekumpulan kanak-kanak pekak telah jatuh selepas mereka tanah menelan mereka. Kakitangan berita dari sepanjang negara memasuki dan meliputi ceritanya, dan Hartmann melihatkan ini sebagai pilihannya untuk menawankan pesaingnya dan memenangi suatu penggambaran sebagai seorang sauh sebagai CCN. Satu demi satu kanak-kanak diangkat keluar dari tangkai lombong, dan budak terakhir diangkat keluar, dan tanah memberikan jalan dan tepi-tepi kren tergolek. Pekerja balai bomba memberitahu semua orang bahawa tanah tidak selamat dan mereka harus pindah ke belakang. Tidak lama kemudian, Mary tida dan, melihat Steve, berlari untuk melihatnya, jatuh ke dalam tangkai lombong.

Tiba-tiba sahaja Mary adalah seorang bintang media, dan bahagian filem mengenai dia jatuh ke dalam tangkai dimainkan berulang-ulang. Para wartawan menggalikan tiap perincian pada hidupnya, menyerang rumah ibu bapanya, dan CCN meletakkan Steve di tempat itu untuk bercakap tentang kepiluannya ke atas "teman wanitanya." Steve, merasa bersalah dengan bagaimana dia telah melayan Mary, bermuncul di siaran dan berkata bahawa Mary adalah sempurna sebagai dirinya sendiri, walaupun kebanyakan orang tidak memahaminya. Dia baik hati dan pandai dan dia tidak berhak menerima mana-mana ini. Sementara itu sekumpulan ramai kawan Mary berkumpul di keliling tapak untuk memegang suatu waspada. Salah seorang kawannya menghadapi Hartmann, memberitahunya bahawa dia melakukan ini kepada Mary, dan apa yang Mary melakukan adalah membawa bersama sekumpulan orang yang bagus yang sebenarnya kisah tentangnya.

Sementara Mary mencari jalannya keluar dari air murky di bawah tangkai lombong, dia bertemu seorang budak perempuan pekak yang pekerja balai bomba terlupa. Mary, yang mengetahui sedikit tentang bahasa isyarat, dapat berhubung dengan budak perempuan itu. Selepas berjam-jam, Mary telah cuba semuanya dia dapat dalam otaknya yang besar untuk mencari jalan keluar dari lombong. Ia semakin gelap dan kakitangan di tanah sedang tunggu untuk sebuah lagi kren untuk mengangkat mereka keluar mengikut waktu. Karbon monoksida mengancam untuk meracuni Mary dan budak perempuan itu, dan Mary mengetahui pilihannya merosot. Jadi dia akhirnya mempunyai suatu kerosakan. Dia tidak mempunyai semua jawapan. Dia mengetahui Steve tidak mahu dia di situ. Dia merasa bodoh untuk cuba menyesuaikan dirinya apabila dia tahu dia tidak dapat. Dan mengapa dia memakai kasut but merah? "Kerana mereka membuat kakiku merasa seperti sepuluh kawan sewaktu perjalanan kem!" Dia menangis. Budak perempuan pekak itu hanya melihatnya meracau, dan memberikan isyarat, "Saya tidak memahami kamu, tetapi kamu terlalu banyak cakap." Mary berketawa.

Dia mencabutkan kasut butnya dan memberinya ke budak perempuan itu untuk memanaskannya, dan budak perempuan itu memberikan isyarat, "mungkin mereka dapat menyelamatkan mereka," dan mosi bahasa isyarat dalam penyataannya memberikan Mary suatu gagasan. Dia menarik kabel dari kren ke dalam sebuah kapi dan membawa berat pada sebuah kereta kabel berhampiran dengan batu-batu berasaskan bagaimana beratnya mereka berdua. Kelihatan Mary juga seorang gila fizik. Dia mebalut mereka berdua ke dalam kabel dengan harnes, dan bersedia untuk mengirim mereka berdua ke permukaan. Hingga... seorang merasa bersalah dan yang gila Hartmann menyambar sebuah hos api (tidak bercantum) dan menyelam ke dalam tangkai lombong seperti seorang bodoh, berteriak "Aku akan selamatkanmu Mary!"

Dia jatuh ke dalam air, dan dia mendapati Mary dan budak perempuan sedang naik ke permukaan. Dia sempat meminta maaf darinya, Mary bertanya, "Berapa beratkah badanmu?" Mereka menambah lebih batu ke kereta kabel kemudian semua masuk ke dalam harnes. Mary membiarkan Hartman mendapatkan kredit untuk penyelamatan berani mereka, dan suatu tendangan ke kereta kabel ketiga-tiga mereka naik ke permukaan. Semua orang meriuh - kawan-kawannya, ibu bapanya, pemandu trak dia bertemu terdahulunya, bekas pekerja samanya di syarikat surat khabar. "Agaknya saya harus memberikannya kerja, kini," berjenaka majikannya.

Mary, diliputi jelaga, letih tetapi gembira, menghadapi Steve, yang meminta maaf kerana kelakuannya. Mary menerima. Steve berkata, "Mary? Jangan ubah untuk sesiapa pun." Dia menjawab, "I'm Jewish Catholic. I'm kind of set in stone."

Kemudian dia berlari ke lengan kawan-kawannya dan diangkatkan ke lengan mereka. Garisan akhirnya adalah, "Mengapa harus kamu bertukar menjadi lazim? Semua kamu harus lakukan adalah untuk mencari seorang yang selazim seperti kamu."

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran bermula di Julai 2007.

Bahagian-bahagian filem digambarkan di Mayfield Senior School di Pasadena, California. Babak-babak mencirikan lombong jatuh dan lubang singki difilemkan di Golden Oak Ranch The Walt Disney Company di Canyon Country, California.

Terdahulunya dijadualkan untuk pembebasan pada Mac 6 2009, filem ini sebenarnya dikeluarkan pada 4hb September.[3]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Reaksi kritikal[sunting | sunting sumber]

Filem ini menerima reaksi yang terlalu negatif dari pengkritik. Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 6% dari pengkritik memberikan filem ulasan positif berasaskan 72 ulasan, dengan sepersetujuan mengatakan, "All About Steve adalah sebuah filem yang secara ganjil menyeramkan, masam, mencirikan seorang wirawati sangat terdesak dan pelik bahawa para penonton lebih merasa kasihan daripada menyukainya." [4] Menurut seorang lagi pejumlah ulasan, Metacritic, yang melantikkan suatu kadaran dibiasakan dari 100 ulasan atas dari kritik arus, filem menerima sebuah skor pertengahan 17%, berasaskan 25 uluasan.[5]

Box Office[sunting | sunting sumber]

Sungguhpun peramalan permulaan menunjukkan All About Steve mengambil #2, filem dibuka di nombor tiga, di belakang pembuka No. 1 dua minggu sebelumnya, The Final Destination dan Inglourious Basterds dengan $11.2 juta.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]