Aloysius Gonzaga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Saint Aloysius Gonzaga
Hasenweiler Pfarrkirche St Aloisius.JPG
Rahib pelatih Jesuit
Lahir 9 Mac 1568
Castiglione delle Stiviere, Itali
Meninggal 21 Jun 1591
Rome, Itali
Dihormati oleh Gereja Roman Katolik
Dibeatifikasikan 19 Oktober 1605, Rome, Itali oleh Paus Paul V
Dikanunkan 31 Disember 1726, Rome, Itali oleh Paus Benedict XIII
Tempat keramat Sant'Ignazio, Rome (kuburnya)
Hari perayaan 21 Jun
Atribut Bunga bakung, salib, tengkorak, tasbih
Naungan Pelajar muda, anak muda Kristian, rahib pelatih Jesuit, serta pesakit AIDS dan penjaganya

sunting
Lihat pendokumenan templat ini

Aloysius Gonzaga (15681591) adalah santo pelindung kemurnian kaum muda Katolik yang dilambangkan dengan seorang rahib pelatih dan bunga lili (bakung).

Biografi ringkas[sunting | sunting sumber]

Aloysius lahir sebagai anak sulung keluarga Castiglione. Ayahnya yang menjadi komandan pasukan pada waktu pemerintahan Raja Philip II mengharapkan kelak Aloysius dapat menjadi tentera. Sejak usia muda lagi, Aloysius sering diajak ke tempat tugasnya. Aloysius yang saat itu masih sangat muda, tidak menyukai gaya kehidupan para tentera dan pembesar-pembesar istana yang dianggapnya begitu kejam dan jahat.

Gejala penyakit ginjal yang dialaminya membuat ia terhindar dari pengaruh buruk kehidupan sosialnya di tengah-tengah tentera buat sementara waktu. Pada usia enam belas tahun, Aloysius memutuskan untuk masuk Persatuan Jesus, tetapi ia ditolak dengan alasan masih terlalu muda. Demikian pula dengan tahun berikutnya, ia masih belum diperbolehkan untuk berbagung. Akhirnya pada usia 18 tahun, ia berhasil masuk kolej Persatuan Jesus di Rome.

Pada tahun 1587 di Milan, ia aktif membantu di rumah sakit yang dibuka oleh para Jesuit untuk membantu orang-orang yang terkena wabak. Ia terus bekerja tanpa kenal lelah membantu para korban tanpa memperhatikan kesihatan dirinya sendiri sehingga akhirnya, ia juga terjangkit penyakit itu.

Pada usia yang masih muda, iaitu 23 tahun, setelah menerima pemberkatan terakhir dari Santo Robert Bellarminus, Aloysius meninggal dunia.