Anjing gembala Garafía

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anjing gembala Garafía
Negara asalSepanyol
CatatanDiiktiraf dalam perundangan Sepanyol[1]
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing gembala Garafía[a] ialah satu baka anjing gembala biri-biri Sepanyol yang asli di pulau La Palma di Kepulauan Canaria. Namanya berasal daripada comarca Garafía, di utara pulau itu. Di sana, baka ini paling lazim, walaupun spesimen terdapat di seluruh pulau. Baka ini diiktiraf secara rasmi oleh Real Sociedad Canina de España pada tahun 2003.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ini ialah populasi anjing tersendiri yang asli di comarca Garafía, di pulau La Palma. Di sana, ia digunakan oleh gembala untuk membawa kawanan kambing. Oleh sebab ini, haiwan itu bertahan hidup di kawasan curam dan berbatu. Ia mempunyai ciri-ciri sangat heterogen, kerana hanya telah dilakukan pemilihan berfungsi. Kecekapan terasnya ialah penggiringan kambing dan biri-biri ke padang ragut di kawasan berceranggah, mengikut geografi La Palma. Asal usulnya terletak pada zaman pra-Hispanik, walaupun penyilangan dengan baka-baka lain (paling penting anjing gembala Belgium) selepas penaklukan menyumbang kepada perkembangan anjing gembala Garafía.

Untuk satu ketika, baka ini berada di ambang kelenyapan kerana pembiakbakaan ke luar dengan baka anjing lain. Silangan berturut-turut, terutamanya dari tahun 1960-an dengan baka-baka anjing gembala lain, menunjukkan keperluan untuk berusaha untuk pemulihan dan pemilihannya daripada segelintir spesimen tulen baka ini yang dibela oleh gembala di pulau itu. Untuk mengelakkan kelenyapan baka anjing ini, Grupo de Trabajo para la Recuperación del Pastor Garafiano ("Kumpulan Kerja untuk Pemulihan Anjing Gembala Garafía") diwujudkan, yang menjadi Asociación Española del Perro Pastor Garafiano ("Persatuan Anjing Gembala Garafía Sepanyol"). Antara objektif persatuan ini merupakan bancian, pewujudan pusat pembiakbakaan, penyertaan dalam pertunjukan dan pameran anjing, dsb.

Baka ini telah dibawa dalam pertunjukan baka peribumi yang telah diadakan di Kepulauan Canaria, serta pameran antarabangsa yang diadakan di Santa Cruz de Tenerife dan di Las Palmas. Jabatan Etnologi Sekolah Veterinar Universiti Las Palmas de Gran Canaria telah menjalankan beberapa buah kajian mengenai baka ini, yang dibentangkan pada simposium baka peribumi yang diadakan di Córdoba pada Mac 1992.

Ciri[sunting | sunting sumber]

Anjing gembala Garafía dewasa

Tubuh[sunting | sunting sumber]

Lupoid, perkadaran sederhana atau sederhana renceng, cukup seimbang, sederhana hingga besar. Punggung lebih tinggi sedikit daripada persilangan, leher agak pendek dan kepala kecil berhubung dengan tubuh.

Berat[sunting | sunting sumber]

Spesimen biasanya berukuran seberat 28–35 kg (62–77 lb) untuk jantan dan seberat 24–30 kg (53–66 lb) untuk betina. Ini merupakan berat yang diberikan sebelum ini. Buat masa ini, beratny ialah 35–46 kg (77–101 lb) untuk jantan dan 25–35 kg (55–77 lb) untuk betina.

Ketinggian[sunting | sunting sumber]

Ketinggian pada paras kelasa bagi jantan ialah 57–64 cm (22–25 in), manakala pada betina 55–62 cm (22–24 in). Buat masa ini, data ini juga berubah kepada 60–70 cm (24–28 in) untuk jantan dan 55–65 cm (22–26 in) untuk betina.

Kepala[sunting | sunting sumber]

Berbentuk kon, agak kecil berbanding dengan tubuh, hadapan sedikit melengkung, yang menonjolkan implantasi agak ke belakang dan terpisah dari telinga, yang mungkin terbelah atau condong ke hadapan. Mungkin juga kelihatan tegak, kemudian terdapat kecenderungan untuk terlipat terhadap sebarang rangsangan, menunjukkan muka dalamannya. Hidung sentiasa hitam. Matanya serong, berbentuk badam, dan perang. Bibir terkumpul pendek. Gigitan penyepit. Stop lembut dan sangat ketara.

Tungkai[sunting | sunting sumber]

Tungkainya kuat, berkedudukan baik, selanjutnya menonjolkan perkadarannya. Kadang-kadang terdapat taji, yang kerap ganda dan sesetengah terimplan.

Bulu[sunting | sunting sumber]

Anak anjing gembala Garafía

Lapis bulunya berwarna kuning keperang-peranganan atau alobada. Anak anjing lahir sebagai anjing perang, kemudian berubah warna apabila dewasa, muncul dalam sesetengah kes bulu atau tompok-tompok putih pada dada, jari kaki, atau di hujung ekor, biasanya hilang untuk tumbuh.

Bulunya banyak dan lebih kurang panjang. Kadang-kadang, bulu lembut manakala dalam kes lain bulunya kasar. Bulunya terkumpul di pangkal telinga, leher, ekor, dan tepi tungkai. Ekornya biasanya sesak dengan bulu, yang membentuk lengkungan yang sedikit melingkar, tetapi tidak pernah ke atas belakang.

Perangai[sunting | sunting sumber]

Perwatakan anjing gembala Garafía adalah jinak dan ramah. Apabila bertemu dengan orang asing, ia menunjukkan sikap tipikal: salakan, lipatan telinga, pergerakan ekor, dan pusingan kepala yang menunjukkan sudut mulutnya dalam senyuman. Ia berpenampilan tenang dan santai tetapi menjadi sangat aktif semasa melakukan sebarang kegiatan fizikal.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: انجيڠ ݢمبالا ݢارافيا; Sepanyol: perro pastor garafiano; perro de pastor garafiano; pastor garafiano; pastor de Garafía; bahasa Inggeris: Garafian shepherd

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://www.boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-11347-consolidado.pdf Dekri Diraja 558/2001 (Sepanyol) pada 25 Mei, hlm. 8

Pautan luar[sunting | sunting sumber]