Anjing pemburu Dumfriesshire

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anjing pemburu rubah hitam dan sawo matang Dumfriesshire (bahasa Inggeris: Dumfriesshire black and tan foxhound) merupakan sekawan anjing pemburu rubah berkenel di Glenholme Kennels, Kettleholm, dekat dengan Lockerbie sehingga dibubarkan pada 2001. Kawanan ini diasaskan oleh Sir John Buchanan Jardine, pengarang Hounds of the World (1937),[1] selepas Perang Dunia Pertama. Anjing pemburu ini dipercayai pada asalnya dicipta dengan menyilangkan anjing pemburu darah/anjing biru Gascogne/anjing pemburu rubah Inggeris. Anjing-anjing ini adalah lebih besar daripada anjing pemburu rubah piawai dan berwarna unik, iaitu hitam dan sawo matang. Kawanan ini dibubarkan pada 1986, ada kawanan yang diturunkan daripada kawanan ini di Perancis, Equipage de la Roirie.

Anjing pemburu besar ini juga disilangkan dengan anjing pemburu berang-berang Dumfriesshire semasa pengasasan kawanan anjing pemburu berang-berang.[2] Sejak Perang Dunia Kedua, anjing pemburu Dumfriesshire telah digunakan untuk memperbaik kelajuan dan ketangkasan dalam beberapa kawanan anjing pemburu darah pemburuan but bersih, mungkin yang paling ketara ialah yang milik Eric Furness, yang memperkenalkan darah anjing pemburu Dumfriesshire Hound ke dalam peak bloodhoundnya.[3]

Anjing pemburu rubah Dumfriesshire membintang sebagai anjing pemburu darah dalam The Thirty Nine Steps dengan Robert Powell yang sebahagiannya dirakam di kawasan Kettleholm.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Buchanan-Jardine Bt MFH MBH, Sir John (1937). Hounds of the World.
  2. ^ http://www.otterhounds.de/html/body_history.html Otterhound History
  3. ^ Lowe, Brian (1981). Hunting the Clean Boot.