Antena Yagi-Uda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Antena Yagi-Uda.

Antena Yagi-Uda direkacipta oleh Shintaro Uda dari Universiti Tohoku di Sendai, Jepun pada tahun 1926. Hasil penemuannya kemudian diperbaiki oleh gurunya, H. Yagi pada tahun 1928. Oleh itu , nama antena itu dipanggil sempena nama mereka berdua.

Antena Yagi Uda ataupun sering dipanggil sebagai Yagi Array merupakan di antara jenis antena yang asas. Yagi mempunyai 3 elemen yang penting iaitu

  • Reflector
  • Driver
  • Director

Reflector merupakan elemen yang terpanjang. Reflector menghadkan pattern belakang supaya pattern dapat ditumpukan ke bahagian hadapan. Driver pula merupakan panjang yang perlu ditetapkan untuk mendapatkan frekuensi yang ditetapkan dan director terletak di posisi yang paling hadapan.

Tesis (kertas kerja) bagi Yagi Antenna ini dikatakan telah dicuri tentera Amerika ketika Perang Dunia ke-2 di Jepun. Setelah itu antenna ini telah dibangunkan di Amerika & di'curi' ideanya daripada tesis ini.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.