Arena of Stars

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arena of Stars
Boyz II Men di Arena of Stars

Arena of Stars ialah amfiteater muzik 45,000 kaki persegi yang terletak di Genting Highlands, Pahang, Malaysia. Ia dibina pada tahun 1998. Dewan ini mempunyai kapasiti kira-kira 6,000 tempat duduk.[1] Ia juga terkenal dengan pertandingan tarian singa dan tarian naga Dunia dan Nasional yang terkenal. Arena of Stars ialah tempat di mana hampir semua acara muzik di Genting Highlands diadakan. Penyanyi dan kumpulan yang telah tampil di Arena of Stars termasuk Penny Tai (Artist Malaysia), Deep Purple, Boyz II Men, Michael Learns to Rock, Cliff Richard, Lionel Richie, Guang Liang, Jolin Tsai, Olivia Newton-John, SHE, Joey Yung, Stefanie Sun, Vanness Wu, GEM, dan Twins.

Sistem[sunting | sunting sumber]

Amfiteater berbumbung termasuk lampu moden dan sistem bunyi. Sistem bunyi dinaikkan pada Julai 2011 dengan harga AS $ 3 juta, termasuk penceramah baru untuk seluruh amfiteater.[2] Tempat duduk di amfiteater dibahagikan kepada lima kategori mengikut kos, dari yang paling mahal kepada yang paling kecil: putih, merah, hijau, kuning dan biru.

Semua acara di Arena of Stars diuruskan oleh Jabatan Promosi dan Hiburan Genting Highlands Resort.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Semasa pembangunan awal, amfiteater itu dibina tanpa bumbung. Walau bagaimanapun, disebabkan cuaca yang teruk di Genting Highlands, terutama pada waktu malam, ia kemudian memutuskan bahawa bumbung diperlukan. Rancangan pertama amfiteater terdiri daripada perbuatan oleh Sally Yeh dan George Lam pada Januari 1998. 2007 Persembahan Anugerah Cine Zee telah diadakan di amfiteater,[3] memerlukan naik taraf lagi kepada kemudahan: bilik solekan menerima peningkatan yang besar untuk memenuhi kelas 5-bintang bilik solekan.

Pada tahun 2002, ia menjadi tapak Anugerah IIFA ke-3, pameran anugerah utama yang menghormati kecemerlangan seni dan teknikal profesional di Bollywood.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ KUALA LUMPUR - Venues Directory
  2. ^ "NEXO plays star role at the Arena of the Stars". Entertainment Technology Asia. Jil. 13 no. 4. July–August 2012. m/s. 69. Dicapai pada 2017-03-24 – melalui ISSUU.
  3. ^ Begum, Mumtaj (2007-04-04). "Night of stars". The Star. Dicapai pada 2017-03-24.
  4. ^ Kumar, S. R. Ashok (2002-04-07). "It was Lagaan all the way at the IIFA awards nite". The Hindu. Dicapai pada 2017-03-24.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]