Armadimon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Armadillomon)
Armadimon
Watak Digimon Adventure 02
Armadimon
Kemunculan pertama

Episod 2 - Pintu Digital Dibuka
Disuarakan oleh

Megumi Urawa (Jepun)
Robert Axelrod (Inggeris)
Profil
SpesiesMamalia
JantinaJantan
Tahap

Kanak-kanak
Teknik serangan

Rolling Stone
Scratch Beat
Rigid Block
Pasangan

Iori Hida

Armadimon (Jepun: アルマジモン, Hepburn: Arumadimon, Armadillomon) merupakan watak utama dalam siri Digimon Adventure 02 juga makhluk Digimon dari Jepun. Dia berpasangan dengan seorang manusia bernama Iori Hida.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Badannya ditutupi dengan cenkerang. Tangannya mempunyai kuku yang tajam. Pesonalitinya sangat riang tetapi pasangannya Iori bersikap tegas, suka makan, dan akhir perkataan mesti menyebut "daagya".

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Armadimon bersama-sama dengan V-mon dan Hawkmon adalah tiga Digimon zaman purba yang telah dimeterai oleh Azulongmon, untuk dibangkitkan sekali lagi dalam masa kecemasan. Iori pertama kali datang ke Dunia Digital dan mengangkat Digimental Egg Pengetahuan, tiba-tiba Armadimon muncul dan menjadi pasangan Digimon kepada Iori.

Lain-lain pertukaran[sunting | sunting sumber]

Nama "Armadimon" merupakan nama dalam tahap Kanak-kanak. Dalam lain-lain bentuk, nama juga berubah.

Bentuk pertukaran biasa[sunting | sunting sumber]

Tsubumon

Tsubumon (Jepun: ツブモン) adalah tahap bayi I Armadimon. Nama "Tsubumon" berasal perkataan Jepun "Tsubu", yang bermaksud 'sebutir' atau 'penurunan'. Tsubumon sering muncul selepas Armadmon nyapertukaran dari bentuk Shakkoumon.

Upamon

Upamon (Jepun: ウパモン) adalah tahap bayi II. Nama "Upamon" berasal dari perkataan Nahuatl "Upa", merujuk kepada Axolotl muda (sejenis salamander). Armadimon nyapertukaran setiap kali dia kembali ke Dunia Sebenar bersama-sama Iori. Dia sangat hyper-aktif berbanding dengan tahap kanak-kanak.

Ankylomon

Ankylomon (Jepun: アンキロモン, Hepburn: Ankiromon) adalah tahap dewasa Armadimon. Namanya berasal dari dinosaur Ankylosaurus. Armadilmon pertama kali bertukar menjadi Ankylomon untuk melindungi Iori dari Thunderballmon, semasa membantu membina semula Dunia Digital selepas semua kerosakan yang dilakukan oleh Digimon Kaiser. Sejak itu, Ankylomon sering muncul daripada Digmon dan Submarimon.

Teknik serangan:

  • Megaton Press (Jepun: メガトンプレス, Hepburn: Megaton Puresu) - Melompat ke udara dan hempap ke arah musuh.
  • Tail Hammer (Jepun: テイルハンマー, Hepburn: Teiru Hanmā) - Hentam musuh menggunakan ekor berperisai.
  • Armor Stampede (Jepun: アーマースタンピード, Hepburn: Aamaa Sutanpīdo) - Hentak perisai kepala kearah musuh.
  • Rhythmical Knock (Jepun: リズミカルノック, Hepburn: Rizumikaru Nokku) - Serangan menggunakan hempakan badanya menyebabkan tanah terpecah untuk menjatuhkan musuh ke dalam lubang