Astarte

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Astarte menunggang rata dengan empat cabang menonkol keluar dari bumbung, di sebelah terbatik duit syiling Julia Maesa dari Sidon

Astarte[1] (Greek Ἀστάρτη, "Astártē") adalah nama Greek pada seorang dewi dikenali di sepanjang Mediterranean Timur dari Zaman Gangsa hingga ke zaman Klasik. Terdahulunya bintang petang yang dipuja, dia ditemukan sebagai 𐎓𐎘𐎚𐎗𐎚 ‘ṯtrt ("‘Aṯtart" atau "‘Athtart" Ugaritic); Phoenicia "‘shtrt" (‘Ashtart); dan Ibrani עשתרת (Ashtoret, tunggal, atau Ashtarot, majmuk), dan bermuncul dalam Akkadia sebagai 𒀭𒊍𒁯𒌓 D, nama maskulin mengikut tatabahasa pada nama dewi Ishtar; bentuk Astartu digunakan untuk menjelaskan usianya.[2] Nama juga bermuncul dalam Etruscan as 𐌖𐌍𐌉 𐌀𐌔𐌕𐌛𐌄 Uni-Astre (Pyrgi Tablets), Ishtar atau Ashtart.

Perbincangan umum[sunting | sunting sumber]

Astarte dikaitan dengan kesuburan, keseksualan, dan perang. Tanda-tandanya adalah singa, kuda, sfinks, burung merpati, dan bintang dalam suatu bulatna menandakan planet Zuhrah. Perwakilan gambaran sering menunjuknya bogel.

Astarte diterima oleh Greek di bawah nama Aphrodite. Pulau Cyprus, salah satu dari pusat agama terhebat Astarte, membekalkan nama Cypris sebagai byname terumum Aphrodite.

Pusat-pusat utama lain pujaan Astarte adalah Sidon, Tyre, dan Byblos. Duit syiling dari Sidon menggambarkan sebuah rata di mana glob bermuncul, agaknya batu mewakili Astarte. Di Sidon, dia mengongsi sebuah kuil dengan Eshmun. Di Beirut duit syiling menunjuk Poseidon, Astarte, dan Eshmun disembah sama.

Lady of Galera

Pusat agama lain adalah Cytherea, Malta, dan Eryx di Sicily dari mana dia dikenali kepada penduduk Rom sebagai Venus Erycina. Suatu inskripsi dwibahasa di Pyrgi Tablets berasal lebih kurang 500 BC diemukan berhampiran Caere di Etruria menyamakan Astarte dengan Etruscan Uni-Astre iaitu, Juno. Di Carthage Astarte disembah bersama dengan dewi Tanit.

Donald Harden dalam The Phoenicians membincangkan erhala Astarte dari Tutugi (Galera) berhampiran Granada di Sepanyol berasal dari Abad ke-6 atau ke-7 SM di mana Astarte duduk di sebuah tahta dirusuk oleh sfinks memegang mangkuk di bawah payudaranya yang ditindik. Perongga dalam berhala akan dipenuhi dengna susu melalui kepada dan secara lembut memanas akan wax plugging the holes in her breasts, producing an apparent miracle apabile susu timbul.

Dewi Syria Atargatis (bentuk Semitik ‘Atar‘atah) pad umumnya sama dengan Astarte dan elemen pertama nama bermuncul berakitan dengan nama Astarte.

Astarte di Ugarit[sunting | sunting sumber]

Astarte bermuncul dalam teks Ugarit di bawah nama ‘Athtart', tetapi sedikit disebut dalam teks-teks ini. ‘Athtart dan ‘Anat bersama menahan Ba‘al dari menyerang dewa-dewi lain. Astarte juga meminta Ba‘al untuk "menabur" Yamm "Laut" selepas kemenangan Ba‘al. ‘Athtart digelar "Muka Ba‘al".

Astarte di Mesir[sunting | sunting sumber]

Astarte pertama kali bermuncul dalam Mesir Silam bermula pada Dinasti kelapanbelas Mesir bersama dengan dewa-dewi lain yang disembah oleh kaum Semitik barat laut. Dia disembah khsusnya dalam aspeknya pada seorang dewi pendekar, sering dipasangkan dengan dewi Anat.

Dalam Pertandingan Di Antara Horus dan Set, dewi-dewi ini wujud sebagai anak perempuan Ra dan diberikan dalam perkahwinan kepada Set, di sini dikenalkan dengan nama Semitik Hadad. Astarte jiuga dikenali dengan dewi pendekar singa Sekhmet, tetapi kelihatan lebih sering menggabungkan, sekurang-kurangnya dalam sebahagian, dengan Isis untuk mengadili dari imej-imej ditemukan Astarte menyusu seoran anak kecil. Sudah tentu adanya sebuah berhala abad ke-6 dalam Muzium Kaherah, yang biasanay akan megambil tempat sebagai menggambarkan Isis dengan anaknya Horus di lututnya dan di mana di setiap perincian ikonografi mengikut konvensyen Mesir biasa, tetapi inskripsi berdedikasi membaca: "Gersaphon, anak lelaki Azor, anak lelaki Slrt, suami Lydda, untuk Puan beliau, untuk Astarte." Lihat G. Daressy, (1905) pl. LXI (CGC 39291).

Plutarch, dalam On Isis and Osiris, menandakan bahawa Raja dan Permaisuri Byblos, yang, tidak mengetahui, mempunyai tubuh Osiris dalam sebuah tiang di dewan mereka, adalah Melcarthus (iaitu Melqart) dan Astarte (walaupun dia menyatakan sesetengah orang menggelar Permaisuri Saosis atau Nemanūs, yang Plutarch menterjemah sebagai berkorespon dengan nama Greek Athenais)[meragukan ]Empty citation (bantuan).

Astarte di Phoenicia[sunting | sunting sumber]

In the description of the Phoenician pantheon ascribed to Sanchuniathon, Astarte appears as a daughter of Sky and Earth and sister of the God El. After El overthrows and banishes his father Sky, as some kind of trick Sky sends to El his "virgin daughter" Astarte along with her sisters Asherah and the goddess who will later be called Ba`alat Gebal, "the Lady of Byblos". It seems that this trick does not work, as all three become wives of their brother El. Astarte bears to El children who appear under Greek names as seven daughters called the Titanides or Artemides and two sons named Pothos "Longing" and Eros "Desire".

Later we see, with El's consent, Astarte and Hadad reigning over the land together. Astarte, puts the head of a bull on her own head to symbolize Her sovereignty. Wandering through the world Astarte takes up a star that has fallen from the sky (meteorite) and consecrates it at Tyre.

Astarte di Yahuda[sunting | sunting sumber]

Ashtoreth disebut dalam Bible Ibrani sebagai dewi luar negeri, bukan-bani Yahuda, dewi utama kaum Sidon atau kaum Phoenicia, mewakili mewakili kuasa produktif semulajadi. Ia umumnya diterima bahawa "huruf saksi menunjuk" Masoretik yang digunakan ca. 135 AM, menandakan sebutan ʻAštōreṯ ("Ashtoreth," "Ashtoret") adalah mempertimbangkan putar belit "Ashtart", dan itu adalah mungkin kerana dua suku kata terakhir telah ditunjukkan dengan huruf saksi milik bōšeṯ, ("bosheth," kebencian), untuk menandakan bahawa perkataan itu harus digantikan apabila dibaca.[3] Bentuk majmuk ditunjuk ʻAštārōṯ ("Ashtaroth"). Ashtoreth Bible seharusnya tidak dikelirukan dengan dewi Asherah, bentuk nama-nama menjadi agak berbeza, dan kedua-duanya bermuncul agak berbeza dalam Kitab Raja-Raja Pertama. Pengarang-pengarang bible dapat, sungguhpun, telah menggabungkan sesetengah penghargaan dan pangkat dari dua mereak, seperti kelihatan telah bermuncul di sepanjang millennium pertama Levant.[4] Misalnya, pangkat "Ratu syurga" seperti disebut dalam Jeremiah telah mempunyai perkaitan dengan kedua-duanya. (Dalam mitologi Yahudi kemudian, dia menjadi hantu keberhaian wanita; untuk apa kelihatan menjadi kegunaan bentuk majmuk Ibrani ʻAštārōṯ dari segi ini, lihat Astaroth).

Astarte (Ballet)[sunting | sunting sumber]

  • Astarte (1967) adalah tarian ballet pelbagai media yang pertama kali dilakukan secara langsung oleh Joffrey Ballet di New York dan diarah oleh Midge Mackenzie.[5]

Perkaitan lain[sunting | sunting sumber]

Sesetengah sumber menegaskan dalam wilayah Sidon kuil Astarte adalah suci kepada Europa. Menurut dengan satu cerita Crete lama, Europa adalah seorang puteri Phoenicia yang Zeus menukar menjadi seekor lembu jantan putih, abducted, dan dibawa ke Crete.[6]

Sesetengah sarjana mendakwa bahawa kultus dewi ular Minoan yang dikenali dengan Ariadne ("betul-betul murni") [7] adalah mirip dengan kultus Astarte. Kultusnya sebgai Aphrodite dihantarkan ke Cythera dan kemudian ke Greece.[8] Herodotus menulis bahawa komuniti agama Aphrodite berasal dari Phoenicia dan datang ke orang Greek dari situ. Dia juga menulis tentang kuil terbesar di dunia Aphrodite, dalam salah satu bandar Phoenicia.

Namanya adalah nama kedua dalam suatu mantra tenaga kadang-kadang digunakan dalam Wicca: "Isis, Astarte, Diana, Hecate, Demeter, Kali, Inanna." [1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ishtar from Flickr.com
  2. ^ K. van der Toorn, Bob Becking, Pieter Willem van der Horst, "Dictionary of deities and demons in the Bible", p.109-10
  3. ^ John Day, "Yahweh and the gods and goddesses of Canaan", p.128
  4. ^ Mark S. Smith, "The early history of God", p.129
  5. ^ http://www.independent.co.uk/news/obituaries/midge-mackenzie-549501.html The Independent Obituary of Midge Mackenzie: Maverick campaigning film-maker
  6. ^ Lucian of Samosata. De Dea Syria. 4
  7. ^ Barry Powell.Classical myth with new translation of ancient texts by H.M.Howe.Upper saddle river.New Jersey.Prentice Hall inc.1998.p 368
  8. ^ R.Wunderlich.The secret of Creta.Efstathiadis Group.Athens 1987.p134
  • G. Daressy, Statues de divinités, (CGC 38001-39384), vol. II (Cairo, Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale, 1905).
  • Donald Harden, The Phoenicians (2nd ed., revised, London, Penguin, 1980). ISBN 0-14-021375-9
  • Gerd Scherm, Brigitte Tast Astarte und Venus. Eine foto-lyrische Annäherung (Schellerten 1996), ISBN 3-88842-603-0.
  • Jean-Pierre Thiollet, Je m'appelle Byblos, Paris, H & D, 2005. ISBN 2 914 266 04 9

Pautan luar[sunting | sunting sumber]