Azizan Ali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Azizan Ali merupakan perenang veteran (62) dari Perlis .Beliau merupakan bekas guru besar Sekolah Kebangsaan Kubang Gajah, Perlis.

Renang Selat Inggeris[sunting | sunting sumber]

Beliau berhasrat mencipta rekod sebagai rakyat Malaysia tertua berenang menyeberangi Selat Inggeris pada Julai 2009. Renangan bermula dari Pelabuhan Dover, England ke Pelabuhan Calais di Perancis sejauh 40 kilometer. Kemudian berkayak pula kembali ke pelabuhan Dover dan dari situ akan mengayuh basikal sekitar pelabuhan Dover sejauh 40 kilometer.

Latihan renang terakhir dari jeti Kuala Perlis ke Pulau Brasmana di perairan Thailand dan kemudian mengelilingi pulau tersebut terus kembali ke Kuala Perlis untuk mengayuh kenu mengikut laluan sama.

Beliau juga akan mengayuh basikal dari Kuala Perlis mengikut Lebuhraya Changlun-Kuala Perlis hingga ke pusingan Lebuhraya Utara-Selatan di Changlun dan kemudian mengayuh balik ke Kangar.

Renang Tasik Putrajaya[sunting | sunting sumber]

Beliau bercadang berenang mengelilingi Tasik Putrajaya satu pusingan sejauh 22 kilometer pada 1 Februari 2009. Kemudian beliau akan menyayuh basikal mengelilingi Putrajaya pula . Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu melepaskan beliau pada 9 pagi. Renangan ini dianjurkan oleh kerajaan negeri Perlis, Persatuan Bekas Pelajar Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh (STAROBA), dan syarikat Eagle Aeronautic Sdn Bhd. Kejayaannya itu akan dicatatkan dalam Malaysia Book of Records.

Rujukan[sunting | sunting sumber]