Bangunan NTT Docomo Yoyogi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
NTT Docomo Yoyogi Building
NTT Docomo Yoyogi Building,
the tallest clock tower in the world
Map
Maklumat umum
LokasiShibuya, Tokyo, Japan
Pembinaan bermula1997
Disiapkan pada
2000
PembukaanSeptember 2000
Maklumat ketinggian
Menara antena272 meter (892 ka)
Bumbung240 meter (790 ka)
Butiran teknikal
Bilangan tingkat
27 above ground
3 below ground
Keluasan tingkat
51,122 m2 (550,270 ka2)
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekKajima Design

Bangunan NTT DoCoMo Yoyogi ( NTTドコモ代々木ビル Enutiti Dokomo Yoyogi Biru ? ) adalah bangunan pencakar langit yang terletak di Shibuya di Tokyo , Jepun . Setinggi 240 meter (790 kaki) , ia adalah bangunan ketiga tertinggi di Tokyo . Selepas pemasangan jam pada tahun 2002, bangunan itu menjadi menara jam tertinggi di dunia.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Bangunan NTT DoCoMo Yoyogi dimiliki oleh kumpulan NTT DoCoMo . Ia bukan ibu pejabat bagi syarikat itu, yang ibu pejabatnya terletak di tingkat atas Sanno Park Tower . Bangunan ini menempatkan beberapa pejabat.

Untuk memperingati ulang tahun ke-10 NTT DoCoMo, jam dengan diameter 15 meter telah dipasang pada bulan November 2002. Maka ia menjadiu bangunan menara jam tertinggi di dunia, mengatasi Palace of Culture and Science di Warsawpada tahun 2000. Bahagian atas bangunan itu juga mempunyai lampu berwarna menandakan ramalan cuaca untuk hujan pada hari itu.


Tenaga solar digunakan untuk kuasa bangunan. Sistem sampah automatik bagi mengurangkan pembaziran dan meningkatkan kadar kitar semula. Air sisa dikitar semula untuk digunakan semula, dan air hujan diguna semula untuk tandas bangunan.