Bardiche Assault / Bardiche Zanber

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bardiche Assault/ Bardiche Zanber
Watak 'Magical Girl Lyrical Nanoha'
Kemunculan pertama

Disuarakan oleh

Kevin J. England
Profil
Dunia Asal

Garden Of Time
Kaitan

Precia Testarossa
Alecia Testarossa
Arf Testarossa
Linith Testarossa
Informasi
Sistem Magis

Sistem Mid Childa
Master

Fate Testarossa
Intelligent Device

Bardiche Assault / Bardiche Zanber

Bardiche Assault yang juga dikenali sebagai Bardiche Zanber ialah Intelligent Device @ senjata yang terdapat dalam siri animasi fiksyen Magical Girl Lyrical Nanoha yang ditayangkan di ntv7 pada tahun 2007 di Malaysia. Siri anime ini terbahagi kepada 5 musim iaitu Magical Girl Lyrical Nanoha, Magical Girl Lyrical Nanoha A's, Magical Girl Lyrical Nanoha Strikers, dan diikuti dengan Manga-nya yang lain iaitu, Magical Girl Lyrical Nanoha Vivid dan Magical Chronicle Lyrical Nanoha Force. Bardiche dicipta dan dikaji oleh Linith Testarossa dan Master @ Tuan kepada Bardiche ialah Fate testarossa. Bardiche berada dalam bentuk segi tiga berwarna kuning jika tidak di aktifkan. Jika diaktifkan, Bardiche akan membentuk tongkat sihir yang berkuasa tinggi. Bardiche menjurus kepada jantina lelaki, dan ianya mempunyai perasaan setia kepada Fate. Bardiche akan berada di sisi Fate sama ada, Fate berada dalam kesedihan dan juga kegembiraan. Fate lebih gemar menyeru Bardiche Assault dengan hanya memanggil "Bardiche". Bardiche pula memanggil Fate sebagai "Sir" walaupun Fate ialah seorang gadis yang comel.

Master[sunting | sunting sumber]

Fate testarossa (Jepun: フェイト・テスタロッサ, Hepburn: Feito Tesutarossa) ialah watak fiksyen dalam siri anime Magical Girl Lyrical Nanoha yang ditayangkan di ntv7 pada tahun 2007 di Malaysia. Fate ialah Master kepada Bardiche. Pada musim pertama, Fate ialah seorang Mage @ Ahli Sihir dari Garden Of Time @ Taman Waktu, yang diutus ke dimensi Earth @ Bumi untuk mengumpul Jewel Seed. Dalam melaksanakan tugasnya, Fate bertemu dengan saingannya yang bernama Takamachi Nanoha. Fate dibantu oleh seekor Familiar @ haiwan penjaga yang boleh menjelma sebagai manusia, bernama Arf Testarossa. Pada musim kedua dan ketiga, Fate telah bekerja sebagai Pegawai Jabatan Angkasa Bureau.

Kelebihan Bardiche[sunting | sunting sumber]

Fate telah mengaktifkan Bardiche ke form Device Form selepas transformasi.

Kemampuan Fate berada di tahap yang mengagumkan. Fate mempelajari serangan elektrik lebih cepat daripada sihir lain. Ibunya, Precia Testarossa juga mengkhususkan diri Fate untuk mempelajari sihir Elektrik. Pada usia tujuh tahun, Fate sudah menguasai beberapa kemampuan untuk mengawal senjata Bardiche Assault tanpa menyeru mantra. Fate juga mempelajari sihir untuk mencipta Penjaga, daripada gurunya, Linith. Fate mencipta Arf Testarossa ( Penjaga ) untuk membantu dan untuk berada di sisinya. Namun begitu, Precia tetap mengatakan Alecia Testarossa lebih hebat daripada Fate. Berbanding dengan Takamachi Nanoha, Yuno Scrya ialah Penjaga yang datang ke dalam hidup Nanoha, bukan dicipta oleh Nanoha. Nanoha gemar memberi arahan kepada Raging Heart / Raging Heart Excellion untuk menembak dengan arahan Shooting. Berbeza dengan Fate yang gemar memberi arahan kepada Bardiche untuk menembak dengan arahan Fire.

Fate menyukai serangan jarak dekat. Kelebihan Fate ialah kelajuan dan kepantasan. Dikatakan dalam siri Magical Girl Lyrical Nanoha A's dan Strikers, Fate merupakan ahli sihir yang paling pantas. Daya tahan tubuhnya juga amat kuat. Hal ini merupakan hasil dari latihan oleh ibunya, yang sangat tegas. Fate juga merupakan watak terpantas di alam semesta Nanoha dan mampu bersaing dengan siapa pun tanpa perlu menggunakan mantra untuk meningkatkan kelajuan.

Jenis Kuasa dan Mantra[sunting | sunting sumber]

Kemampuan Biasa[sunting | sunting sumber]

-Transformasi/Mengaktifkan Bardiche Assault - Fate mengaktifkan Bardiche ke bentuk Device Form @ Assault Form dan Barier Jacket Lightning Form diaktifkan. Barier Jacket merupakan proses transformasi @ penukaran Fate untuk kostum yang dikhaskan. Transformasi Fate amat ringkas berbanding dengan Nanoha yang amat panjang. Fate hanya menggunakan Mantra "Bardiche" untuk mengaktifkan Bardiche.
-Arcus Cultus Aegeas - Ini adalah mantra peribadi Fate untuk Bardiche. Umumnya ia menggunakan Arcus Cultus Aegeas untuk menumpukan tenaganya, terutama sebelum melepaskan serangan kuat. Berbanding Nanoha yang menggunakan mantra peribadinya, Lyrical! Magical.
-Jewel Seed Seal - Digunakan untuk menyahaktifkan Jewel Seed sehingga Jewel Seed ditempatkan ke dalam Bardiche.
-Lightning Bind - Mantra yang menghalang sasaran dari bergerak.
-Recovery - Fate dapat mengembalikan Bardiche yang rosak teruk kepada pemulihan yang kuat.

Kemampuan Pertahanan[sunting | sunting sumber]

-Barier Jacket - Fate mengaktifkan pakaian pertahanannya.
-Impuls Form - Merupakan Barrier Jacket versi baru yang disebut sebagai Impuls Form.
-Jaket Purge - Merupakan transformasi pantas dari Ligthning Form kepada Sonic Form. Dapat dilihat semasa Fate menentang Yagami Reinforce Eins.
-Sonic Form - Sonic Form merupakan bentuk pakaian pertahanan yang ringan.
-Sonic Drive - Sonic Drive lebih sama seperti Sonic Form. tetapi, Sonic Drive lebih kuat dan pantas daripada Sonic Form. Untuk mengaktifkan Sonic Drive, Overdrive perlu diaktifkan telebih dahulu.
-Blitz Rush - Kelajuan yang ditingkatkan dalam serangan dari atas udara. dapat dilihat dalam siri Magical Girl Lyrical Nanoha A's episod 7. Fate menggunakannya untuk menyerang Signum.
-Defenser - Merupakan pertahanan bagi Bardiche. Tetapi mudah pecah. dapat dilihat dalam Magical Girl Lyrical Nanoha A's episod 2. Defencer musnah apabila Yagami Signum menggunakan Catridge Load untuk menyerang Fate.
-Defenser Plus - Digunakan untuk melindungi orang awam.
-BreakBind - Keupayaan untuk memecahkan ikatan mage yang diaktifkan.
-Arm Thunder - Sebuah pertahanan yang terletak di kedua dua tangannya.

Kemampuan Serangan[sunting | sunting sumber]

-Scythe, Arc, Haken Form - Versi Menyerang
-Scythe Form - Kepala Bardiche menyerong dan menghasilkan pisau sabit yang bercahaya kuning.
-Arc Saber - Setelah membuka Scyte Form, Bardiche boleh dihayunkan untuk melancarkan sabit pisau berputar. inilah yang dikatakan Arc Saber. Kuasa ini setanding dengan Nanoha yang menggunakan Devine Shooter.
-Scythe Slash - Serangan jarak dekat Fate dengan menggunakan sabit, di mana pisau dipertingkatkan dalam rangka menembusi ahli sihir.
-Haken Form- Bentuk yang menyerupai dengan Scythe Form tetapi memiliki tambahan pisau atau sayap. Bardiche memerlukan Cartridge Load untuk mengaktifkan bentuk ini.
-Haken Saber - Sebuah versi lebih kuat dari Arc Saber.
-Haken Slash - Sebuah versi lebih kuat dari Scythe Slash.
-Photon, Plasma, Trident, Lancer, Smasher, Thunder, Blade Form - Versi Menembak
Fate telah mengaktifkan Bardiche ke form Zanber Form selepas transformasi.
-Photon Lancer - Menyerang dengan sekali tembakan tetapi mempunyai banyak peluru. boleh dipandu dengan berkata Turn, dan boleh diserang dengan berkata Fire.
-Photon Lancer Phalanx Shift - Sebuah versi yang lebih kuat dari Photon Lancer. Menghimpunkan Photon Lancer dan merupakan serangan terkuat dalam musim pertama kemunculan Fate.
-Plasma Lancer - Sebuah versi yang lebih kuat dari Photon Lancer.
-Plasma Smasher - Seperti Thunder Smasher tetapi lebih kuat dari Thunder Smasher
-Thunder Smasher - Menembak jarak jauh, dan kilat merupakan unsur asas dalam tembakan ini. Sama seperti Devine Buster.
-Thunder Rage - Sama seperti Devine Shooting
-Thunder Blade - Peluru atau Pedang kecil yang boleh Break. sama seperti Chrono Harlaown iaitu Stinger Blade.
-Trident Smasher - Merupakan gabungan dari Plasma Smasher dan Thunder Smasher.


-Zanber, Riot Form - Versi Pedang
-Zanber Form - Kepala Bardiche terbahagi kepada dua dan membentuk pedang panjang, iaitu Pedang Zanber.
-Sprite Zanber - Merupakan pedang yang boleh memusnahkan dan menghancurkan medan maya ataupun medan ilusi. dapat dilihat semasa Fate menggunakannya untuk keluar dari cengkaman Buku Kezaliman.
-Plasma Zanber Breaker - Bardiche dalam bentuk Zanber melepaskan letupan tenaga yang kuat.
-Riot Blade - Sebuah versi mampatan pedang Zanber yang tampaknya memiliki daya pemotongan yang lebih besar. Blade Riot mampu memotong bindings magis dengan mudah.
-Riot Zanber - Bardiche terbahagi kepada 2 pedang. Memotong aliran magis dengan mudah sekali. boleh disatukan membentuk Zanber Form.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Tontonan langsung dari ntv7 dan rujukan dari Wikipedia bahasa Inggeris