Batu lodak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Batu lodak.

Batu lodak merupakan batuan enap yang saiz zarahnya adalah dalam julat lumpur, lebih halus dari batu pasir dan lebih kasar berbanding batu-lempung.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Batu lodak adalah klastik batu enapan. Seperti namanya, ia adalah kebanyakannya terdiri (lebih daripada 2/3) daripada lumpur zarah bersaiz, ditakrifkan sebagai bijirin 2-62 mikron atau 4 hingga 8 pada skala phi (φ) Krumbein. Batu lodak berbeza dengan ketara daripada batu pasir kerana liangnya yang lebih kecil dan kecenderungan yang lebih tinggi untuk mengandungi kandungan tinggi tanah liat. Walaupun sering disalah anggap sebagai syal, batu lodak kekurangan kefisilan dan pelekapan yang biasa bagi syal. Batu lodak mungkin mengandungi konkresi. Melainkan batu lodak yang agak berbentuk syal, stratifikasi mungkin kabur dan ia cenderung untuk luluh hawa pada sudut serong yang tidak berkaitan dengan lapisan.

Batu lumpur atau syal adalah batuan yang mengandungi lumpur, yang merupakan bahan yang mengandungi pelbagai kelodak dan tanah liat. Batu lodak dibezakan dengan mempunyai majoriti kelodak, bukan tanah liat.

Batu lodak Holtzclaw, Louisville, Kentucky

Rujukan[sunting | sunting sumber]