Bay-and-gable

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Sepasang rumah bay-and-gable sebandung di Little Italy
Rumah-rumah bay-and-gable di The Annex

Sebuah bay-and-gable adalah suatu jenis rumah seni bina yang sentiasa ada di bahagian-bahagian lebih tua Toronto, Kanada. Ciri-ciri yang paling berpengaruh adalah tingkap teluk yang biasanya meliputi lebih daripada separuh bahagian hadapan rumah, diatasi oleh sebuah bumbung gable. Bay and gable klasik adalah sebuah struktur batu-bata merah sebandung yang adalah dua setengah tingkat tinggi, walaupun banyak variasi juga wujud. Ia adalah salah satu dari bentuk terumum rumah dibina pada lewat abad kesembilanbelas dan awal abad keduapuluh Toronto. Bahagian-bahagian lebih tua bandar seperti Cabbagetown dan Little Italy masih adalah tempat bermulanya pada beratus-ratus contoh.

Gaya ini masih sesuai dengan susunan bandar dan citarasa orang Toronto. Old Toronto disusun dengan lot-lot sangat panjang dan sempit, biasanya hanya 13 ke 20 kaki (6.1 m) lebarnya. Rumah bay-and-gable yang tinggi dan sempit secara idaman sesuai dengan persekitaran ini. Siling tinggi dan tingkap-tingkap besar membenarkan cahaya untuk masih mencapai dalam rumah. Cita rasa seni bina Toronto dalam zaman ini dipengaruhi oleh pelbagai gaya zaman Victoria Revival, terutamanya Gothic Revival. Bumbung-bumbung curam dan barisan-barisan tegak tajam bay-and-gable menirukan gaya Gothic dalam suatu cara yang dapat mampu oleh pemilik rumah darjat pertengahan. Untuk pemilik-pemilik rumah yang hendak menghias lebih gable dan tingkap-tingkap besar diberikan kawasan-kawasan yang dapat dihias secara rumit berlari di sepanjang gable. Untuk menjimat wang, sering hanya bahagian hadapan rumah dapat diberikan suatu façade batu-bata, dengan bahagian belakang dan tepi diletakkan kayu, dan kemudian suatu Insulbrick tiruan.

Gaya ini juga sangat fleksibel. Rumah bay-and-gable biasa diperbuat dari batu-bata, tetapi yang dibina keseluruhannya dari kayu adalah juga mudah dihasilkan. Rumah-rumah bay-and-gable paling sering dibina sebagai bangunan-bangunan sebandung, tetapi reka bentuk asas dapat mudah diubahsuaikan kepada mendiri sendiri atau format rumah barisan dan banyak contoh pada kedua-dua tersebut wujud di Toronto. Ada banyak variasi pada bay-and-gable didapati di Toronto. Salah satu dari pemudahan terumum pada gaya adalah untuk mengganti tingkap teluk dengan dinding leper.

Gaya ini pudar apabila kemodenan telah didakap dalam tahun-tahun selepas Perang Dunia Kedua. Ia masih tetap masyhur di kalangan penduduk Toronto. Di kawasan-kawasan lebih lama bandar beberapa projek baru telah dibina dalam gaya bay-and-gable. Di subbandar timur laut Markham, adalah subbahagian dipenuhi dengan rumah-rumah bay-and-gable diubahsuaikan untuk menggabungkan dua kereta garaj.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Weir, Scott. "Toronto's house next door." National Post. Don Mills, Ont.: Mar 3, 2007. pg. PH.12
  1. Marchand, Philip. "Back to the future." Toronto Star. Toronto, Ont.: Feb 13, 2005. pg. A.06