Bayonet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tentera infantri British pada tahun 1941 dengan bayonet gaya Perang Dunia I yang lama dilekatkan pada senapangnya
Bayonet rifle dengan fuller, bersama-sama sarungnya, untuk Rifle No. 5 Lee-Enfield Mk I "Karbin Hutan"

Bayonet [ba-yo-nét] (pinjaman Perancis: baïonnette), benet, setiabu atau sangkur ialah senjata tajam mirip pisau atau tombak kontot yang dipasangkan pada hujung senapang[1] baik jenis senapang biasa, senapang lantak atau senjata api yang serupa, dengan meningkatkan senjata api untuk membolehkan ia gunakan sebagai tombak pike.[2] Bermula pada abad ke-17, ia adalah senjata yang paling penting untuk serangan infanteri, bahkan sehingga Perang Dunia Kedua , tetapi lebih kepada senjata langkah terakhir sejak itu. Dalam hal ini, ia adalah senjata tempur jarak dekat sampingan. Apabila dicabut dari laras senjata, bayonet seperti pisau telah telah lama digunakan oleh tentera di medan sebagai pisau kemandirian pelbagai kegunaan. Sesetengah bayonet moden, seperti yang digunakan pada senapang serbuan British SA80 dan yang digunakan pada AK47, direka untuk menjadi pemotong wayar apabila digabungkan dengan kelongsongnya.

Sejarah awal[sunting | sunting sumber]

Tombak api China Abad ke-14
Pemuras China abad ke 16-17 dengan tambahan bayonet palam
Bayonet palam kurun ke-18
Bayonet tombak awal kurun ke-19

Istilah bayonet bermula pada akhir abad ke-16, tetapi tidak jelas sama ada bayonet pada masa itu adalah pisau yang boleh dipasang pada hujung senjata api, atau hanya jenis pisau. Sebagai contoh, Dictionarie Cotgrave 1611 menggambarkan Bayonet sebagai "sejenis pisau saku kecil yang rata, dilengkapi dengan pisau; atau pisau yang besar untuk digantung pada ikat pinggang". Sama juga, Pierre Borel menulis pada tahun 1655 bahawa sejenis pisau panjang yang dipanggil bayonet dihasilkan di Bayonne tetapi tidak memberikan sebarang penjelasan lanjut.[3]

Konsep bayonet, yang pada asasnya adalah gagasan untuk menaik taraf senjata api sebagai tombak pike, mungkin berkembang dari konsep awal tombak yang mempunyai senjata api yang dilekatkan padanya, yang juga dikenali sebagai "tombak api". Pelbagai bentuk tombak api dicatatkan pada kitab tentera ubat bedil Huolongjing China abad ke-14 termasuk Tombak Bunga Mutiara ("Pear Flower Lance"). Contoh-contoh ini menunjukkan keperluan jelas untuk satu bentuk senjata hibrid kerana senjata sedemikian hanya mempunyai jarak tembakan sejauh 3 meter atau kurang, yang bermaksud ia hampir mustahil untuk mengisi semula semasa berhadapan dengan tentera musuh dan senjata tempur sandaran segera diperlukan.

Contoh pertama yang direkodkan bagi bayonet sebenar terdapat dalam risalah tentera China Binglu yang diterbitkan pada tahun 1606, dalam bentuk pistol Anak-dan-ibu ("子母鳥銃"), pemuras muat hadapan yang diberikan bersama bayonet pasang palam yang kira-kira 57.6 sentimeter panjang dan menjadikan panjang keseluruhan 1.92 meter dengan bayonet yang dilampirkan. Ia dilabel sebagai "bilah pistol" dan ia digambarkan sebagai "pedang pendek yang boleh dimasukkan ke dalam laras dan dipegang dengan memutarnya sedikit" yang akan digunakan "apabila pertempuran telah menghabiskan serbuk ubat bedil dan peluru dan juga berperang melawan pemberontak / penyamun, terdorong dalam perkelahian atau berhadapan dengan serangan hendap "dan jika seseorang" tidak sempat mengisi semula senjata itu dalam masa yang diperlukan untuk melepasi jarak dua bu (3.2 meter) mereka perlu memasang bayonet dan memegangnya seperti tombak".

Satu kemungkinan bahawa bayonet berasal sebagai senjata memburu: senjata api awal adalah agak tidak tepat dan mengambil masa yang lama untuk memuat semula, oleh itu pemburu haiwan yang berbahaya seperti babi hutan dengan mudah boleh terdedah kepada bahaya sekiranya pelurunya tersasar haiwan itu.[4][5] Bayonet dikatakan muncul untuk membolehkan pemburu menangkis haiwan liar sekiranya terdapat tembakan yang tersasar. Idea ini ternyata tegar di Sepanyol di mana senjata pemburu biasanya dilengkapi dengan bayonet dari abad ke-17 hingga ke era kartrij. Senjata ini diperkenalkan pada tentera Perancis oleh Jeneral Jean Martinet dan menjadi kebiasaan di kebanyakan tentera Eropah pada tahun 1660-an.

Kegunaan persenjataan dwi-tujuan itu menjadi jelas. Senapang lantak awal menembak pada kadar yang perlahan (kira-kira dua tembakan seminit ketika memuatkan dengan serbuk longgar dan bola, dan tidak lebih dari tiga hingga empat tembakan seminit jika menggunakan kartrij kertas), dan boleh menjadi tidak tepat dan tidak boleh dipercayai, bergantung pada kualiti pembuatan. Bayonet menyediakan tambahan yang berguna kepada sistem senjata apabila musuh yang meluru untuk bertempur dapat melintasi julat membunuh pemuras (jarak kira-kira 100 ela/meter pada yang paling optimistik) dengan menderita mungkin hanya satu atau dua tembakan daripada lawan mereka yang menunggu. Bayonet dipasang pada pemuras sepanjang 5 kaki (sekitar 1.5 meter) memiliki capaian yang sama dengan tombak infantri, dan kemudian halberd, pada zaman dahulu. Gabungan bayonet / pemuras adalah, bagaimanapun, jauh lebih berat berbanding polearm (tombak kapak) yang sama panjang.

Bayonet palam, cincin dan soket[sunting | sunting sumber]

Bayonet awal adalah jenis "palam", di mana bayonet dimasukkan terus ke dalam laras pemuras.[6] Ini membolehkan infantri ringan ditukar menjadi infantri berat dan menangkis serbuan tentera berkuda. Bayonet mempunyai pemegang bulat yang dimasukkan secara terus ke dalam laras pemuras. Ini secara langsung menghalang senapang dari digunakan. Pada tahun 1671, bayonet palam telah diberikan kepada rejim fusili Perancis yang ditubuhkan. Ia juga diberikan pada sebahagian daripada rejim Naga ("dragoon") Inggeris yang ditubuhkan pada tahun 1672 dan dibubarkan pada tahun 1674, dan kepada Fusili Diraja ("Royal Fusiliers") ketika ditubuhkan pada tahun 1685. Bahaya yang ditimbulkan oleh penggunaan bayonet ini (yang menghentikan semua tembakan) dirasakan begitu awal sehinggakan Puységur muda mencipta bayonet soket pada tahun 1678 yang dipasang pada laras dengan menggunakan pita logam bulat, yang membolehkan senapang lantak dipasang dan dicabut. Walau bagaimanapun, ia tidak digunakan secara meluas pada masa itu.

Socket bayonet

Kekalahan pasukan yang setia pada William of Orange oleh Jacobite Highlanders semasa Pertempuran Killiecrankie pada tahun 1689 disebabkan (antaranya) dari kegunaan bayonet palam;[6] dan tidak lama selepas itu pemimpin yang dikalahkan, Hugh Mackay, dipercayai memperkenalkan bayonet cincin ciptaannya sendiri. Tidak lama berikutnya bayonet "soket" akan memuatkan kedua-dua pemegang cincin dan bilah diimbangi, menjauhi bayonet jauh dari ledakan muncung laras pemuras.

Satu ujian dengan bayonet palam atau zigzag dibuat selepas pertempuran Fleurus pada tahun 1690, di hadapan Raja Louis XIV, yang enggan menerima pakainya, kerana ia mempunyai kecenderungan untuk jatuh dari pemuras. Tidak lama selepas Keamanan Ryswick (1697), pihak Inggeris dan Jerman menghapuskan lembing pike dan memperkenalkan bayonet cincin; dan gambar-gambar mereka ditunjukkan dalam Mémoires d'Artillerie Surirey de St. Remy, yang diterbitkan di Paris pada tahun itu. Pada tahun 1703, pihak infantri Perancis mengguna pakai sistem penguncian berspring yang menghalang bayonet dari tercabut secara tidak sengaja dari pemuras itu. Oleh itu, bayonet soket menjadi, sama seperti pemuras atau senjata api yang lain, senjata khas pihak infantri Perancis. Bilah segi tiga diperkenalkan pada sekitar 1715 dan lebih kukuh berbanding model tunggal atau dua mata sebelumnya, kerana ia menghasilkan luka yang lebih sukar untuk dirawat kerana kecenderungan penyembuhan tisu parut untuk menarik berpisah luka segi tiga.

Bayonet soket itu kemudiannya digunakan oleh kebanyakan tentera Eropah. Bayonet soket British mempunyai pisau segitiga dengan sisi rata ke arah muncung dan dua sisi terbalik ke luar dengan panjang 15 inci (38 cm). Bagaimanapun, ia tidak mempunyai kunci untuk mengekalkannya dengan kukuh dan pernah direkodkan sebagai terjatuh semasa pertempuran.[6]

Abad ke-19 dan bayonet pelbagai guna[sunting | sunting sumber]

Abad ke-19 memperkenalkan konsep bayonet pedang, senjata panjang dengan bilah mata tunggal atau bilah dua mata yang juga boleh digunakan sebagai pedang pendek. Tujuan awalnya adalah untuk memastikan bahawa tentera rifle boleh membentuk segi empat infantri dengan sempurna untuk menangkis serangan pasukan berkuda ketika berada di barisan dengan penembak pemuras, yang senjatanya lebih panjang. Satu contoh awal utama rifle dipasang bayonet pedang adalah Rifle Infantri Britania dari 1800-1840, yang kemudiannya dikenali sebagai " Rifle Baker". Ganggangnya mempunyai kuaroni yang diubahsuai untuk menampung laras senapang dan mekanisme hujung yang membolehkan bayonet dilampirkan pada tenggekan bayonet . Bayonet pedang boleh digunakan dalam pertempuran sebagai senjata sampingan. Apabila dilampirkan pada pemuras atau rifle, ia secara efektif mengubah hampir semua senjata panjang menjadi tombak atau glaive, sesuai bukan hanya untuk menikam tetapi juga untuk melibas.

Sistem pemasangan bayonet Chassepot

Sementara Tentera British akhirnya membuang bayonet pedang, bayonet soket bertahan pengenalan pemuras berpilin ke dalam perkhidmatan British pada tahun 1854. Pemuras berpilin yang baru menyalin sistem cincin penguncian Perancis.[6] Bayonet baru terbukti bernilai semasa Pertempuran Alma dan Pertempuran Inkerman ketika Perang Krimea, di mana Tentera Imperial Rusia belajar untuk menakutinya.[6]

Dalam Tentera Laut Amerika Syarikat sebelum Perang Saudara Amerika, bilah bayonet turut dilekatkan pada pistol tembakan tunggal, sungguhpun ia tidak lagi berguna untuk apa-apa selain memasak.

Sejak tahun 1869, sesetengah negara Eropah mula mengembangkan bayonet pedang pelbagai guna yang sesuai untuk pengeluaran besar-besaran dan digunakan oleh pasukan polis, perintis, dan jurutera.[7] Keputusan untuk mengubah reka bentuk bayonet menjadi alat pelbagai guna dilihat oleh beberapa pihak sebagai pengakuan pengurangan kepentingan bayonet kekal sebagai senjata dalam menghadapi kemajuan baru dalam teknologi senjata api [8] Sebagaimana dinyatakan oleh akhbar British, "Jawatankuasa itu, dengan mengesyorkan bayonet pedang baru ini, nampaknya telah melihat fakta bahawa bayonet akan kurang digunakan berbanding sebelumnya sebagai senjata menyerang dan pertahanan; dengan itu, mereka ingin untuk menggantikannya dengan alat utiliti yang lebih umum."[8]

Salah satu reka bentuk serba guna ini ialah bayonet 'belakang gergaji', yang memasukkan gigi pada belakang bilah.[7] Bayonet belakang gergaji bertujuan sebagai perkakasan pelbagai kegunaan selain sebagai senjata; giginya adalah bagi tujuan memotong kayu bagi pelbagai kerja pertahanan seperti tiang kawat duri, selain juga bagi menyembelih haiwan ternakan.[2][8][9][10] Ia pertama kali diterima pakai oleh negara Jerman pada tahun 1865; sehingga pertengahan Perang Dunia I kira-kira 5% daripada setiap jenis bayonet telah dilengkapi dengan versi gergaji belakang, negara-negara seperti Belgium pada tahun 1868, Great Britain pada tahun 1869 dan Switzerland pada tahun 1878; (yang memperkenalkan model terakhir mereka pada tahun 1914). [2][8][9][10][11] Bayonet gergaji belakang biasanya jenis pedang berat, ia diberikan kepada jurutera, dengan pada tahap tertentu aspek bayonet merupakan tempat kedua pada aspek "peralatan". Gergaji belakang Jerman berikutnya lebih sebagai petunjuk pangkat berbanding fungsi gergaji. Gergaji belakang terbukti tidak berkesan sebagai alat pemotong, dan tidak lama lagi ketinggalan dengan peningkatan logistik dan pengangkutan tentera; kebanyakan negara mengenepikan ciri gergaji belakang menjelang tahun 1900.[2] Tentera Jerman menghentikan penggunaan bayonet gergaji belakang pada tahun 1917 selepas bantahan bahawa bilah bergerigi menyebabkan luka yang tidak perlu apabila digunakan sebagai bayonet tetap.[2][10]

Bayonet sudip atau penyodok adalah satu lagi reka bentuk serba guna, yang bertujuan untuk digunakan sebagai senjata menyerang selain sebagai alat penggali untuk penggalian kubu perparitan.[12][13] Dari tahun 1870, Tentera AS mengeluarkan bayonet sudip kepada rejimen tentera infantri berdasarkan rekaan oleh Leftenan Kolonel Edmund Rice, seorang pegawai Tentera Amerika Syarikat dan veteran Perang Saudara, yang dihasilkan oleh Armory Springfield.[14] Selain kegunaannya sebagai bayonet tetap dan peralatan menggali, bayonet sudip Rice dapat digunakan bagi untuk menempel pondok balak dan serombong batu untuk musim sejuk; tajam di satu sisi, ia mampi memotong tiang dan penyemat tent.[14] Sepuluh ribu akhirnya dikeluarkan, dan reka bentuk ini digunakan semasa kempen Nez Perce 1877.[15] Rice diberi cuti pada tahun 1877 untuk menunjukkan bayonetnya ke beberapa negara di Eropah.[15] Seorang pegawai infantri mengesyorkannya untuk menggantikan kesemua reka bentuk lain, dengan menyatakan bahawa "alat penggali [sic] tentera jarang sekali sampai ke depan sehingga kepentingan penggunaannya telah berlalu." [14] Bayonet sudip diistiharkan usang oleh Tentera Amerika Syarikat pada bulan Disember 1881.[15]

Pertikaian "jangkauan"[sunting | sunting sumber]

Sebelum Perang Dunia I, doktrin bayonet sebahagian besarnya berasaskan konsep "jangkauan"; iaitu keupayaan secara teori askar, dengan menggunakan senapang yang sangat panjang dan bayonet tetap, untuk menikam seorang askar musuh tanpa perlu mendekati bilah lawannya.[2][16][17] Satu gabungan senapang dan bayonet panjang yang lebih panjang berbanding senapang dan bayonet yang dilampirkan infantri musuh, seperti mana tombak pike pasukan infanteri pada zaman dahulu, difikirkan akan memberikan kelebihan taktikal yang jelas di medan perang, dan pihak berkuasa tentera terlibat dalam perbincangan yang tidak berkesudahan mengenai kelebihan sepasang senapang / bayonet yang lebih panjang.[2][17][18][19]

Pertempuran bayonet infantri Perancis semasa Perang Dunia Pertama. Lelaki itu membawa tembaga 1886 Lebel . Pada tahun 1886, Tentera Perancis memperkenalkan spikelet épée yang berukuran 52 cm (20.5 inci) untuk bayonet senapang Lebel Model 1886 , Épée-Baïonnette Modèle 1886 , menghasilkan senapang dan bayonet dengan panjang keseluruhan enam kaki ( 1.8 m). Pihak berkuasa pertahanan Jerman bertindak balas dengan memperkenalkan bayonet pedang panjang untuk senapang Model 1898 Mauser , yang mempunyai setong 29 inci. Bayonet baru, yang ditetapkan Seitengewehr 98 , mempunyai bilah 50 cm (19.7 inci). [17] Dengan panjang keseluruhan 5 kaki 9 inci (1.75 m), kombinasi senjata / bayonet Tentera Jerman adalah kedua hanya untuk Lebel Perancis untuk mencapai 'bayonet' keseluruhan.


Pertempuran bayonet infantri Perancis semasa Perang Dunia Pertama. Tentera itu membawa rifle Lebel 1886.

Pada tahun 1886, Tentera Perancis memperkenalkan pepaku épée bersegi empat yang berukuran 52 cm (20.5 inci) untuk bayonet senapang Lebel Model 1886, Épée-Baïonnette Modèle 1886, menghasilkan senapang dan bayonet dengan panjang keseluruhan enam kaki ( 1.8 m). Pihak berkuasa pertahanan Jerman bertindak balas dengan memperkenalkan bayonet pedang panjang untuk senapang Model 1898 Mauser, yang mempunyai laras 29 inci. Bayonet baru, yang digelar Seitengewehr 98, mempunyai bilah 50 cm (19.7-inci).[18] Dengan panjang keseluruhan 5 kaki 9 inci (1.75 m), gabungan senjata / bayonet Tentera Jerman adalah hanya kedua panjang pada Lebel Perancis bagi capaian 'bayonet' keseluruhan.[18]

Selepas tahun 1900, Switzerland, Britain, dan Amerika Syarikat menerima pakai senapang dengan panjang laras lebih pendek berbanding pemuras berpilih, tetapi lebih panjang berbanding karbin.[2][20] Rifle ini bertujuan bagi kegunaan umum oleh pasukan infanteri dan pasukan berkuda.[20] Disebabakan pengurangan panjang laras, "jangkauan" keseluruhan senapang pendek yang baru dengan bayonet terlampir dikurangkan. [2] Dalam kes Britain, ini berlaku apabila Tentera British mengguna pakai senapang Lee-Enfield yang dipendekkan, SMLE, pada tahun 1904.[2][20] Akibatnya, senapang Jerman M1898 Mauser dan bayonet pedang yang dipasang adalah lapan inci penuh lebih panjang berbanding British SMLE yang menggunakan bayonet P1903 bilah dua belas inci. Walaupun British P1903 dan pendahulunya yang sama, P1888, telah terbukti memuaskan sepenuhnya dalam perkhidmatan, ribut kritikan timbul tidak lama kemudian mengenai jangkauan berkesan senapang pendek yang baru apabila dilengkapi dengan bayonet tetap.[2][18][20][21] Seorang penulis tentera pada masa itu memberi amaran: "Tentera Jerman mempunyai lapan inci lebih baik jangkauan berbanding askar British apabila perlu bertempur menggunakan bayonet, dan lapan inci tambahan dengan mudah merubah pertempuran itu memihak kepada pihak yang lebih panjang, sekiranya kedua-dua mereka mempunyai kemahiran yang sama."[18]

Tentera Jerman semasa latihan bayonet pada tahun 1914

Pada tahun 1905, Tentera Jerman menggunakan bayonet (37 cm atau 14.6 inci) yang dipendekkan, Seitengewehr 98/06 untuk pasukan jurutera dan perintis, dan pada tahun 1908, juga senapang pendek, Karabiner Model 1898AZ, yang dihasilkan dalam kuantiti yang terhad untuk askar berkuda, meriam, dan pasukan pakar lain.[22] Walau bagaimanapun, senapang panjang Mauser 98 tetap dalam perkhidmatan sebagai persenjataan kecil infantri utama. [23] Tambahan lagi, pihak berkuasa tentera Jerman terus menggalakkan idea mengatasi lawan seseorang di medan perang dengan gabungan senapang / bayonet yang lebih panjang, satu konsep yang dipamerkan dalam doktrin latihan bayonet infanteri.[19] Ini termasuk titik lemparan atau serangan tujahan dan terpa lanjutan (extended thrust-and-lunge).[24] Menggunakan taktik ini, askar Jerman merebah dalam kedudukan separa membongkok, dengan rifle dan bayonet dipegang hampir dengan badan. Dalam kedudukan ini askar itu kemudiannya melonjakkan senjatanya ke depan, kemudian menurunkan tangan pendukung sambil melangkah maju ke depan dengan kaki kanan, serentak melonjakkan lengan kanan sepenuhnya dengan rifle terhulur dipegang dalam cengkaman tangan kanan sahaja.[24] Dengan 'zon bunuh' yang maksimum sebelas kaki, serangan bayonet lontaran membuktikan peningkatan dalam 'jangkauan', dan kemudian diterima pakai oleh pasukan tentera lain, termasuk Angkatan Tentera AS.[24][25]

Sebagai tindak balas terhadap kritikan mengenai jangkauan pendek senapang SMLE dan bayonet, pihak berkuasa tentera British memperkenalkan bayonet P1907 pada tahun 1908, yang mempunyai bilah memanjang sebanyak tujuh belas inci untuk mengimbangi keseluruhan panjang rifle SMLE yang dikurangkan..[2][17][20][26][27] Pihak berkuasa AS sebaliknya menggunakan bayonet panjang (16 inci ) bagi rifle pendek M1903 Springfield, bayonet M1905; kemudian, bayonet pedang panjang juga disediakan untuk senapang M1917 Enfield.[21]

Bayonet tentera Amerika Syarikat; dari atas ke bawah, ia adalah M1905, M1, M1905E1 Bowie Point Bayonet (versi penurunan M1905), dan Bayonet M4 untuk M1 Carbine

Pengalaman Perang Dunia I mendorong pembalikan lengkap mengenai pendapat tentang nilai relatif senapang panjang dan bayonet dalam operasi pertempuran infantri biasa.[28][27][29][30] Sama ada di ruang sempit peperangan parit, serbuan malam dan meronda, atau menyerang di kawasan terbuka, tentera dari kedua-dua belah pihak segera mengakui batasan-batasan yang datang bersama rifle dan bayonet yang panjang dan sukar dikendali, apabila digunakan sebagai senjata pertempuran jarak dekat.[28][27][29][30] Apabila tentera bersekutu telah dilatih untuk menggunakan titik lemparan atau serangan tujahan dan terpa lanjutan, kaedah ini kehilangan sebahagian besar nilai taktikalnya di medan perang Perang Dunia I.[24] Ia memerlukan lengan dan pergelangan tangan yang kuat, lambat untuk pulih jika tujahan awal tersasar sasarannya, dan dengan mudah ditangkis oleh seorang askar yang dilatih untuk menjangkakannya, dengan itu mendedahkan tentera Jerman itu kepada tikaman balas yang dia sukar menyekat atau menghalangnya.[24][31][32] Disebalik bayonet yang lebih panjang, tentera infanteri di kedua-dua belah pihak mula menguji senjata lain sebagai senjata tambahan pertempuran dekat, termasuk pisau parit, pistol, bom tangan, dan alat penggali.[29][33]

Tentera mula menggunakan bayonet sebagai pisau dan juga sebagai lampiran untuk senapang, dan bayonet sering dipendekkan secara rasmi atau tidak rasmi untuk menjadikannya lebih serba boleh dan mudah digunakan sebagai alat, atau untuk bergerak di tempat tertutup.[2][27][29][30] Semasa Perang Dunia II, bayonet dipendekkan lagi menjadi senjata bersaiz pisau untuk memberi mereka kemudahan tambahan sebagai pertempuran atau pisau utiliti.[2] Kebanyakan bayonet moden yang diperkenalkan sejak Perang Dunia II adalah jenis pisau.[2]

Serbuan bayonet[sunting | sunting sumber]

Serbuan bayonet semasa Pertempuran Großbeeren (1813)

Dengan ketibaan bayonet soket, tombak sedang dalam proses sedang dihentikan, kerana infantri kini dapat mempertahankan diri mereka dari pasukan berkuda tanpa mengorbankan senjata api. Taktik-taktik gaya tombak diajar kepada tentera bersentaja senapang lantak dengan bayonet. Banyak tentera menggunakan bayonet kekal semasa perang Napoleon. Rujukan taktikal Rusia yang dicipta oleh Jeneral Rusia, Alexander Suvorov adalah "peluru itu bodoh, bayonet bijak", mencatat bahawa walaupun peluru dapat dilepaskan pada arah umum ramai musuh tanpa memperdulikan yang mana, tujahan bayonet selalu berada di satu sasaran yang dipilih secara sengaja.

Taktik tentera abad ke-18 dan ke-19 termasuk doktrin-doktrin formasi infantri beramai-ramai menggunakan bayonet yang kekal senapang lantak infanteri.[6] Salah satu yang paling ketara ialah serbuan bayonet, serangan oleh formasi infantri dengan bayonet kekal, biasanya pada jarak pendek, untuk mengalahkan musuh yang kuat, menawan bateri artileri, atau untuk memecahkan formasi pasukan musuh.

Sungguhpun berkesan, serbuan bayonet tidak semestinya menyebabkan korban yang besar melalui penggunaan senjata itu sendiri. Senarai terperinci mangsa peperangan dari abad ke-18 menunjukkan bahawa dalam banyak pertempuran, kurang daripada 2% daripada semua luka yang dirawat disebabkan oleh bayonet.[34] Antoine-Henri Jomini, pengarang tentera yang terkenal yang berkhidmat dalam banyak tentera semasa tempoh Napoleon, menyatakan bahawa majoriti serbuan bayonet di kawasan terbuka menyebabkan satu pihak melarikan diri sebelum sebarang pertembungan berlaku. Pertempuran dengan bayonet memang berlaku, tetapi kebanyakannya secara kecil-kecilan ketika unit-unit yang bertentangan saling bertembung satu sama lain dalam persekitaran sempit, seperti ketika menyerang kubu-kubu atau ketika serangan hendap di muka bumi berceranggah.[35] Pada zaman tembakan serentak secara beramai-ramai, apabila dibandingkan dengan peluru ghaib rawak, ancaman bayonet itu jelas lebih nyata dan segera - dijamin membawa kepada kesimpulan peribadi yang mengerikan sekiranya jika kedua-dua pihak bertahan. Semua ini mendorong tentera untuk melarikan diri sebelum kedua garisan bertembung. Oleh itu, bayonet adalah senjata yang sangat berguna untuk menawan kedudukan dari musuh, sungguhpun ia jarang digunakan untuk benar-benar menyebabkan kecederaan.

Kemerosotan taktikal[sunting | sunting sumber]

Serbuan A bayonet semasa Perang Saudara Amerika

Seawal Perang Saudara Amerika (1861-65), bayonet bertanggungjawab untuk kurang daripada 1% korban dari medan perang,[36] ciri peperangan moden. Penggunaan "keluli sejuk" untuk memaksa musuh untuk berundur adalah sangat berjaya dalam banyak pertempuran unit kecil pada jarak pendek semasa Perang Saudara Amerika, kerana kebanyakan askar akan berundur apabila diserbu ketika mengisi semula peluru (yang boleh mengambil masa satu minit dengan serbuk bedil walaupun bagi tentera terlatih). Walaupun serbuan tersebut menimbulkan sedikit kecederaan, ia sering menentukan pertempuran singkat, dan memiliki taktikal bagi ciri-ciri dasar pertahanan penting. Selain itu, latihan bayonet boleh digunakan untuk memberi semangat pada tentera yang terganggu sementara akibat tembakan musuh.[37]

Sementara keseluruhan Pertempuran Gettysburg dimenangi oleh tentera Kesatuan kerana gabungan rupa bumi dan tembakan artileri yang banyak, titik penentuan pada hari kedua pertempuran bergantung pada serbuan bayonet di Little Round Top apabila Regimen Infanteri Sukarelawan Maine ke-20, kekurangan peluru lantak, menyerbu menuruni bukit, mengejutkan dan menawan ramai askar yang masih hidup dari regimen Alabama ke-15 dan rejim Confederate yang lain.

Tentera-tentera abad ke-19 terus menggunakan bayonet secara meluas untuk latihan semasa damai. Infanteri Imperial Rusia membawa bayonet "segi tiga" tetap pada senapang mereka pada hampir semua keadaan, berbanding menggunakan tali pinggang yang dilampirkan sarung seperti tentera yang lain. Tentera Perancis dibekalkan dengan bayonet "pedang" yang sangat panjang, memberikan jangkauan keseluruhan enam kaki apabila dipasang pada senapang Lebel M1886 mereka. Sebaliknya bayonet British 1903 memberikan panjang kurang daripada empat kaki dan sembilan inci apabila dipasang pada senapang Lee-Enfield. Pada tahun 1905, Tentera A.S. mencuba "bayonet-batang" yang dimasukkan pada lampiran di bawah laras rifle. Tentera Jepun, Imperial Jerman dan Itali semuanya membangunkan saiz dan corak bayonet masing-masing. Hampir semuanya mengekalkan prinsip senjata tombak berbentuk tujahan.[38]

Kemunculan perang moden pada abad ke-20 semakin mengurangkan kepentingan kegunaan bayonet, sungguhpun aksi unit kecil masih termasuk penggunaan bayonet untuk pertempuran jarak dekat. Semasa Perang Korea, Batalion Perancis dan Briged Turki melakukan serbuan bayonet terhadap musuh mereka.[39] Pegawai Tentera Amerika Syarikat Lewis L. Millett mengetuai pasukan tentera Rejimen Infantri ke-27 Angkatan Darat AS menghapuskan kedudukan senjata mesin dengan bayonet, dan menerima Pingat Kehormatan untuk tindakan itu. Ini adalah serbuan bayonet terakhir oleh Tentera AS.

Lukisan 1992 menggambarkan serbuan bayonet Infantri ke-65 terhadap divisi Cina semasa Perang Korea.

Pada tahun 1995, semasa Pengepungan Sarajevo, pasukan infantri Marin Perancis dari RIMA ke-3 melakukan serbuan bayonet terhadap pasukan Serbia semasa Pertempuran jambatan Battle di Vrbanja.[40]

Tentera British melakukan serbuan bayonet semasa Perang Falklands (lihat Pertempuran Gunung Tumbledown), Perang Teluk Kedua, dan perang di Afghanistan.[41] Pada tahun 2004 di Iraq semasa Pertempuran Danny Boy, Argyll dan Sutherland Highlanders membuat serbuan bayonet pada kedudukan mortar yang dipenuhi dengan lebih dari 100 ahli Tentera Mahdi. Dalam pertempuran jarak dekat yang berikutnya mengakibatkan anggaran lebih daripada 40 pemberontak dibunuh dan 35 mayat dikumpulkan (banyak yang terapung ke sungai) dan sembilan tahanan. Sarjan Brian Wood, dari Rejimen Diraja Wales, telah dianugerahkan Cross Military untuk sumbangannya dalam pertempuran.[42] Pada tahun 2009, Leftenan James Adamson, berusia 24 tahun, dari Rejimen Diraja Scotland dianugerahkan Salib Tentera untuk serbuan bayonet semasa dalam lawatan tugas di Afghanistan: selepas menembak seorang pejuang Taliban mati Adamson telah kehabisan peluru ketika musuh lain muncul. Dia segera menyerang pejuang Taliban kedua dan menikamnya dengan bayoenet.[43] Pada September 2012, Lance Corporal Sean Jones dari Rejimen Puteri Wales telah dianugerahkan Salib Tentera bagi sumbangannya dalam serbuan bayonet yang berlaku pada bulan Oktober 2011.[44]

Perancis[sunting | sunting sumber]

Pihak Perancis menggunakan bayonet tombak runcing yang lebih tradisional; bayonet FAMAS hampir sama dengan bayonet M1949/56.[45]

Galeri gambar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bayonet. Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka.
  2. ^ a b c d e f g h i j k l m n o Brayley, Martin, Bayonets: An Illustrated History, Iola, WI: Krause Publications, ISBN 0-87349-870-4, ISBN 978-0-87349-870-8 (2004), pp. 9-10, 83-85
  3. ^ H.Blackmore, Hunting Weapons, pg 50
  4. ^ Blackmore, Howard L. 2000. Hunting Weapons: From the Middle Ages to the Twentieth Century. Courier Dover Publications. p.66-70
  5. ^ Boutell, Charles. 1907. Arms and armour in antiquity and the Middle Ages. Reeves & Turner. p.166
  6. ^ a b c d e f Cold Steel - The History of the Bayonet, BBC News, 18 November 2002, retrieved 29 July 2011
  7. ^ a b Owen, John Ivor Headon, Brassey's Infantry Weapons of the World: Infantry Weapons and Combat Aids in Current Use by the Regular and Reserve Forces of All Nations, Bonanza Press, ISBN 0-517-24234-6, ISBN 978-0-517-24234-6 (1975), p. 265
  8. ^ a b c d Punch, The Soldier's Side-Companion, Punch's Almanack For 1869, Vol. 57 (7 August 1869), London: Punch Publications Ltd. (1869), p. 54
  9. ^ a b Knight, Edward H., Knight's American Mechanical Dictionary (Vol. 1), New York: J.B. Ford & Co, (1874), p. 252
  10. ^ a b c Rhodes, Bill, An Introduction to Military Ethics: A Reference Handbook, ABC CLIO LLC, ISBN 0-313-35046-9, ISBN 978-0-313-35046-7 (2009), pp. 13-14
  11. ^ Ffoulkes, Charles J., and Hopkinson, Edward C., Sword, Lance & Bayonet: A Record of the Arms of the British Army & Navy (2nd ed.), Edgware, Middlesex: Arms & Armour Press (1967) p. 113
  12. ^ Ripley, George, and Dana, Charles A., The American Cyclopaedia: A Popular Dictionary of General Knowledge (Vol. II), New York: D. Appleton & Co. (1873), p. 409
  13. ^ Board of Officers Assembled at St. Louis, Missouri, Schofield, J.M. (Maj. Gen.) President, Bayonets: Resume of the Proceedings of the Board, June 10, 1870, Ordnance Memoranda, Issue 11, United States Army Ordnance Dept., Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office (1870), p. 16
  14. ^ a b c Belknap, William W., Trowel-Bayonet, Letter from the Secretary of War In Answer to a Resolution of the House of April 4, 1872, The Executive Documents of the House of Representative, 42nd Congress, 2nd Session (1871-1872), Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office (1872), pp. 1-20
  15. ^ a b c McChristian, Douglas C., Uniforms, Arms, and Equipment: Weapons and Accouterments, University of Oklahoma Press, ISBN 0-8061-3790-8, ISBN 978-0-8061-3790-2 (2007), pp. 128-142
  16. ^ Hutton, Alfred, Fixed Bayonets: A Complete System of Fence for the British Magazine Rifle, London: William Clowes & Sons (1890), pp. v, 125, 131-132
  17. ^ a b c Barrett, Ashley W., Lessons to be Learned by Regimental Officers From the Russo-Japanese War, Journal of the Military Service Institution of the United States, Volume 45, (March–April 1909), pp. 300-301
  18. ^ a b c d e Hopkins, Albert A., Scientific American War Book: the Mechanism and Technique of Warfare, New York: Munn & Co. (1915) p. 141
  19. ^ a b Praktische Bajonett-Fechtschule: auf Grund der Bajonettir-Vorschrift für die Infanterie, Berlin: E.S. Mittler und Sohn (1889)
  20. ^ a b c d e Seton-Karr, Henry (Sir), Rifle, Encyclopædia Britannica (11th ed.), New York: The Encyclopædia Britannica Co., Vol. 23 (Ref - Sai), (1911), p. 328
  21. ^ a b Tilson, John Q. (Hon.), Weapons of Aerial Warfare: Speech By Hon. John Q. Tilson, Delivered June 1, 1917, United States House of Representative, Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office (1918), p. 84
  22. ^ James, Gary, Germany’s Karabiner 98AZ, Guns & Ammo Magazine (June 2010), retrieved 17 November 2011
  23. ^ Ezell, Edward C., Small Arms of the World: A Basic Manual of Small Arms, Volume 11, p. 502
  24. ^ a b c d e Crossman, Edward C., The Rifle of the Hun, Popular Mechanics, Vol. 30, No. 2 (1918), pp. 183-185
  25. ^ Stacey, Cromwell (Capt.), Training in Bayonet Fighting: Throw Point, U.S. Infantry Journal, Vol. 10, No. 6 (1914) pp. 870-871
  26. ^ Notes On Naval Progress: Section II -Small Arms, General Information Series - Volume 20, United States Office of Naval Intelligence, Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office (July 1901), p. 198
  27. ^ a b c d Regan, Paula (ed.), Weapon: A Visual History of Arms and Armor, London: Penguin Ltd. ISBN 0-7566-4219-1, ISBN 978-0-7566-4219-8 (2006), p. 284
  28. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan PEG tidak disediakan
  29. ^ a b c d McBride, Herbert W., A Rifleman Went To War, Plantersville, SC: Small Arms Technical Publishing Co. (1935), pp. 179-185, 197, 241-243, 335
  30. ^ a b c Knyvett, R. Hugh (Capt.), Over There with the Australians, originally published 1918, reprinted by The Echo Library, ISBN 978-1-4068-6694-0 (2011), pp. 152-153
  31. ^ Moss, James Alfred, Manual of Military Training, Menasha, WI: George Banta Publishing Co. (1914), p. 161: "The adversary may attempt a greater extension in the thrust and lunge by quitting the grasp of his piece with the left hand and advancing the right as far as possible. When this is done, a sharp parry may cause him to lose control of his rifle, leaving him exposed to a counter-attack, which should follow promptly."
  32. ^ United States Marine Corps, U.S. Marine Combat Conditioning, United States Marine Corps Schools (Sep 1944), reprinted Skyhorse Publishing Inc., ISBN 1-60239-962-X, 9781602399624 (2011), p. 7: "The...'throw point' as it is sometimes called can be used to thrust from a distance an unarmed enemy who is running backwards away from you. This would probably be the only time you would actually thrust a man with a...'throw point'...because unless your enemy is off his guard and unless you have a very strong arm, there is too much chance of dropping the rifle or of his knocking it from your hands."
  33. ^ Beith, Ian H., Modern Battle Tactics: Address Delivered April 9, 1917, National Service (June 1917), pp. 325, 328
  34. ^ Lynn, John A. Giant of the Grand Siècle: The French Army, 1610-1715. Cambridge: Cambridge UP, 1997. Print.
  35. ^ Jomini, Antoine Henri. The Art of War. Westport, CT: Greenwood, 1971. Print.
  36. ^ O'Connell, Robert L., "Arme Blanche", Military History Quarterly, Vol. 5, nº 1.
  37. ^ The Bloody Crucible of Courage: Fighting Methods and Combat Experience of the Civil War
  38. ^ page 558, Volume III, Encyclopædia Britannica, Eleventh Edition
  39. ^ Grey, Jeffrey (1988). The Commonwealth Armies and the Korean War: An Alliance Study. Manchester University Press. m/s. 29. ISBN 0-7190-2611-3.
  40. ^ "- granulés & pellets". Dicapai pada 24 August 2015.
  41. ^ Sean Rayment (12 June 2004). "British battalion 'attacked every day for six weeks'". The Daily Telegraph. London: Telegraph Media Group Limited. Dicapai pada 11 December 2008.
  42. ^ Caroline Wyatt, UK combat operations end in Iraq, BBC, 28 April 2009
  43. ^ "Military cross for bayonet charge". BBC News. 13 September 2009. Dicapai pada 2010-04-26.
  44. ^ "Shropshire soldier Lance Cpl Jones awarded Military Cross". BBC News. 28 September 2012. Dicapai pada 2012-09-28.
  45. ^ http://worldbayonets.com/Bayonet_Identification_Guide/France/france_2.html | Bayonet Identification Guide. France

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Hunting weapons, Howard L Blackmore, 2000, Dover Publications

 Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). "Bayonet". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]