Beltane

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Beltane
Juga dikenali sebagai
Lá Bealtaine, Bealltainn, Beltain, Beltaine, Boaltinn, Boaldyn, Belotenia, Gŵyl Galan Mai
Diraikan oleh/di
Gaels, orang Ireland, orang Scotland, orang Manx, Neopagan, Inggeris dan orang Welsh
JenisPagan
SambutanHari pertama tradisi dalam musim panas di Ireland, Scotland dan Isle of Man
TarikhHemisfera Utara: 1 Mei
Hemisfera Selatan: 1 November
Berkaitan dengan
Walpurgis Night, Hari Mei

Beltane atau Beltaine (sebutan /ˈbɛltən/, berasal dari bahasa Ireland lama),adalah nama Gaelic untuk bulan Mei atau apa-apa festival yang mengambil tempat pada hari pertama bulan Mei.

Dalam Gaelic Ireland , bulan Mei dikenali sebagai Mí Bhealtaine ataupun Bealtaine, dan festivalnya pula dipanggil sebagai Lá Bealtaine ('hari Bealtaine' atau, 'Hari Mei'). Dalam Gaelic Scotland, bulan ini dikenali sebagai (An) Cèitean atau a' Mhàigh, dan perayaannya pula dikenali sebagai Latha Bealltainn atau diringkaskan menjadi Bealltainn. Jamuan bagi perayaan ini dikenali sebagai Céad Shamhain /Cétshamhainin yang mana perkataan Céitean berasal.

Sebagai salah satu perayaan kuno Gaelic,perayaan ini juga disambut disambut di Ireland, Scotland dan Isle of Man, meskipun terdapat beberapa perayaan yang sangat hampir dengan perayaan ini di negara-negara Celtic yang lain seperti Wales, kawasan Cornovii di England, Brittany dan Cornwall. Bealtaine dan Samhain adalah tarikh terminal terkemuka tahun sivil di Ireland walaupun festival yang nantinya lebih penting.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]