Benposta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Benposta(dari Bahasa Galicia perkataan ben dan posta, yang bermaksud "muatan baik"), yang dikenali dalam bahasa Sepanyol sebagai "Ciudad de los Muchachos" (Bandar Belia), sebuah organisasi kaum khairat bagi belia bermasalah. Benpostas adalah tempat untuk ditinggalkan, dipinggirkan [belia]] di seluruh dunia. Setiap Benposta mempunyai parlimen sendiri dan pentadbiran dan politik jawatan seperti datuk bandar, kaunselor, dan sebagainya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Konsep, dan bandar pertama, Benposta diasaskan oleh Bapa Jesús Silva pada tahun 1956.[1] The first City of Benposta was founded outside of Ourense, Galicia, Sepanyol.[2]

Benposta telah direka sebagai rumah yang aman dan selamat untuk kanak-kanak yang kehilangan tempat tinggal, terutamanya mereka yang terjejas oleh kemiskinan atau keganasan.[3] Biasanya dikenali sebagai "Bandar Belia", Benposta bandar asalnya tidak mempunyai penduduk dewasa, selain Silva Bapa. Bandar ini telah ditadbir dan diselenggara sepenuhnya oleh kanak-kanak.

Sejak penubuhannya, bandar Benposta telah dibuka di seluruh dunia. Beberapa bandar Benposta sekarang termasuk orang dewasa sebagai pemastautin, kebanyakan mereka telah membesar dalam Benposta. Orang dewasa di Benposta mempunyai hak yang sama kepada kanak-kanak, mereka tidak unggul, dan tidak berfungsi sebagai penjaga.[4]

Ideologi[sunting | sunting sumber]

Tujuan bandar-bandar Benposta adalah untuk mempromosikan kesihatan dan pembangunan, dengan menghormati dan menggalakkan hak setiap kanak-kanak. Dalam bandar Benposta, semua penduduk dianggap sebagai warganegara yang sama, dan diberi hak yang serupa.[4]

Semua penduduk mengambil bahagian dalam masyarakat - dalam membuat keputusan, mengatur, dan dalam menyelesaikan tugas untuk mengekalkan masyarakat.[5]

Benposta diasaskan kepada ideologi yang bebas dengan kuat Katolik asas. Walaupun ia biasanya dikenali sebagai amal untuk jalan kanak-kanak, berumah dan kurang bernasib baik, pengasas, Bapa Silva, mendakwa motivasi sebenar adalah untuk mewujudkan komuniti pendidikan di mana kanak-kanak akan menjadi warga baru dunia yang berpangkalan di Kristian prinsip.

Mesej benposta keamanan adalah a solat terhadap [keganasan []], perang, kemiskinan, dan ketidakadilan. Ia bermula, Kami belia bumi; kita pergi di seluruh dunia dengan tangan kita bersatu ", dan berakhir dengan hukuman itu, Jika semua lelaki di dunia akan berdoa bersama-sama di hadapan Tuhan, dunia akan menjadi bintang Keamanan, Keadilan dan Cinta.

Walaupun dengan ideologi yang kukuh berdasarkan dalam prinsip-prinsip Kristian Katolik, Kota Belia yang beragama Islam sahaja masjid dalam Ourense, dan menyatakan bahawa mana-mana kepercayaan agama perlu dihormati, oleh itu, Benposta menerima kanak-kanak setiap agama.

Struktur[sunting | sunting sumber]

Bandar-bandar Benposta di seluruh dunia berbeza dalam struktur, namun prinsip-prinsip pusat tetap sama. Pusat untuk semua bandar-bandar Benposta adalah sama penduduk. Setiap penduduk dianggap warganegara Benposta, walaupun anak-anak bongsu. Semua warganegara mempunyai hak dan tanggungjawab yang sama.

Prinsip asas Benposta bahawa semua penduduk dianggap sebagai sama. Setiap Benposta mempunyai kerajaan atau majlis, yang dipilih oleh tiap-tiap anggota masyarakat, malah kanak-kanak termuda.[5] Majlis itu membuat keputusan mengenai penyelenggaraan masyarakat.

Tugas-tugas dalam masyarakat yang dilakukan oleh rakyat. Tugas-tugas ini termasuk pembersihan, membuat perabot, cenderung ke taman, dan bekerja di dapur.

Sarkas Revolusi Los Muchachos[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1963 Benposta membuka Sekolah Akrobatik dan Seni Sarkas, di mana kanak-kanak dan remaja dari seluruh dunia telah dilatih untuk melaksanakandalam sarkas dipanggil Los Muchachos atau Circo de Los Muchachos. Dari awal sarkas adalah cara Benposta digunakan untuk menyebarkan mesej di seluruh dunia. Menara baligh adalah bilangan paling terkenal di mana "yang terkuat [adalah] di bawah, di atas yang lemah dan kanak-kanak di bahagian atas."

Prestasi yang pertama telah diadakan di Placa Catalunya dalam Barcelona pada tahun 1966. Dari sana melawat dalam Portugal dan di seluruh Sepanyol. Pada tahun 1970 di Perancis, Los Muchachos, adalah sarkas pertama yang pernah membuat persembahan di Grand Palais Paris. Dia juga melawat di Belgium dan Belanda. Pada tahun 1973 Los Muchachos dibuka di Amerika di Madison Square Garden, New York, dan melawat bandar-bandar AS utama yang lain seperti Los Angeles, Las Vegas, Philadelphia, dan lain-lain. Dekad yang lain telah digunakan untuk membuat dua lawatan lengkap sekitar Amerika Selatan termasuk bandar-bandar modal yang besar, maka Asia dan Australia. Dekad 1980-an bermula dengan persembahan baru yang dijalankan di Israel dan kemudian di seluruh Eropah. Los Muchachos mempunyai pelancongan istimewa di Jerman di mana ideologi Benposta telah diketahui secara meluas kepada rakyat melalui buku dan filem.

Pada tahun 1991 Los Muchachos menyambut ulang tahun ke-25 yang membuat persembahan di Plaça de Catalunya Barcelona. Hari ini sarkas Los Muchachos mempunyai khemah polihedron kekal di Benposta, Ourense.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Benposta - Colombia: Nación de Muchachos". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-09. Dicapai pada 2012-02-08.
  2. ^ Yamagata International Documentary Film Festival '97
  3. ^ UNICEF - Colombia - Territory of Peace
  4. ^ a b "Benposta Colombia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-27. Dicapai pada 2009-10-27. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Benposta cxolumbia" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ a b UNICEF - Colombia - Territory of Peace

Pautan luar[sunting | sunting sumber]