Betty Shabazz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Betty Shabazz
Kelahiran
Betty Dean Sanders

(1934-05-28)28 Mei 1934
Pinehurst, Georgia, atau
Detroit, Michigan, Amerika Syarikat.
Meninggal duniaJun 23, 1997(1997-06-23) (umur 63)
The Bronx, New York, Amerika Syarikat.
PasanganMalcolm X

Betty Shabazz (Mei 28, 1934-Jun 23, 1997), lahir dengan nama Betty Dean Sanders juga dikenali sebagai Betty X, adalah seorang pendidik dan peguam bela hak awam dari Amerika Syarikat. Beliau merupakan isteri kepada Malcolm X.

Shabazz membesar di Detroit,Michigan, di mana ibu bapa angkatnya sebahagian besarnya melindunginya dari sifat perkauman. Beliau mengikuti Universiti Tuskegee di Alabama, dimana pertama kali beliau bertembung dengan sifat perkauman. Tidak berpuas hati dengan keadaan di Alabama, dia berpindah ke New York City, di mana beliau menjadi seorang jururawat. Ia adalah di New York dia telah bertemu dengan Malcolm X, dan pada tahun 1956, menyertai Nation of Islam.

Bersama-sama dengan suaminya, Shabazz meninggalkan Nation of Islam pada tahun 1964. Beliau menyaksikan pembunuhanya pada tahun berikutnya. Tinggal dengan tanggungjawab menjaga enam anak-anak perempuan sebagai seorang ibu tunggal, Shabazz mengejar pendidikan yang lebih tinggi, dan pergi untuk bekerja di College Evers Medgar di Brooklyn, New York.

Berikutan penangkapan Qubilah anak perempuannya kerana didakwa bersubahat untuk membunuh Louis Farrakhan, Shabazz mengambil cucu mudanya, Malcolm. Cucu beliau menyalakan api dalam apartmen beliau yang menyebabkan kebakaran yang teruk kepada Shabazz. Shabazz meninggal dunia tiga minggu kemudian akibat kecederaan itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Patutan luar[sunting | sunting sumber]