Big Hero 6

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Big Hero 6
Kulit Sunfire and Big Hero 6 #1. Menampilkan Sunfire ditengah, bersama dengan (ikut arah jam) Silver Samurai, GoGo Tomago, Honey Lemon, Hiro Takachiho, dan Baymax.
Lukisan oleh Gus Vasquez.
Maklumat penerbitan
PenerbitMarvel Comics
Debut pertamaSunfire & Big Hero 6 #1 (September 1998)
Karya olehSteven T. Seagle
Duncan Rouleau
Maklumat dalam komik
Ibu pejabatCool World Amusement Park di Jepun
AhliHiro Takachiho
Honey Lemon
GoGo Tomago
Baymax
Wasabi-No-Ginger
Fred
Ebon Samurai
Silver Samurai
Sunfire
Sunpyre

Big Hero 6 merupakan sebuah kumpulan buku komik wira super yang muncul dalam Marvel Comics. Dicipta oleh Steven T. Seagle dan Duncan Rouleau, pasukan ini muncul kali pertama dalam Alpha Flight #17 (Disember 1998). Mereka kemudian muncul di siri mini berjudul sendiri mereka sendiri oleh penulis Scott Lobdell dan pelukis Gus Vasquez, oleh kerana masalah penjadualan, telah diterbitkan sebelum Alpha Flight #17.[1] Sebuah siri mini enam isu seterusnya dilancarkan oleh Marvel Comics pada September 2008. Sebuah filem animasi adaptasi komik dihasilkan oleh Walt Disney Animation Studios yang akan ditayangkan pada 13 November 2014.[2]

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Apabila kerajaan Jepun ingin pasukan wira-wira negara yang melakukan apa yang disuruh, sebuah konsortium rahsia ahli-ahli politik dan entiti perniagaan yang dikenali sebagai Giri dibentuk untuk merekrut dan melatih potensi koperasi luar biasa untuk "Big Hero 6." Walaupun Giri sudah memilih ahli tetapi Silver Samurai, seorang ronin bebas dan bekas pengawal pengganas Viper, telah dilantik sebagai komander lapangan. Agen rahsia Honey Lemon, pencipta Kuasa Purse berasaskan teknologi nano yang membolehkan dia mengakses apa-apa objek, juga bersetuju untuk menyertai pasukan. GoGo Tomago yang payah bercakap, mampu badannya ke ledakan kuasa yang berapi-api dengan mengucapkan kod namanya, dibebaskan dari penjara dengan syarat bahawa dia mesti berkhidmat kepada pasukan. Birokrat Machiavelli yang hanya dikenali sebagai Encik Oshima telah dilantik sebagai jurucakap Giri dan mengkoordinasikan kegiatan Big Hero 6 ini.[3]

Saintis kerajaan baru yang dikenal pasti budak genius berusia 13 tahun Hiro Takachiho sebagai operatif yang berpotensi. Belum yakin dengan Samurai Silver, Hiro menolak menyertai pasukan sehingga ibunya diculik oleh Everwraith, perwujudan astral dari semua mereka yang tewas dalam serangan nuklear 1945 di Hiroshima dan Nagasaki. Baymax, seorang pengawal sintetik mampu berubah bentuk menjadi naga, telah dicipta oleh Hiro menggunakan otak engram dari ayahnya yang telah meninggal. Dengan Baymax, Hiro berat hati bergabung dengan Big Hero 6 untuk mencegah Everwraith dari menyerang berjuta-juta manusia di pusat bandar Tokyo. Selama pertempuran, Big Hero 6 bergabung dengan Sunfire, superhero utama Jepun yang merupakan seorang mutan dengan keupayaan untuk memanaskan apa-apa bahan menjadi plasma; Sunfire memainkan peranan penting dalam kekalahan Everwraith ini.[4]

Tidak lama selepas itu, Big Hero 6 memindahkan ibu pejabat mereka dari Bangunan Pejabat Giri ke Cool Amusement Park World di Jepun, di mana mereka diserang oleh X si Unknowable, seekor rakasa lahir daripada lukisan kanak-kanak yang boleh mengubah struktur atom ke dalam apa-apa bentuk dan bentuk. Dengan bantuan Alpha Flight, Big Hero 6 menghancurkan X si Unknowable dalam api Gunung Fuji. Selepas itu, Big Hero 6 terus melindungi Jepun dari semua ancaman, seperti ketika pasukan menyelamatkan penduduk Tokyo dari badai salju aneh disebabkan oleh Crimson Cowl dan Master of Evilnya.

Akhirnya, Sunfire meninggalkan Hero Big 6 supaya dia boleh bekerja di X-Corporation oleh Charles Xavieryang beribu pejabat di Mumbai, India. Tempatnya dalam pasukan itu telah diisi oleh Sunpyre, seorang wanita muda dengan kuasa solar dimana dia telah ditarik ke dalam realiti ini melalui Kuasa Purse dan memuji Honey Lemon sebagai tuhan peribadinya sendiri. Begitu juga, selepas Perak Samurai nampaknya dibunuh dalam perselisihan dengan pembunuh Elektra di Iraq, tempatnya dalam pasukan itu penuh dengan egnimatik Ebon Samurai. Dengan pemergian kedua-dua anggota yang paling berpengalaman dari Big Hero 6, Hiro menjadi pemimpin baru pasukan.

Kadang-kadang semasa operasi pasukan itu, mereka diserang oleh pengikut-pengikut Yandroth. Sebagai sebahagian daripada rancangan untuk mendapatkan kuasa melalui pertempuran superhero, Yandroth menghantar satu pasukan Living Erasers ke dalam bangunan mereka. Entiti ini mampu mengangkut makhluk daripada realiti. Seluruh pertempuran mengambil tempat di luar panel dan hanya disebut dalam hubungannya dengan serangan terhadap pasukan superhero lain.

Pada lain waktu, ahli-ahli Big Hero 6 mangsa jatuh ke peranti minda-kawalan yang tertanam di dalam Baymax. Perjalanan ke Kanada, yang dikawal minda superhero menyerang pembangunan baru dari Flight Alpha di taman negara. Selepas pertempuran singkat, perangkat kawalan minda telah dilitar pintaskan dan kedua-dua pasukan pulang sebagai teman. Big Hero 6 kembali ke Jepun untuk mencari pihak yang bertanggungjawab untuk mengawal minda mereka.

Semasa jalan cerita Ends of the Earth, Spider-Man memanggil Big Hero 6 untuk mengalahkan Doctor Octopus. Pasukan itu (kini beroperasi dari Institut Giri) perlu berurusan dengan Octobots Octopus 'yang Doktor Octopus telah dihantar ke Jepun. Bahkan ketika Big Hero 6 pergaduhan melalui Octobots, mereka masih perlu berjuang baris terakhir pertahanan kemudahan tempatan, yang kebetulan menjadi musuh lama Big Hero 6, Everwraith. Walaupun pertempuran yang sukar, Big Hero 6 menang.[5]

Daftar ahli[sunting | sunting sumber]

Silver Samurai[sunting | sunting sumber]

Silver Samurai (Kenuichio Harada), anak yang tidak sah dari Shingen Yashida, ialah mutan Jepun dengan kuasa untuk mengenakan hampir apa sahaja, terutamanya katana, dengan tenaga mutan (digambarkan sebagai medan tachyon) yang membolehkan ia mengiris melalui apa-apa bahan yang diketahui tidak termasuk adamantium. Beliau juga memakai baju tradisonal tidak rasmi samurai. Ia diperbuat daripada logam perak, seperti nama profesionalnya.

Harada pernah menjadi pengawal peribadi untuk pengganas antarabangsa yang dikenali sebagai Viper dan kemudiannya sekali-sekala upahan, tetapi beliau menjadi ketua Puak Yashida selepas kematian saudara tirinya Mariko Yashida. Ia berusaha untuk membayar hutang puaknya kepada Yakuza dan mengembalikan kehormatan. Walaupun pernah menjadi salah satu musuh terbesar Wolverine, kemudian Silver menyakinkan Wolverine begitu kuat sehingga Wolverine memberikan kepercayaan kepada dia untuk menjaga anak angkatnya, Amiko Kobayashi. Samurai bahkan pernah membantu Wolverine menghancurkan raksasa yang dikenali sebagai "Doombringer," dan kemudian membantu Logan penyelamatan Amiko dan Yukio daripada penculik mereka. Selama waktunya sebagai pahlawan, Samurai Silver menjadi pemimpin Hero Big 6.

Silver Samurai akhirnya menjadi pengawal peribadi Perdana Menteri Jepun, tetapi tewas ketika mempertahankan rumah keluarganya dari serangan ninja.[6]

Sunfire[sunting | sunting sumber]

Sunfire (Shiro Yoshida) adalah seorang anggota singkat X-Men dan bekas nasionalis yang menukar pandangannya selepas kematian ayahnya. Memiliki kemampuan untuk terbang dan menghasilkan letupan super-panas dari plasma, Shiro menjadi salah satu pahlawan Jepun yang paling menonjol. Beliau segera meninggalkan Big Hero 6 untuk menjadi ahli X-Corporation, tetapi akhirnya dipermalukan setelah mendapati bahawa dia mempunyai hubungan masa lalu kepada Mystique dan Brotherhood of Evil Mutants.[7] Sejak Sunfire telah muncul sebagai ahli Marauders dan Uncanny Avengers.

GoGo Tomago[sunting | sunting sumber]

GoGo Tomago (Leiko Tanaka) dikenali sebagai keras kepala Big Hero 6. GoGo mengubah tubuhnya menjadi bola letupan tenaga yang mampu untuk ditujahkan pada kelajuan yang besar.

Honey Lemon[sunting | sunting sumber]

Tidak banyak yang diketahui di masa lalu Honey Lemon, atau bagaimana ia memperoleh dompet yang memberikan dia "kekuatan super".

Hiro Takachiho[sunting | sunting sumber]

Hiro Takachiho adalah seorang budak lelaki berumur tiga belas tahun yang akan mengejutkan kecerdasan minda yang paling cemerlang di seluruh dunia.

Baymax[sunting | sunting sumber]

Dibuat oleh Hiro untuk projek sains sekolah, entiti sintetik yang hanya dikenali sebagai Baymax semakin rapat kepada Hiro selepas kematian ayahnya. Sekarang menjadi teman, bapa, dan pengawal Hiro yang muda yang terbaik, Baymax di sisi Hiro setiap jam setiap hari.

Ebon Samurai[sunting | sunting sumber]

Dalam kehidupan sebelum beliau, Ebon Samurai (Kiochi Shinri) adalah seorang pegawai polis Tokyo yang dibunuh oleh Silver Samurai semasa serangan oleh HYDRA. Setelah membuat perjanjian dengan Amatsu-Mikaboshi, Kiochi telah dibenarkan pulang ke bumi dan membalas dendam pada Silver Samurai. Menghunus katana iblis dan bergabung kekal dengan varian hitam perisai musuhnya, Kiochi telah dilahirkan semula sebagai Ebon Samurai.ref>Big Hero 6 #2</ref> Namun, setelah mengetahui bahwa Silver Samurai telah menjadi pengawal peribadi Perdana Menteri Jepun, Kiochi meninggalkan tugasan beliau untuk membalas dendam, menyedari bahawa membunuh Harada dianggap sebagai pengkhianatan terhadap negaranya.[8] Kiochi kemudiannya meninggalkan pasukan untuk menyertai Sunpyre apabila Sunpyre kembali ke Microverse.

Sunpyre[sunting | sunting sumber]

Versi realiti alternatif kakak Sunfire yang meninggal Leyu, Sunpyre (Lumina) adalah puteri mahkota dari Coronar, sebuah planet yang tersembunyi jauh di dalam Microverse. Hasil daripada ditarik keluar dari Microverse melalui dompet Honey Lemon, Sunpyre memuja beliau sebagai seorang dewi, dan bergabung dengan Big Hero 6 atas rasa berterima kasih. Dia dan Ebon Samurai kemudian meninggalkan pasukan untuk kembali ke Microverse dan mengusir penjahat yang telah mengambil alih Coronar selama dia tidak ada.[9]

Wasabi-No-Ginger[sunting | sunting sumber]

Seorang chef terlatih yang menggunakan pelbagai pedang untuk berperang. Dia juga boleh memberikan bentuk kepada Qi-Energynya, biasanya mewujudkan kuasa itu sebagai pisau lempar yang dapat melumpuhkan lawan.[10]

Fred[sunting | sunting sumber]

Digelar Fredzilla, dia boleh bertukar menjadi seekor makhluk seperti Godzilla.[11]

Adaptasi filem[sunting | sunting sumber]

Walt Disney Animation Studios telah menghasilkan filem animasi berkomputer yang diadaptasikan kepada Big Hero 6, yang akan menjadi pengeluaran pertama berasaskan Marvel daripada bahagian animasi Disney. Filem ini akan dikeluarkan pada 13 November 2014.[2][12][13]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.laughingplace.com/w/blogs/fanboy/2014/03/25/movie-week-a-look-ahead-to-big-hero-6/
  2. ^ a b Gempak #359. Art Square Creation Sdn. Bhd. 2014. m/s. 3D Cinimasi.
  3. ^ Official Handbook of the Marvel Universe: Teams 2005 (Mei 2005)
  4. ^ Official Handbook of the Marvel Universe: Teams 2005 (May 2005)
  5. ^ Amazing Spider-Man #685 (Julai 2012), Amazing Spider-Man: Ends of the Earth #1 (Julai 2012)
  6. ^ Wolverine (jil. 4) #1
  7. ^ Rogue #6
  8. ^ Big Hero 6 #3
  9. ^ Big Hero 6 #4
  10. ^ Big Hero Six #1 (September 2008)
  11. ^ Big Hero Six #2 (Oktober 2008)
  12. ^ Keegan, Rebecca (9 May 2013). "Exclusive: Disney Animation announces first Marvel movie, 'Big Hero 6′". The Los Angeles Times. Dicapai pada 9 May 2013.
  13. ^ Keegan, Rebecca (9 May 2013). "Disney is reanimated with 'Frozen,' 'Big Hero 6'". The Los Angeles Times. Dicapai pada 9 May 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]