Pokok Bentan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Bintaro)

Pokok Bentan
Bintaro
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. manghas
Nama binomial
Cerbera manghas

Pokok Bentan merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Cerbera manghas.

Ia merupakan sejenis pokok beracun.


Pokok Bentan[1] juga dikenali sebagai Bintaro (Indonesia) atau Pong pong merah jambu[2] (Singapura) (Cerbera manghas) adalah tumbuhan pantai atau paya berupa pohon dengan ketinggian dapat mencapai 12 m. Dikenali di Pasifik dengan nama leva (Samoa), toto (Tonga), serta vasa (Fiji).

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Pokok Bentan dengan bunga

Daunnya berbentuk bulat telur, berwarna hijau tua, yang tersusun berselingan. Bunganya harum dengan mahkota berdiameter 3-5cm berbentuk terompet dengan pangkal merah muda. Benang sari berjumlah lima dan posisi bakal buah tinggi. Buah berbentuk telur, panjang 5-10cm, dan berwarna merah cerah jika masak. 

Penyebarannya secara semulajadi berlaku di sub benua tropika Indo Pasifik, dari Seychelles hingga Polinesia Perancis. Pokok Bentan sering kali merupakan sebahagian dari ekosistem hutan paya bakau. Di Indonesia, pokok Bentankini digunakan sebagai tumbuhan penghijauan daerah pantai serta peneduh kota.

Etnobotani[sunting | sunting sumber]

Daun dan buahnya mengandungi bahan yang mempengaruhi kerosakan dan kegagalan fungsi jantung, suatu glikosida yang disebut cerberin, yang sangat beracun. Getahnya sejak dahulu lagi digunakan sebagai racun panah / sumpit untuk berburu. Racunnya dilaporkan dipakai untuk membunuh diri atau membunuh orang.

Nama ilmiah Cerberus diambil dari nama anjing berkepala sepuluh dalam mitologi Yunani.


==Rujukan == 

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Senarai pokok Pokok mangga
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z