Birol Ünel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Birol Ünel dengan Sibel Kekilli dalam Gegen die Wand

Birol Ünel (lahir 18 Ogos 1961 di Silifke, Turki) adalah seorang pelakon. Birol telah berlakon pada beberapa filem dan TV Jerman dan Turk bersamaan dengan teater. Namanya, "Birol", bermaksud "teristimewa" dalam Bahasa Turki.

Ünel dilahirkan di Silifke di Turki selatan. Pada 1968, keluarganya berpindah ke his Brinkum yang berdekatan dengan Bremen di Jerman. Dia belajar lakonan di Hanover Conservatory.

Ünel bermula kerjayanya sebagai pelakon teater di Berliner Tacheles di mana dia menjadi pelakon utama dan juga mengarah cerita "Caligula". Ünel membuat filem debutnya "The passenger" pada 1987. Dia juga berlakon sebagai seorang detektif dalam filem "Dealer" di mana dia mengikuti dengan watak "Im Juli" Fatih Akın. Birol kemudian berlakon dalam kemengan anugerah then Gegen die Wand sebagai Cahit Tomruk. Dia juga memenangi hadiah filem Jerman untuk pelakon terbaik dalam watak ini.

Filem-filem terbarunya adalah Transylvania dan Seven Heroes. Ünel juga berlakon dalam filem hit Turki "Hırsız var!" pada 2005.

Templat:Germany-actor-stub Templat:Turkey-bio-stub