Bola sepak di Sukan Olimpik Musim Panas 1980 – Kelayakan Lelaki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kelayakan lelaki untuk Sukan Olimpik 1980.

Pasukan yang layak[sunting | sunting sumber]

Sebanyak 16 pasukan mengambil bahagian dalam pusingan akhir kejohanan Olimpik. Oleh kerana pemboikotan politik kepimpinan Amerika - beberapa negara (dalam kurungan) yang memenuhi syarat tidak memasuki Pusingan Akhir dan digantikan oleh negara-negara lain.[1]

  • Layak secara automatik




Kelayakan[sunting | sunting sumber]

UEFA (Eropah)[sunting | sunting sumber]

Kejohanan Pra-Olimpik Kelayakan zon Eropah untuk Sukan Olimpik Musim Panas tahun 1980 berlangsung selama dua pusingan antara 28 Mac 1979 dan 23 April 1980. Selepas pusingan kedua, Czechoslovakia, Norway, Sepanyol dan Yugoslavia memenuhi syarat untuk layak ke kejohanan Olimpik. Namun Norway digantikan oleh Finland.

CONMEBOL (Amerika Selatan)[sunting | sunting sumber]

Kejohanan Pra-Olimpik Kelayakan zon CONMEBOL untuk Sukan Olimpik Musim Panas tahun 1980 telah diadakan pada 23 Januari hingga 15 Februari 1980 di Colombia, dan melihat Argentina dan Colombia memenuhi syarat untuk layak. Namun Argentina digantikan oleh Venezuela.

CONCACAF (Amerika Utara, Tengah dan Caribbean)[sunting | sunting sumber]

Kejohanan Pra-Olimpik Kelayakan zon CONCACAF untuk Sukan Olimpik Musim Panas tahun 1980 telah diadakan dari 1 April 1979 hingga 2 April 1980, dan menyaksikan Costa Rica dan Amerika Syarikat memenuhi syarat untuk layak. Bagaimanapun, Amerika Syarikat telah digantikan oleh Cuba.

CAF (Afrika)[sunting | sunting sumber]

Kejohanan Pra-Olimpik Kelayakan zon Afrika untuk Sukan Olimpik Musim Panas tahun 1980 berlangsung selama tiga pusingan antara 25 Mac 1979 dan 13 April 1980. Selepas pusingan ketiga, Algeria, Ghana dan Mesir layak untuk kejohanan Olimpik. Namun Ghana digantikan oleh Nigeria dan Mesir telah digantikan oleh Zambia.

AFC (Asia)[sunting | sunting sumber]

Kejohanan Pra-Olimpik Kelayakan zon Asia untuk Sukan Olimpik Musim Panas tahun 1980 berlangsung dalam tiga kumpulan dan tempat, telah diadakan dari 23 Februari hingga 6 April 1980 di Iraq, Malaysia dan Singapura dan menampakan Kuwait, Malaysia dan Iran memenuhi syarat untuk layak. Namun Malaysia telah digantikan oleh Iraq dan Iran telah digantikan oleh Syria.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Teams of Olympic Football Tournament Moscow 1980". fifa.com. FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-06.