Bulu kening

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bulu kening
بولو کنيڠ
Bulu kening lelaki yang tidak diubah dan matanya
Butiran
Pengenalpastian
nama bahasa Latinsupercilium
MeSHD005138
TAA15.2.07.023
A16.0.00.017
FMAFMA:54237
Terminologi anatomi

Bulu kening atau alis ialah bulu yang halus dan tebal di atas kelopak mata dan di bahagian bawah kening.

Bulu kening adalah bulu-bulu halus di atas mata yang mengikuti bentuk margin yang lebih rendah daripada tulang bulu kening beberapa mamalia . Fungsi utama adalah untuk melindungi mata dan juga penting untuk komunikasi manusia dan memberikan ekspresi wajah .Mengubahsuai bulu kening dengan cara penambahan rambut, membuang , make up, atau bertindik akan mengubah operasi bulu kening dari kedudukan dan rupa asalnya yang tepat.

Fungsi utama dari bulu kening adalah untuk mengelakkan kelembapan, kebanyakan masin peluh dan hujan, dari mengalir ke mata. Bentuk melengkung khas bulu kening (dengan cerun di sebelah) dan arah dimana rambut bulu kening yang menyungkit untuk mempastikan bahawa air mempunyai kecenderungan untuk mengalir ke samping di sekitar mata, sepanjang sisi kepala dan sepanjang hidung. Tulang bulu kening agak menonjol juga memainkan peranan penyokong dalam proses ini, juga membantu untuk membuat ekspresi muka. Bersama dengan tulang bulu kening, bulu kening juga menaungi mata dari sinar matahari. Bulu kening juga mencegah kotoran seperti ketombe dan benda-benda kecil yang lain daripada jatuh ke dalam mata, serta memberikan rasa yang lebih sensitif untuk mengesan benda-benda berada di dekat mata, seperti serangga kecil.

Bulu kening juga mempunyai fungsi penting dalam komunikasi, menguatkan ekspresi, seperti terkejut atau marah. Pakar membaca wajah melihat bulu kening sebagai ciri utama dalam mendefinisikan wajah. Bulu kening membentuk wajah manusia dan memberikan definisi pada mata dan dahi. Bentuk bulu kening, kadang-kadang boleh menyebabkan apa yang dikenali sebagai sebuah ekspresi wajah palsu (seperti bulu kening seseorang memberikan rupa seperti seseorang itu sedang marah, tetapi sebenarnya tidak.