Bumblebee

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bumblebee
Animasi Bumblebee dalam Transformers Generasi 1
Informasi Penerbit
PenerbitHasbro
Kemunculan pertamaTransformers Generasi 1
SpesisRobot

Bumblebee merupakan watak fiksyen dari pelbagai animasi siri dalam francais Transformers.

Model watak ini didasarkan kereta Volkswagen Beetle European Type 1.[1] Motif "kumbang" kenderaan tersebut turut menginspirasikan nama dan penampilan watak ini - bumbleebee dalam bahasa Inggeris bermaksud "kumbang dengung"[2] lalu disesuaikan berwarna kuning hitam seperti haiwan tersebut.

Transformers: Generasi 1[sunting | sunting sumber]

Templat:Transformers character

Bumblebee (dikenali sebagai Bumble di Jepun, Moscardo di Portugis, Űrdongó di Hungari, Maggiolino di Itali) merupakan "adik kecil puak hero Autobot, sentiasa cuba membuktikan dirinya dalam pandangan robot yang lebih besar dan kuat yang dia hormati, terutama pemimpinnya, Optimus Prime.


Siri animasi[sunting | sunting sumber]

Cosplayer Bumblebee. New York Comic con 2012

Bumblebee memegang rekod sebagai watak kedua yang muncul di skrin dalam siri Transformers asal, sementara dalam misi mendapatkan kembali sejumlah kecil konduktor tenaga bersama Wheeljack, menggambarkan krisis tenaga yang dialami planet asal mereka Cybertron. Bumblebee kemudiannya antara Transformers menaisi Ark ketika ia berlepas bagi mencari planet baru dan sumber tenaga baru, yang terhempas di Bumi, menyebabkan Transformers di dalamnya terperangkap dalam stasis selama empat juta tahun. Sedar pada tahun 1984, Bumblebee menonjolkan dirinya dengan menyelamatkan Ironhide mengawal sungai melimpah dan menggunakan saiz kecilnya bagi membantu Sparkplug Witwicky meletakkan bahan letupan di tengah operasi melombong Decepticon.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Movie Review: 'Transformers: Revenge of the Fallen' brings incredible visual effects plus comic relief". The Chicago Defender. Diarkibkan daripada yang asal pada May 22, 2010. Dicapai pada September 8, 2010.
  2. ^ "bumble bee". Kamus Inggeris-Melayu Dewan. Dewan Bahasa dan Pustaka. 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]