Burung Barau-barau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Burung Barau-barau
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
P. zeylanicus
Nama binomial
Pycnonotus zeylanicus
(Gmelin, 1789)

Burung Barau-barau (bahasa Inggeris: Straw-headed Bulbul) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama saintifiknya ialah Pycnonotus zeylanicus.[1] Ia juga dikenali sebagai burung Baram. Ia merupakan salah satu daripada spesies yang digambarkan oleh William Farquhar yang terdapat di Tanah Melayu. [2]

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" daripada segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Barau-barau boleh didapati di Semenanjung Malaysia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Barau-barau ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Barau-barau ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Barau-barau terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikek.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana habitat spesies burung ini selalunya ditemui dekat dusun buah-buahan, maka makanan paling ringkas yang kita tahu ialah buah pisang, betik, dan lada padi. Selain daripada itu, buah buah pokok kayu yang senang untuk dicerna dalam perut burung ini juga antara lain makanan utamanya. Jika musim buah akan berlalu maka sasaran utamanya makananya ialah serangga kecil lalam hutan seperti lipas, anai-anai dan lain-lain lagi

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Barau-barau membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Biasanya, burung ini akan tinggal di hutan yang berhampiran dengan sungai atau anak sungai kerana burung ini sangat gemar mandi apabila matahari makin hangat di siang hari. Selalunya, burung itu akan kekal tinggal di kawasan yang dekat dengan kebun atau dusun buah-buahan.

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Burung Barau-barau merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z