Burung botak hutan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Botak Hutan)
Burung botak hutan
frames
Pengelasan saintifik


Burung Botak Hutan (bahasa Inggeris: Storm's Stork) merupakan salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Burung ini pemalu dan sukar dilihat. Ia terdapat di tebing sungai jauh di dalam hutan. Nama sainsnya Ciconia stormi.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Botak Storm ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Botak Storm ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Burung Botak Storm tidak bergigi.

Jantung Burung Botak Hutan terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.


Makanan[sunting | sunting sumber]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Botak Hutan membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Burung Botak Hutan mula membiak ketika berusia sekitar 4 tahun dan mempunyai satu pasangan. Burung Botak Hutan membuat sarang secara berasingan dan tidak dalam kelompok koloni seperti Botak Upeh atau Botak Coreng.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Galleri[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z