Burung camar Pasifik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Camar Pasifik)

Burung camar Pasifik
Burung camar dewasa
Anak burung camar
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
L. pacificus
Nama binomial
Larus pacificus
Latham, 1802

Burung camar Pasifik (Larus pacificus) ialah seekor burung camar yang sangat besar berasal dari pantai-patai Australia. Ia biasa dijumpa di antara Carnarvon di barat, dan Sydney di timur, walaupun ia amat sukar untuk didapati di beberapa bahagian tenggara, kerana persaingan daripada burung camar rumpai laut yang telah "memperkenalkan diri" di kawasannya sejak 1940-an.

Burung ini jarang kelihatan dan lazimnya dapat dilihat bersendirian atau berpasangan, merambu di tepi pantai, berterusan meronda tinggi di atas tepian air, atau (kadang-kadang) mengezum tinggi mengikut bayu dan menjatuhkan kerang-kerangan atau landak laut ke atas batu.

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Burung Camar Pasifik pada mulanya digambarkan dalam ahli ornitologi Inggeris John Latham pada 1802 daripada satu lukisan Thomas Watling, di mana nama tempatan itu telah direkod sebagai Troo-gad-dill.[2] Julukannya yang khusus merujuk kepada Lautan Pasifik.

Dua subspesies adalah mengecam: pacificus daripada pantai timur, georgii daripada Selatan Australia dan Barat Australia. Mereka telah merendah kelenjar-kelenjar yang rembes air masin melalui lubang hidung.

Huraian[sunting | sunting sumber]

Fail:Pacific Gull, June 2012, Kangaroo Island, South Australia.jpg
A Burung Camar Pasifik in flight, shot di Pulau Kangaroo, Australia.

Burung Camar Pasifik dewasa julat dari 58 hingga 66 cm (23-26 in) panjang, dan putih, dengan sayap dan belakang hitam, dan sangat tebal (bilah dibandingkan dengan burung camar lain), berkuasa, merah hujung bil kuning. burung muda adalah berbintik perang di seluruh, dan mencapai bulu burung dewasa mereka hanya beransur-ansur: bila tahun keempat, Burung Camar Pasifik muda telah lazimnya menjadi sukar untuk membezakan seekor burung dewasa.

Terdapat dua Subspesies: dari timur suka pantai terlindung , dari barat georgii biasa ditemui di pantai terbuka. Kedua-dua subspesies bersarang berpasangan atau bersendirian pada luar pesisir pulau., membuat dengan rumput dan kedudukan yang terdedah, dan mengeram dua atau tiga telur-telur perang berlorek.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2018). "Larus pacificus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2018: e.T22694279A132537859. doi:10.2305/IUCN.UK.2018-2.RLTS.T22694279A132537859.en. Dicapai pada 12 November 2021.
  2. ^ ""Pacific Gull", native name "Troo-gad-dill"". First Fleet Artwork Collection. The Natural History Museum. 2007. Dicapai pada 2008-08-15.
  • "Larus pacificus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes justification for why this species is of least concern