Burung Cekup Padi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Burung Cekup Padi
frames
Pengelasan saintifik


Burung Cekup Padi adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Cisticola juncidis.

Burung Cekup Padi (Cisticola juncidis), warbler Dunia Lama yang tersebar luas yang julat pembiakan termasuk selatan Eropah, Afrika di luar gurun dan hutan hujan, dan Asia selatan sehingga bahagian utara Australia. Burung kecil yang kebanyakannya dijumpai di padang rumput, ia paling mudah dikenal pasti melalui rufous rump, ketiadaan sebarang warna keemasan pada leher dan ekor keperangan hujung putih. Semasa musim mengawan, burung jantan mungkin memiliki paparan penerbangan bengkang-bengkok diikuti dengan panggilan "zitting" yang dikatakan menyamai bunyi keratan gunting berulang. Burung Cekup Padi membina sarang berpoket tergantung dalam kelompok rumput.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

C. j. uropygialis (Dakar, Senegal)
Cisticola juncidis

Burung Cekup Padi memiliki warna perang di bahagian atas, banyak jalur belang hitam. Bahagian bawah keputihan, dan ekor lebar, hujung putih dan sering dikibas, memberikan nama kedua bagi spesies itu. Burung Cekup Padi jantan dewasa memiliki kurang jalur pada kepala dan lebih tanda hiytam berbanding Burung Cekup Padi betina, tetapi tidak banyak perbezaan antara kedua jantina atau lapan belas ras geografi. Ketiadaan tanda pada leher "nuchal collar" membezakannya dari Cisticola exilis. Dalam musim bukan mengawan, burung Cekup Padi bersembunyi dalam rumput dan sukar dilihat.[1][2]

Makanan[sunting | sunting sumber]

Burung ni mudah saja. Apa ada dia akan makan. Jaga elok-elok

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Burung Cekup Padi membiak dengan bertelur. Telur Burung Cekup Padi bercangkerang keras.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Spesies ini kebanyakannya terdapat di habitat padang rumput, seringkali berhampiran sumber air. Kebanyakan populasi adalah tetap, tetapi sesetengah populasi Aisa Timur berhijrah ke selatan ke kawasan lebih panas pada musim sejuk. Di Himalayas, ia mendaki sehingga sekitar 1,900 meter (6,200 ka) semasa musim panas tetapi di bawah 1,300 meter (4,300 ka) pada musim sejuk. Spesies ini jarang melencong ke Eropah utara, kebanyakannya adalah lintas lalu musim bunga. Julat Eropahnya secara umumnya bewrkembang, sungguhpun populasi utaranya terutamanya lemah kepada musim sejuk yang kuat.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ali, S; S D Ripley (1997). Handbook of the Birds of India and Pakistan. Volume 8 (ed. 2). New Delhi: Oxford University Press. m/s. 31–35.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  2. ^ Rasmussen, Pamela C; Anderton, J C (2005). Birds of South Asia. The Ripley Guide. Volume 2. Smithsonian Institution and Lynx Edicions. m/s. 468.
  3. ^ Nemeth, A; Vadasz, C S (2008). "First record of the Zitting Cisticola (Cisticola juncidis Rafinesque, 1810) in Hungary" (PDF). Opusc. Zool. Budapest. 37: 89–90.CS1 maint: uses authors parameter (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z