Burung Helang Kembara Hitam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Burung Lang Bangkai)

Burung Helang Kembara Hitam
European Black Kite,
Milvus migrans migrans
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
M. migrans
Nama binomial
Milvus migrans
(Boddaert, 1783)
Subspecies

5, see text

Black and Yellow-billed Kite ranges.
Orange: summer only
Green: all year
Blue: winter only
Sinonim
  • Falco migrans Boddaert, 1783
  • Milvus affinis
Milvus migrans

Burung Helang Kembara Hitam atau Burung Lang Gelap (bahasa Inggeris: Black Kite) merupakan sejenis burung pemangsa berhijrah yang boleh didapati di kawasan bermusim dan tropika Eurasia dan sebahagian Australasia. Ia merupakan burung pengembara yang terbang melintasi Semenanjung Malaysia semasa musim sejuk, bagaimanapun, ia tidak dapat ditemui di kepulauan Indonesia di antara tanah besar Asia Tenggara dan Garisan Wallace. Nama sainsya ialah Milvus migrans.[2]


Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Helang Kembara Hitam ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Paruh tidak bergigi. Sebagai burung, ia membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Helang Kembara Hitam merupakan haiwan pemangsa. Bersaiz sederhana, (47 - 55 cm), makanan utamanya ialah haiwan kecil. Ia juga makan bangkai jika tiada makanan lain. Ia merupakan sejenis haiwan yang gemar bersendirian. Amat jarang ia dijumpai dalam kumpulan kecil.

Jantung Helang Kembara Hitam terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Helang Kembara Hitam memakan haiwan-haiwan kecil.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Milvus migrans". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes justification for why this species is of least concern==External links==
  2. ^ "ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2018-11-27. Dicapai pada 2018-11-26.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]