Burung Puchong Bendang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Burung Puchong Bendang
frames
Pengelasan saintifik


Burung Puchong Bendang (bahasa Inggeris: Cinnamon Bittern) atau juga dieja sebagai Pucong Bendang atau Puchung Bendang, ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Ixobrychus cinnamomeus[1], [2].

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Puchong Bendang boleh didapati di Semenanjung Malaysia.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Puchong Bendang adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Puchong Bendang adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Puchong Bendang terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai burung, Burung Puchong Bendang membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Perlindungan[sunting | sunting sumber]

Burung Puchong Bendang merupakan burung yang dilindungi di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar Malaysia. [3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ AKTA PERLINDUNGAN HIDUPAN LIAR 1972 ( Akta 76 ), JADUAL 3, BURUNG-BURUNG LIAR YANG DIPERLINDUNGI SEPENUHNYA
  2. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  3. ^ "Protection of Wild Life Act 1972" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-02-21. Dicapai pada 2012-06-23.


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z