Busur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Replika busur komposit lama

Busur (Jawi: بوسور turunan kata akar Proto-Austronesia *busuR[1]) adalah sejenis alat senjata pelancar untuk melepaskan anak panah. Ia dipercayai dicipta pertama kali semenjak zaman pra-sejarah lagi dan merupakan antara senjata terawal yang digunakan manusia. Menurut sejarah, busur dan panah merupakan senjata paling moden, sehingga kemunculan serbuk letupan yang membawa kepada penciptaan senjata api seperti senapan dan pistol lantak.

Jenis busur[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa jenis busur yang dibezakan daripada bentuk dan dan konsep mekanikalnya. Konsep mekanikal busur adalah cara busur tersebut bertindak dengan efektif melepaskan tenaga yang tersimpan didalam busur demi melancarkan anak panah. Berikut adalah beberapa jenis busur yang biasa ditemui di serata dunia.

Busur recurve[sunting | sunting sumber]

Busur recurve

Recurve membawa pengertian membengkok kembali semula. Terdapat satu perbezaan besar busur ini dengan jenis busur yang lain dari segi rekabentuk mekanikalnya iaitu bahagian lengan lengan busur jenis ini membengkok kehadapan pemanah dan bukan kearah diri pemanah. Busur ini mendapat tenaga dari tekanan dan dan regangan yang terhasil dari bentuknya yang bengkok kehadapan. Busur jenis ini adalah satu-satunya busur yang dipertandingkan di peringkat Olimpik.

Busur majmuk[sunting | sunting sumber]

Busur jenis ini adalah busur moden. Ia direka bentuk semata-mata untuk mengurangkan beban menarik (draw weight) dan dalam masa yang sama untuk menambah daya yang digunakan untuk melepaskan anak panah. Ia mempunyai roda di kedua-dua lengan dan bergantung kepada daya mekanikal rekabentuk dan bukan keanjalan lengan busur untuk melepaskan anak panah.

Busur lurus[sunting | sunting sumber]

Busur lurus adalah busur yang dibuat dari kayu yang lurus dan tanpa lengkuk atau roda. Ia bergantung semata-mata keatas daya keanjalan yang tersimpan di dalam bahan yang digunakan untuk membuat busur itu (kebiasaannya kayu atau buluh). Busur jenis ini memiliki kekuatan pegas paling tinggi jika dibandingkan dengan bentukan busur lain dengan bahan yang sama.

Busur silang[sunting | sunting sumber]

Busur silang

Secara dasarnya, busur silang adalah busur recurve atau majmuk. Perbezaannya adalah ia dimuatkan di atas perumah berbentuk senapan. Pemanah hanya perlu memasang anak panah, menarik dan menguncinya di perumah senapang tersebut. Untuk melepaskan anak panah, pemanah hanya perlu menarik picu tersebut. Oleh kerana busur ini mudah digunakan, tidak memerlukan tenaga yang kuat untuk dikendalikan dan lebih konsisten, maka ia kebanyakan digunakan di dalam perperangan pada zaman dahulu. kelemahan dari busur ini adalah lamanya waktu pengisian anak panah kembali.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*busuR₂: hunting bow". Austronesian Comparative Dictionary. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Dicapai pada 21 November 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]