Carcass

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Carcass
Barisan Carcass 2013 barisan, mengikut arah jam dari kiri: Bill Steer, Ben Ash, Daniel Wilding dan Jeff Walker.
Latar belakang
Berasal dariLiverpool, England
GenreGrindcore, goregrind (awal), death metal, melodic death metal (kemudian)
Tahun aktif1985–1995, 2007–sekarang
Syarikat rakaman
Earache, Nuclear Blast, Columbia/Sony, Combat, Relativity
Pengkarya berkait
Arch Enemy, Blackstar, Napalm Death, Electro Hippies,
AhliBill Steer
Jeff Walker
Daniel Wilding
Ben Ash
Bekas ahliMichael Amott
Sanjiv
Mike Hickey
Carlo Regadas
Ken Owen
Daniel Erlandsson

Carcass (harafian bahasa Melayu "Bangkai") adalah sebuah kugiran metal ekstrem dari Liverpool, yang dibentukkan pada 1985 dan dibubarkan pada tahun 1995. Penubuhan semula telah digubal pada tahun 2007 tanpa salah satu daripada ahli-ahli yang asal, pemain dram Ken Owen, atas sebab-sebab kesihatan tertentu.[1]

Carcass dianggap sebagai perintis genre grindcore.[2] Karya awal mereka juga ditandakan sebagai death metal berhamburan,[3] hardgore,[4] dan goregrind;[5] disebabkan lirik dan kulit album mereka yang mengerikan. Mereka juga menjadi salah satu daripada perintis melodic death metal dengan album 1993 mereka Heartwork.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Hari-hari awal (1985–1989)[sunting | sunting sumber]

Jeff Walker di Gods of Metal, Bologna, Itali (2008)

Carcass telah ditubuhkan sebagai kugiran D-beat oleh pemain gitar Bill Steer bersama-sama dengan pemain dram Ken Owen pada tahun 1985 di bawah nama Disattack. Selepas mengeluarkan demo bertajuk A Bomb Drops ... pada tahun 1986, Paul (bes) dan Andrew Pek (vokalis) daripada Disattack meninggalkan kugiran dan digantikan oleh vokalis Sanjiv dan pemain bes Jeff Walker , yang sebelum ini sebagai pemain gitar dan vokalis untuk kugiran Electro Hippies. Pada masa yang sama, Bill Steer menyertai Napalm Death (menggantikan Justin Broadrick) dan direkodkan sebelah kedua yang menjadikan album pertama Napalm Death, Scum. Walker juga pernah mereka kulit seni untuk Scum.

Kemudian, Disattack menukar nama kepada Carcass. Pada bulan April 1987, mereka mencatatkan demo Flesh Ripping Sonic Torment, rakaman Carcass yang hanya memaparkan vokalis Sanjiv, yang meninggalkan tidak lama kemudian. Walker, Steer dan Owen berkongsi tugas sebagai vokal untuk album pertama, yang telah dilakukan dalam hanya empat hari. Walaupun nilai-nilai pengeluaran primitif album debut Carcass Reek of Putrefaction, dimana kugiran ini berasa sangat tidak senang,[6] ia menjadi kegemaran kepada legenda John Peel dari Radio 1.[7] Oleh kerana kepentingannya, mereka diminta untuk mengambil bahagian dalam Peel Session pertama mereka pada tahun 1989, di mana mereka memulakan kerjaya bahan baru untuk album kedua mereka. Peel Session dikeluarkan sebagai EP dengan ahli-ahli kugiran pakai nama samaran: K. Grumegargler, J. Offalmangler, dan W.G. Thorax Embalmer. Juga tahun itu, Steer dan Walker muncul sebagai ahli kugiran fiksyen Lister Smeg dan the Head dalam episod Red Dwarf.[8]

Kemajuan (1990–1993)[sunting | sunting sumber]

Bill Steer di Gods of Metal, Bologna, Itali (2008)

Symphonies of Sickness, merupakan album kedua mereka, yang mengandungi kualiti pengeluaran yang lebih baik (ihsan Colin Richardson), menampilkan lebih kepada struktur death metal dan lagu-lagu dengan petikan lebih perlahan.[9] Separuh kedua jelajah itu bagi menyokong Symphonies of Sickness melihat penambahan pemain gitar kedua Michael Amott, yang karya sebelumnya termasuk Carnage. Amott telah menjadi ahli tetap, bermain di Peel Session kedua dan menyumbang ke arah bahan album ketiga mereka.

Necroticism - Descanting the Insalubrious. Menunjukkan komposisi yang lebih rumit, pengeluaran dan gitar solo lebih baik.[9] Walaupun penambahan Amott untuk pangkat, Steer masih mengendalikan semua tugas gitar irama, dengan Amott hanya menyumbang petunjuk dan satu riff.[10] Carcass lagi disokong album dengan touring berat, dan merupakan sebahagian daripada Earache punya touring 'Gods of Grind' bersama dengan Cathedral, Entombed dan Confessor di Eropah dan Amerika Syarikat.

EP mereka, Tools of the Trade dikeluarkan pada tahun 1992 bertepatan dengan pelancongan "Gods of Grind".

Columbia (1993-1995)[sunting | sunting sumber]

Michael Amott di Gods of Metal, Bologna, Itali (2008)

Album keempat mereka, Heartwork, telah dikeluarkan pada lewat 1993. Ia merupakan satu perubahan radikal oleh ramai peminat,[11] yang meninggalkan vokal Steer ini lebih mendalam dan lirik ngeri klinikal. Sekali lagi, Steer mengendalikan semua tugas gitar irama, masa ini kerana Amott kehilangan pasportnya di India (menjadikan dia tidak dapat kembali ke England dalam masa untuk merakam).[8] Struktur lagu, sementara masih mengandungi muzik bahagian kompleks, adalah mudah, dalam beberapa kes menggunakan ayat/korus/formula ayat.

Selepas mengeluarkan Heartwork, Carcass menandatangani perjanjian di seluruh dunia dengan Columbia Records, yang berharap untuk kejayaan komersil, walaupun mencadangkan bahawa Jeff Walker belajar bagaimana untuk menyanyi. Dalam beberapa kredit Carcass dengan menjadi pengaruh yang sangat awal pengasas untuk tidak hanya satu, tetapi dua genre metal - grindcore, dan melodic death metal. Michael Amott meninggalkan kugiran ini selepas Heartwork dirakamkan, dan adalah untuk sementara digantikan oleh Mike Hickey, yang kemudiannya digantikan oleh Carlo Regadas.

Semasa musim panas 1994, Walker mencampur semula lagu "Inside Out" untuk album remix Die Krupps, walaupun versi yang tinggal agak benar asal kecuali sampel dram Owen daripada Heartwork menggantikan Die Krupps yang asal, dan campuran tambahan daripada Walker dan Colin Richardson di studio Parr Street (di mana Heartwork dirakamkan).[perlu rujukan]

Carcass kini mula menulis lagu untuk debut label utama mereka. Pada Disember 1994, pelancongan UK Carcass mempamerkan dua buah lagu dari sesi penulisan semasa mereka "Edge of Darkness" dan "Firmhand", kedua-duanya menunjukkan pendekatan yang lebih lurus menulis lagu ke hadapan daripada usaha sebelumnya.[perlu rujukan] Pada masa ini, "Edge of Darkness" dirakamkan untuk BBC Radio 1 Rock Show Session - sesi yang boleh didapati di album kompilasi kemudian.[perlu rujukan]

Menjelang akhir tahun 1994, 17 lagu bersedia dan kugiran ini mula menggunakan $200,000 mereka terlebih dahulu untuk merakam album, sekali lagi dengan Colin Richardson, di studio Rockfield di Monmouth, South Wales pada awal tahun 1995. Dalam jadual rakaman 6 minggu label rekod bermula untuk menarik balik sokongan, menyatakan bahawa Karkas tidak bersedia untuk merakam, dan diperlukan untuk menulis lebih banyak lagu. Nasihat ini tidak dihiraukan, seperti cadangan untuk mempunyai Terry Date untuk dicampur semula album tersebut, dan jalur yang berterusan. Pada masa itu, Jeff Walker dinyatakan dalam temu bual dengan Majalah UK Metal Hammer bahawa album ini mengambil lebih daripada pendekatan rock klasik, dengan dram, bes dan gitar berkembar à la Thin Lizzy, berbanding dengan sebelum ini "gitar berlapis-lapis" produksi. Ini kemudiannya telah meletakkan kepada keengganan Bill Steer untuk melakukan gitar memakan masa yang berlapis (kerana sekali lagi mengemudi dilakukan semua gitar irama) melalui kehilangan minat dalam genre metal.

Semasa sesi rakaman Swansong, Carcass meminta untuk mencampur semula salah satu trek Björk - "Isobel". Ini bukan satu dicampur semula sahaja tetapi lebih merupakan rakaman semula dengan hanya vokal Björk yang masih ada. Semua gitar irama telah dikendalikan oleh Steer, dan trek yang melihat cahaya hari Mac 1996 Bjork pada album tunggal "Hyperballad".

Kemerosotan (1996-2006)[sunting | sunting sumber]

Meneruskan masalah dengan syarikat rakaman Columbia/Sony menyebabkan album mereka yang ditangguhkan dari akhir musim panas tahun 1995 hingga Jun 1996, di mana masa Carcass kembali ke Earache Records, dan berpecah walaupun sebelum mengeluarkan Swansong. Langkah kembali ke Earache telah digelar oleh Walker sebagai "rock and roll besar penipuan kedua"[12] kerana mereka telah berkesan telah dibayar dua kali untuk album yang sama. Swansong dipaparkan dua belas daripada tujuh belas trek meletakkan pita semasa sesi rakaman. Walker telah menyatakan sejak dalam wawancara bahawa semua tujuh belas lagu sepatutnya dimasukkan ke dalam album berganda, dan beberapa lagu ditinggalkan daripada Swansong sebenarnya lebih kuat daripada beberapa kandungan sebenar dalam Swansong. Carcass juga mencampur semula lagu Killing Joke iaitu "Democracy" (dengan merekodkan semula muzik, tetapi menjaga vokal asal), walaupun kali ini Regadas melaksanakan kesemua tugas gitar, kerana ia dipercayai mempunyai Steer berhenti daripada kugiran ini pada awal 1996 . Carcass "Rooster Mix" telah disediakan dalam album Killing Joke, Democracy. Sekitar masa pengeluaran Swansong, Carcass dimaklumkan akhbar bahawa mereka telah mengakhirkan kugiran ini tanpa sebarang lawatan selamat tinggal, tetapi kebanyakan peminat telah meneka ini mungkin berlaku melalui tajuk album.

Album ini dijual dengan baik, tinggal berhampiran bahagian atas Carta Indie Rock di UK selama beberapa bulan, di atas kugiran seperti Placebo, walaupun tidak mempunyai sokongan dari lawatan kugiran tersebut. Ia adalah khabar angin bahawa kugiran ini telah ditawarkan beberapa lawatan yang lumayan pada tahun 1995, seperti menyokong Iron Maiden untuk pelancongan mereka "X-Factour 95", yang mempunyai album telah dikeluarkan seperti yang dijangkakan pada tahun 1995, boleh meningkatkan jualan kumpulan itu dan panjang umur.

Kompilasi lahir selepas kematian, Wake Up and Smell the... Carcass telah dikeluarkan pada bulan Oktober 1996 untuk mengumpul bersama-sama bahan-bahan jarang Carcass, termasuk bahan tidak dikeluarkan, lagu hanya terdapat pada EP dan kompilasi, dan trek secara langsung. Satu video disertakan dikeluarkan beberapa minggu selepas CD Wake Up dengan sedikit pengetahuan dari kugiran atau pengurusan mereka. Video, kemudian dikeluarkan pada DVD, memaparkan lima daripada video promosi kumpulan ini, persembahan dari pelancongan Grindcrusher 1989 (sebagai sekeping tiga) dan pertunjukan dari pelancongan 1992 Gods of Grind. Bunyi pada kedua-dua menunjukkan secara langsung yang miskin, terutamanya yang kedua, yang Walker telah menggambarkan sebagai "tidak dicampur".

Owen, Walker, dan Regadas meneruskan kugiran Blackstar, disertai oleh bekas pemain bes Cathedral, Mark Griffiths, dengan menggunakan kedua Swansong terlebih dahulu dari Earache untuk membiayai rakaman. Blackstar, kemudian Blackstar Rising, menjadi tidak berfungsi lagi selepas pemain dram Owen mengalami pendarahan serebrum yang teruk. Amott pergi untuk menemui kugiran hard rock Spiritual Beggars dan kugiran melodic death metal dari Sweden Arch Enemy. Dalam perpisahan muzik terbesar, Steer menubuhkan Firebird, sebuah kumpulan rock ala-ala Eric Clapton.

Pembaharuan (2007-2012)[sunting | sunting sumber]

Carcass di Rock Al Parque (2008)

Pada Jun 2006, dalam temu bual dengan Walker, beliau membincangkan kemungkinan pembaharuan Carcass, tetapi menyebut bahawa ia adalah tidak mungkin bahawa Owen akan mengambil bahagian, kerana dia tidak dapat meniru bekas penguasaan dram beliau kerana mengalami kesan pendarahan serebrum pada tahun 1999.[13] Pada bulan September 2007, Michael Amott mengumumkan bahawa beliau telah berlatih dengan Bill Steer, Jeff Walker dan Daniel Erlandsson (menggantikan Ken Owen) secara rahsia untuk berlatih lagu lama Carcass untuk lawatan perjumpaan mungkin. Rancangan asal adalah untuk bermain di beberapa festival semasa musim panas, tetapi mereka tidak dapat memenuhi tarikh akhir.[14]

Pada bulan Oktober 2007, Carcass disahkan untuk bermain di Jerman festival heavy metal Wacken Open Air dan Finland Tuska Open Air Metal Festival pada tahun 2008.[15] Carcass kemudian memulakan lawatan perjumpaan, bermula pada 6 Jun 2008 di Sweden Rock Festival di Norje, Sweden. Carcass juga bermain di Hellfest Summer Open Air, Metalcamp dan beberapa perayaan-perayaan lain. Kugiran ini melawat ke Australia dan New Zealand pada tahun 2008, dan kemudian di Amerika Utara pada bulan September dan Oktober 2008, diikuti dengan lawatan pertama kugiran Amerika Selatan, bermain di Colombia, Chile, Argentina dan Brazil. Pada 15 November 2008, Carcass dibintangi untuk Danish Metal Awards diadakan di Amager Bio, Copenhagen, Denmark. Steer turut menyampaikan anugerah untuk Best Danish Debut Album, yang pergi ke SCAMP untuk Mirror Faced Mentality. Carcass mengejutkan penonton dengan membawa Ken Owen ke atas pentas di mana beliau telah memberikan satu dram solo ringkas untuk menunjukkan sejauh mana dia telah datang pulih daripada penyakitnya. Carcass telah lakukan persembahan UK eksklusif di Damnation Festival di Leeds. Ia adalah kali pertama Carcass telah memainkan di England pada 14 tahun.

Carcass keluarkan semula dengan seluruh belakang katalog dengan bahan bonus pada tahun 2008 melalui Earache Records.[16] Apabila ditanya jika kugiran ini telah merancang menulis dan merakam album baru, Steer menjawab:

Saya akan sangat terkejut jika ia benar-benar akan berlaku. Tetapi tidak pernah mengatakan tidak, saya sentiasa yang terakhir yang perlu yakin. Michael dan Jeff adalah lebih sibuk dengan perkara-perkara daripada saya. Saya juga tidak banyak terlibat dalam perancangan semua perayaan-perayaan yang dijadualkan. Pada masa ini, saya hampir tidak tahu di mana negara kita semua akan bermain.
 
— Bill Steer, Voices from the Dark Side[17]

Carcass terus memainkan secara langsung pada tahun 2009, dengan lawatan Amerika Utara disiapkan pada Mac 2009. Carcass juga pernah dibintangi untuk Bloodstock Open Air di Derbyshire, England pada Ogos 2009. Pada bulan Ogos 2010, Carcass dibintangi untuk Vagos Open Air di Vagos, Portugal,[18] dan Jalometalli Metal Music Festival yang diadakan di Oulu, Finland. [19] Di Hellfest 2010, mereka memainkan album Necroticism secara keseluruhannya.[perlu rujukan] Pada tahun 2012, Amott dan Erlandsson meninggalkan Carcass untuk memberi tumpuan kepada Arch Enemy.[20]

Surgical Steel (2013-sekarang)[sunting | sunting sumber]

Steer dan Walker mula bercakap tentang rakaman album baru selepas menunjukkan perjumpaan telah dilakukan. Mereka telah menulis beberapa lagu untuk melihat bagaimana mereka akan berubah. Menurut Steer, "Jika ia kelihatan seperti Carcass kepada kami, kami akan meneruskan. Kami berkata, jika ia tidak merasa betul, kita hanya akan menjatuhkannya".[21] Carcass merekodkan album baru pada tahun 2012, bertajuk Surgical Steel.[20] Daniel Wilding dari kugiran deathgind yang berasaskan dari Bristol iaitu Trigger the Bloodshed melakukan dram untuk Surgical Steel.[22] Pemain dram asal, Ken Owen, juga dibawa untuk merakam beberapa vokal sokongan pada album tersebut.[23] Ben Ash dari Pig Iron, Desolation, dan Liquefied Skeleton menyertai kugiran ini pada Mac 2013 sebagai pemain gitar.[24] Pada 26 Mac 2013, Carcass telah melakukan buat kali pertama dengan barisan baru mereka di Camden Underworld di London, di mana mereka bermain untuk tiga malam.[25] Carcass juga telah lakukan di festival muzik Chile Metalfest pada April 2013,[26] dan festival muzik Maryland Deathfest XI pada Mei 2013.[27]

Pada Mei 2013, Carcass menandatangani dengan syarikat rakaman Nuclear Blast.[28] Di Jepun pula, mereka menandatangani perjanjian dengan Trooper Entertainment untuk mengedarkan album baru.[29] Carcass mengeluarkan Surgical Steel pada 13 September 2013 di Eropah, 16 September di United Kingdom, dan 17 September di Amerika Utara.[30] Keseluruhan album mendapat ulasan positif. Surgical Steel memperoleh 50 kedudukan Top di Carta AS Billboard 200.[31] Selepas Surgical Steel dikeluarkan, Carcass dibintangi untuk Damnation Festival di Leeds sebelum memulakan Defenders of the Faith Tour dengan Amon Amarth dan Hell, yang akan berjalan di seluruh Eropah dan UK pada bulan November dan Disember 2013.[32] Carcass telah melakukan persembahan di 70000 Tons of Metal pada Januari 2014.[33]

Dalam temu bual pada Jun 2014 dengan Metal Underground, Walker ditanya jika Carcass akan membuat susulan kepada Surgical Steel. Beliau menjawab, "Pada akhirnya, selagi kita rasa kita mendapat tempat untuk pergi maka kita akan mewujudkan bahan baru. Kami bukan sahaja akan melakukannya hanya kerana itu. Kita perlu berasa inspirasi. Apa yang boleh saya katakan adalah saya dilakukan lebih di suatu tempat di mana kita boleh mengambil Karkas jika kita memilih untuk melakukan album lain dan secara peribadi saya mahu lakukan album lain. saya tidak berpuas hati dengan mana-mana album yang telah kami lakukan setakat ini. saya tidak fikir kami telah membuat. album Carcass klasik, itulah apa yang saya rasa."[34]

Pengaruh[sunting | sunting sumber]

Band ini dipengaruhi oleh kumpulan-kumpulan death metal dan grindcore seperti Death, Repulsion, Master, Macabre, dan lain-lain metal yang bertindak seperti Slayer, King DIamond, Wargasm dan Diamond Head.[35]

Ahli-ahli dalam kugiran[sunting | sunting sumber]

Ahli-ahli semasa
Bekas ahli
  • Ken Owen – dram, vokal (1985–1995)
  • Sanjiv – vokal (1986–1987)
  • Michael Amott – gitar (1990–1993, 2007–2012)
  • Carlo Regadas – gitar (1994-1995)
  • Daniel Erlandsson – dram (2007–2012)
Ahli-ahli secara langsung
  • Mike Hickey – gitar (1993–1994)

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Reunited Carcass confirmed for next year's Wacken Open Air". Blabbermouth.net. 6 Oktober 2007. Dicapai pada 6 Oktober 2007.
  2. ^ a b Norton, Justin. "Carcass Profile". About.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-07. Dicapai pada 23 Oktober 2013.
  3. ^ Filho, Fernando Souza (1993). "Os novos rumos do Death Metal". Rock Brigade. 12 (85): 56.
  4. ^ "Carcass: Symphonies of Sickness". Spin Magazine. 7 (3): 62. 1991.
  5. ^ Widener, Matthew. "Carcass Clones". Decibel Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-01-16. Dicapai pada 27 Februari 2009.
  6. ^ "Carcass - Perverted Sickos". Rock Hard. June 1990. Diarkibkan daripada yang asal pada undated. Dicapai pada 30 April 2008. Check date values in: |archivedate= (bantuan); External link in |publisher= (bantuan)
  7. ^ Mudrian, Albert (2004). Choosing Death: The Improbable History of Death Metal and Grindcore. Los Angeles, CA: Feral House. m/s. 132.
  8. ^ a b Carcass - The Pathologist's Report documentary
  9. ^ a b J. Purcell, Natalie (5 May 2003). McFarland (penyunting). Death Metal Music: The Passion and Politics of a Subculture. m/s. 21–22. ISBN 0-7864-1585-1. Dicapai pada 18 December 2011. 'album berikut Carcass, Symphonies of Sickness, memaparkan lagu-lagu yang lebih perlahan dan lebih catchy, dan menunjukkan pergerakan kumpulan itu ke dalam genre Death Metal. Album yang akan datang, Necroticism: Descanting the Insalubrious, adalah death metal tulen dengan dinamik rumit, lagu berstruktur kompleks, dan solo gitar halus
  10. ^ "Carcass Giving People What They Want". Blabbermouth.net. 18 September 2013. Dicapai pada 18 October 2013.
  11. ^ Franklin, Dan (16 September 2013). "Can You Feel The Forceps: Carcass, Surgical Steel And Heartwork Revisited". The Quietus. Dicapai pada 19 Oktober 2013.
  12. ^ Kerrang! Jun 1996
  13. ^ "Archive". Lordsofmetal.nl. Dicapai pada 30 Januari 2011.
  14. ^ "MIKE AMOTT: CARCASS Has Rehearsed And May Reunite For Tour". Blabbermouth.net. 18 September 2007. Dicapai pada 18 Oktober 2013.
  15. ^ "Sensation : CARCASS is back!!". Wacken.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-30. Dicapai pada 30 Januari 2011.
  16. ^ "ASK EARACHE: CARCASS- 5 DVD documentaries coming up soon". Askearache.blogspot.com. Dicapai pada 30 Januari 2011.
  17. ^ "Interview with Bill Steer". Voices from the Dark Side. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-01. Dicapai pada 4 Ogos 2008.
  18. ^ "Names Confirmed". Vagos Openair. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-12. Dicapai pada 30 Januari 2011.
  19. ^ "SUFFOCATION, GORGOROTH, DREAM EVIL Confirmed For Finland's JALOMETALLI Festival". Blabbermouth.net. 18 Februari 2010. Dicapai pada 30 Januari 2011.
  20. ^ a b "Reactivated CARCASS Taps TRIGGER THE BLOODSHED Drummer For Comeback Album". Blabbermouth.net. 12 Disember 2012. Dicapai pada 6 Ogos 2013.
  21. ^ Bowar, Chad (13 Oktober 2013). "Carcass Guitarist Bill Steer On Comeback Album Surgical Steel - "It's Not Really Cool If You're Influenced By Yourself"". Brave Words & Bloody Knuckles. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-17. Dicapai pada 19 Oktober 2013.
  22. ^ "Decibel Exclusive: Jeff Walker Speaks About the New Carcass Record!".
  23. ^ "Thrash Hits TV: Carcass discuss having Ken Owen on backing vocals for Surgical Steel". Thrash Hits. Dicapai pada 18 October 2013.
  24. ^ "New CARCASS Lineup Performs Live For First Time; Video Footage Available". Blabbermouth.net. 27 Mac 2013. Dicapai pada 6 Ogos 2013.
  25. ^ Shaw, Zach. "Carcass Performs First Show With New Lineup, Give More Insight Into Why Colin Richardson Quit". Metal Insider. Dicapai pada 18 Oktober 2013.
  26. ^ "THE METAL FEST 2013". Themetalfest.cl. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-16. Dicapai pada 14 Februari 2013.
  27. ^ Rosenberg, Axl. "Next Year's Maryland Deathfest Already Looks Great". MetalSucks. Dicapai pada 14 Februari 2013.
  28. ^ "Carcass Signs With Nuclear Blast Records". Blabbermouth.net. 23 Mei 2013. Dicapai pada 6 Ogos 2013.
  29. ^ "Carcass Signs Japanese Deal With Trooper Entertainment". Blabbermouth.net. 6 June 2013. Dicapai pada 18 October 2013.
  30. ^ "Carcass' Walker, Steer Explain Their Choice Of New Touring Members". Blabbermouth.net. 12 September 2013. Dicapai pada 13 September 2013.
  31. ^ "CARCASS: 'Surgical Steel' Cracks U.S. Top 50". Blabbermouth.net. 25 September 2013. Dicapai pada 18 Oktober 2013.
  32. ^ "CARCASS On Touring With AMON AMARTH - "Lock Up Your Dead Grandmothers"". Bravewords. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-22. Dicapai pada 18 October 2013.
  33. ^ "LINE UP 2015 | 70000TONS OF METAL - The World's Biggest Heavy Metal Cruise". 70000tons.com. 2014-06-20. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-09. Dicapai pada 2014-08-04.
  34. ^ "Interview With Carcass' Jeff Walker". Metal Underground. 22 Jun 2014. Dicapai pada 20 Julai 2014.
  35. ^ Gamble, Billy (7 April 2014). "Interview: Carcass' Bill Steer". digboston.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-07-12. Dicapai pada 17 Julai 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]