Casa Batlló

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 41°23′30″N 2°09′54″E / 41.39167°N 2.16500°E / 41.39167; 2.16500

Casa Batlló
Seni bina bumbung di Casa Batlló

Casa Batlló (sebutan Catalan: [ˈkazə βəʎˈʎo]) adalah sebuah bangunan yang dipulihkan oleh Antoni Gaudí dan Josep Maria Jujol, dibina pada tahun 1877 dan dimodelkan semula pada tahun 1904–1906; terletak di 43, Passeig de Gràcia (passeig is Catalan untuk persiaran atau avenue), sebahagian dari Illa de la Discòrdia ("Block of Discord") di Eixample daerah Barcelona, Sepanyol. Para pembantu Gaudí Domènec Sugrañes i Gras, Josep Canaleta dan Joan Rubió juga disumbangkan pada projek renovasi.

Nama tempatan untuk bangunan ini adalah Casa dels ossos (Rumah Tulang-Tulang), kerana ia mempunyai viscera, kualiti organik rangka. Ia pada asalnya direka untuk keluarga kelas pertengahan dan terletak di daerah yang makmur Barcelona.

Bangunan yang kelihatan sangat luar biasa - Gaudi semua seperti yang direka, hanya dikenal pasti sebagai Modernisme atau Art Nouveau dalam erti kata yang luas. Tingkat bawah, khususnya, agak memeranjatkan dengan pola perhiasan, tingkap bujur yang tidak teratur dan mengalir batu dipahat kerja.

Ia kelihatan bahawa tujuan pereka bentuk adalah untuk mencegah garis lurus secara keseluruhan. Banyak dari façade dihias dengan mosaic diperbuat dari jubin-jubin seramik pecah (trencadís) yang bermula dengan warna jingga keemasan beralih ke biru kehijauan. Bumbung bergerbang serupa dengan belakang naga atau dinosaur. Suatu teori umum tentang bangunan ini adalah bahawa ciri bulat pada kiri tengah, berhenti di atas dalam tombak turet dan salib, mewakili Santo George (santo penaung Catalonia, rumah Gaudi), yang telah terjunam ke belakang naga.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman-laman sesawang rasmi
Laman-laman sesawang tidak rasmi

Templat:Barcelona landmarks