Celaleddin Koçak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Celaleddin Koçak

Celaleddin Kocak (Bahasa Turki: Celaleddin Koçak) (lahir pada November 24, 1977 di Berlin, Germany) ialah seorang pemain bola sepak. Dia sekarang sedang bermain untuk kelab Turki Trabzonspor.

Dia bermula kerjayanya di Tennis Borussia Berlin tetapi mendapati sedikit kejayaan di situ. Seperti banyak pemain bola sepak muda yang dilahirkan ke ibu bapa pendatang Turki di Jerman, dia telah mencuba kesempatannya dengan memasuki sebuah tim Turki. Pada Disember 1999, dia berkeputusan untuk memasuki Altay SK İzmir. Enam bulan kemudian dia cukup menarik untuk mendapati sebuah tempat di bahagian Superlig Ankaragücü. Dia tinggal di sana untuk dua tahun, memasuki Diyarbakırspor pada 2002. Di sini dia menolong bahagian yang baru dipromosi untuk tinggal di bahagian atas.

Pada musim panas 2003, Koçak memasuki Malatyaspor dan di sinilah dia telah benar-benar mendapatkan nama untuk dirinya. Sebagaimana juga dengan menolong Malatyaspor untuk mendapat tempat tengah, dia juga terutamanya menarik dengan pertunjukan mereka di Piala UEFA.

Pada tahun berikutnya, dia mengikuti Ziya Doğan, yang membawanya ke Malatyaspor pada setahun awalnya, di Trabzonspor. Sekali lagi, dia memperkenalkan dirinya di dalam tim dari awalnya dan menjadi kebiasaan ketika Trabzonspor selesai sebagai pelari di dalam liga.

Perkenaan kebangsaannya adalah sebuah kontroversi pada waktu ini, dengan memegang kewarganegaraan Jerman oleh kerana undang-undang Jerman yang bersingkatkan pada kewarganegaraan dua. Dia telah dipanggil untuk bermain dengan Pasukan kebangsaan Turki tetapi tidak dapat melakukan demikian kerana dia tidak mempunyai paspot Turki. Keadaan inilah yang PBST sedang menyelesaikan.

Celaleddin adalah seorang pemain sebelah kiri yang boleh bertukar tempat di antara pertahanan dan padang tengah. Di Trabzonspor, dia biasanya digunakan pada pertahanan. Kebolehannya terpulang kepada kekuasaan dan kelajuannya yang mana menolongnya untuk membuat lari ke hadapan dan juga menahan dengan efektif.

Templat:Trabzonspor Kulübü Squad