Cerita rakyat Melayu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dongeng Melayu iaitu merujuk kepada peranan sesebuah cerita rakyat dengan telah diketahui sebagai sebentuk variasi di dalam sesuatu kisah dongeng.

Sepertimana diketahui Dongengan Melayu seringkali mempunyai pelbagai variasi dan juga pengeolahan olahan rekaan dari pemula dan juga daripada setiap penerus untuk setiap siri cerita dongengan tersebut dan harus menerusi secara merujuk siri-siri pengetahuan, tradisi dan juga adat resam masyarakat melayu.

Dongengan merupakan cerita turun-temurun di dalam bentuk cerita lisan secara dari mulut kepada mulut mahupun di dalam bentuk yang telah ditulis dan juga sebagai perlambangan diantara penduduk asal kepulauan nusantara dan seluruh benua Asia Tenggara.

Cerita sebegini adalah untuk mensetarakan pelbagai variasi sedia ada dan juga sebagai sebuah kisah dongengan dilengkapi pelbagai aspek yang penting.

Di dalam usaha membina untuk sebuah tema yang merangkumi sejumlah tema secara ringkasan dan juga tema dan plot sedia ada dan juga sebagai bahan yang telah tertakluk berkaitan dengan pengetahuan asli kaum Melayu dan juga kaum-kaum berkaitan di rantau tersebut.

Cerita rakyat sebagai dongengan iaitu secara menerusi dan juga menuruti sosiologi pendidikan masyarakat Melayu merujuk kepada satu siri ilmu, tradisi yang telah diwarisi secara turun temurun dalam bentuk lisan, tulisan dan simbolik dalam kalangan penduduk peribumi Maritim Asia Tenggara iaitu di seantero Nusantara.

Ia termasuk antara lain tema dan juga pelbagai perkara yang berkaitan dengan pengetahuan peribumi etnik Melayu dan kumpulan etnik yang berkaitan di rantau ini.

Dongeng cerita rekaan bertujuan sebagai bahan pengajaran kepada kanak-kanak dengan secara menerusi sudut pandang pasif dan juga mampu untuk membantu ibu bapa di dalam usaha untuk mendidik anak-anak dengan kesopanan juga adat resam di sepanjang kehidupan di lalui.

Dongeng Melayu pada zaman sekarang telah dibukukan kepada buku cerita kanak-kanak pra-sekolah.

Maksud dan erti dalam pengajaran sesebuah kandungan untuk mengenali maksud sebuah kehidupan

Dongeng Melayu juga menjadi bahan kajian dan juga selaku suatu keharusan dan juga sesuai jadikan sebagai daya didikan kepada kanak-kanak bangsa generasi penerus seewaktu ini iaitu sejak daripada bangku sekolah zaman tadika.

Cerita Dongeng Melayu yang memberi pengajaran[sunting | sunting sumber]

  • Kisah mengenai jangan menderhaka kepada ibu dan bapa. Kisah-kisah bercorak sedemikian seperti Nakoda Tanggang/Si Tenggang (Malaysia), Nakoda Malim Kundang (Minangkabau/ Indonesia) dan Nakhoda Manis (Brunei); menunjukan si anak yang di jaga dari kecil tetapi menderhaka kepada ibubapanya. dan cerita ini mengajar supaya anak-anak zaman sekarang lebih hormat kepada ibubapa.
  • Bawang Putih Bawang Merah - menceritakan dua orang anak perempuan sama bapa dan berlainan ibu, Putih, anak perempuan yang bersikap lemah-lembut dan bersopan-santun kepada orang tua dan Merah, anak perempuan yang bersikap kurang ajar dan tiada sopan-santun. Cerita ini mengajar supaya anak-anak sekarang bersabar apabila menghadapi rintangan, lebih menghormati orang tua dan tidak tamakkan harta. Selain itu, cerita ini turut mengajar bahawa perbuatan jahat akan dibalas jahat.
  • Ada juga cerita tengtang kehidupan binatang seperti sang kancil yang cerdik samaada ketika melepaskan diri dari [diburu][1]oleh pemangsanya,memberi buah fikiran dan sentiasa bijak menyelesaikan masalah.

Senarai Cerita Dongeng Melayu Pernah Dimodenkan[sunting | sunting sumber]

Kesemua senarai cerita dongeng Melayu di bawah telah di modenkan dan pernah disiarkan menerusi penyiaran di TV3 secara di dalam siaran slot lagenda pada pukul 04:30 petang sehingga 05:30 petang bermula di hari Isnin dan Selasa dan juga Rabu termasuk hari Khamis sebagai hari terakhir ia akan bersiar pada setiap minggu sepertimana diketahui siaran akan berulang-ulang begitu selagi ia tidak berubah pada jadual yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan media prima tv3 Malaysia.

Dan juga turut berada bersama-sama iaitu kesemua cerita rakyat dari kisah dongeng sepertimana telah disenaraikan mengikut jadual siaran sesebuah drama tersebut untuk bersiaran mengikut dan juga perlulah ia menuruti sepertimana telah dijadualkan untuk disiarkan juga sebagai siaran ulangan di TV9 pada waktu dan juga masa siaran malam hari yang sama di dalam slot yang sama:


Nota kaki[sunting | sunting sumber]

Dan ia sepertimana ia telah dinyatakan untuk mendapatkan suatu daya masif dan konklusif dan juga boleh menjadi penimbangtara sebagai yang akan menerima "jelma idea" inovasi secara menurut di dalam perpekstif yang inklusif.

Sehubungan itu juga telah menjadi kelaziaman sebagai penerima anjakan sebagai sesebuah tanjakan permodenan drama dari adaptasi sesebuah cerita rakyat dongengan.

Dengan kesimpulan supaya ia dapat menjadi sebagai diantaranya yang telah berada di dalam senarai untuk menjadi sebagai telah disenaraikan untuk menjadi sebahagian dari drama slot lagenda untul kesemua cerita rakyat dari sesebuah kisah dongeng.

Namun ia perlulah serupa dengan yang sepertimana ia tampak dan ketara dan juga sangat bekeperluan untuk mengikuti sebagaimana setiap variasi drama itu selepas dimodekan.

Sehubungan itu adalah ia perlu serupa dan setara dengan sepertimana telahpun diharuskan untuk mengetahui samada sesebuah dongen tersebut telahpun dijadikan sebagai pelbagai drama-drama yang berunsur dari pelbagai bentuk variasi dengan adaptasi dongengan yang telahpun dimodenkan secara pasif dan juga ia sangat kompenteteri dengan dikelaskan sebagai yang muktamad.

Dan juga perlu penelitian yang benar-benar secara menyeluruh dan juga mampu sewaktu ia diusulkan sebagai sesebuah dongengan yang paling cenderung untuk disiarkan dalam bentuk yang akan disiarkan sebagai sesebuah drama moden dengan siaran yang bersiri dan turut akan bersiaran sewaktu dan juga masa ia telah ditetapkan.

Dalam erti kata lain ia perlulah dengan harus menurut secara menerusi dengan mengikuti dan juga perlulah mengikut jadual siaran menurut jadual telah sedia ada untuk jam dan hari siaran sesebuah drama yang di mana ia telah pun diadaptasikan dari suatu kisah dongengan tersebut lantaran sebagai sebahagian yang telah terbabit sebagai drama slot lagenda bakal bersiaran.