Charles Albert dari Sardinia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Charles Albert
Raja Sardinia
Pemerintahan27 April 1831 – 23 March 1849
Didahului olehCharles Felix
Diikuti olehVictor Emmanuel II
PemakamanBasilica di Superga, Turin
PasanganMaria Theresa dari Austria
AnakandaVictor Emmanuel II dari Itali
Ferdinand, Duke Genoa
Nama penuh
Carlo Alberto Amedeo di Savoia
KerabatKerabat Savoy
AyahandaCharles Emmanuel, Putera Carignano
BondaMaria Christina dari Saxony

Charles Albert (Carlo Alberto Amedeo; 2 Oktober 1798 – 28 Julai 1849) adalah Raja Piedmont-Sardinia 1831-1849. Beliau berjaya sepupu jauh beliau Charles Felix, (1765-1831), yang merupakan dari Kerabat Savoy, di mana dia datang dari cawangan Carignano dan nama beliau adalah terikat dengan "statut Itali" yang pertama (perlembagaan) dan Perang Kemerdekaan Itali Pertama (1848-1849). Beliau turun takhta selepas tenteranya telah dikalahkan oleh tentera imperial Austria semasa Pertempuran Novara (1849) dan meninggal dunia dalam buangan tidak lama selepas itu.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan di Turin pada bulan Oktober 1798 anak kepada Charles Emmanuel, Putera Carignano dan Maria Christina Saxony. Bapanya adalah seorang keturunan generasi kelima daripada Thomas Francis, Putera Carignano, pengasas Savoy-Carignano iaitu seperti Kerabat Savoy. Oleh kerana tiada seorang pun daripada anak-anak Victor Amadeus III sendiri mempunyai anak lelaki, Charles Albert adalah sepanjang hidupnya dikenali sebagai pengganti yang mungkin ke atas takhta Sardinia-Piedmont.

Pendidikan di Perancis[sunting | sunting sumber]

Beliau mendapat pendidikan di dalam "Francophile" suasana intelektual liberal dari Swiss di kota Geneva, kemudian di Paris semasa Empayar Perancis Pertama dari Napoleon Bonaparte (1769-1821). Napoleon I dari Perancis menamakan dia leftenan dalam dragoons (pasukan berkuda) pada tahun 1814. Selepas kejatuhan terakhir Napoleon tahun berikutannya, Charles Albert kembali ke Turin. Dua mentor telah diamanahkan dengan menentang idea-idea berbahaya tentang "pembebasan negara" ("kebebasan, kesaksamaan, persaudaraan/kebebasan, kesaksamaan, persaudaraan") Charles telah belajar di Perancis. Walau bagaimanapun, dia terus memaparkan beberapa simpati dengan liberal.

Charles Albert menandatangani perjanjian Statuto Albertino.
Charles Albert yang pulang dari Sepanyol.

Charles Albert yang menggantikan abangnya Charles Felix ke takhta Sardinia pada tahun 1831. Walaupun seorang patriot Itali yang didakwa menentang Austria yang hegemoni dan penguasaan di Utara Itali, ia meletakkan konspirasi Giuseppe Mazzini. Dia memperkenalkan satu siri pembaharuan berikutan iaitu Revolusi pada 1830-1831 yang melenyapkan di bawahny Eropah. Mereka menghapuskan adat tempatan dan halangan perdagangan, menggubal kod undang-undang perlembagaan (Statuto Albertino) yang diilhamkan untuk mengikuti reformasi awal mereka terhadap monarki progresif Perancis (berikutan "Revolusi Julai" pada 1830) dari Louis Phillippe, "Raja Perancis", (1773-1851), ( bekas Duke Orleans) yang baru ditubuhkan kerajaan neutral Belgium, dan juga kemudian pembaharuan dan undang-undang parlimen dimulakan oleh Great Britain, yang menyokong seni dan sains.

Perang Kemerdekaan pertama[sunting | sunting sumber]

Semasa Revolusi 1848, beliau bersetuju dengan rejim perlembagaan yang kekal di tempat untuk Kerajaan Itali berlangsung. Pada tahun yang sama beliau mengisytiharkan perang ke atas Austria. Dengan tentera kecil yang disokong oleh sukarelawan dari seluruh Itali. Bagaimanapun, selepas kemenangan awal beliau kehilangan dia sokongan dari Paus dan raja-raja Itali yang lain. Beliau telah dikalahkan pada Pertempuran Custoza (24 Julai 1848), yang dipaksa untuk menandatangani gencatan senjata di Vigevano pada 9 Ogos. Apabila ditolak oleh peningkatan pengaruh Republikan di Piedmont, dia cuba untuk menyambung semula perang tahun akan datang. Piedmontese sekali lagi dihancurkan oleh tentera Radetzky semasa di Novara. Bukannya dikeluarkan semula Statut, beliau turun takhta demi anaknya, Victor Emmanuel II yang melarikan diri dalam buangan ke Portugal.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Beliau meninggal dunia di Porto pada tahun yang 1849. Jenazahnya telah dipindahkan ke Basilika di Superga.

Charles Albert dari Sardinia
Tarikh keputeraan: 2 Oktober 1798 Tarikh kemangkatan: 28 Julai 1849
Bangsawan Itali
Didahului oleh
Charles Felix
Raja Sardinia
1831–1849
Diikuti oleh:
Victor Emmanuel II