Chicken Little (filem 2005)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Chicken Little
PengarahMark Dindal
PenulisSteve Bencich
Ron J. Friedman
Dihasilkan olehRandy Fullmer
DibintangiZach Braff
Joan Cusack
Steve Zahn
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
4 November 2005
Masa tayangan
81 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$150 juta
Pecah panggung$314,432,837

Chicken Little ialah filem keluarga sains fiksyen animasi-komputer yang dibuat dengan teknik CGI dan merupakan animasi ke-46 yang diterbitkan oleh Senarai filem panggung animasi Disney, dikeluarkan oleh Walt Disney Pictures pada 4 November 2006. Ceritanya ditulis oleh Mark Dindal dan Mark Kennedy dengan lakon layarnya oleh Steve Bencich Ron J. Friedman, dan Ron Anderson serta diarahkan oleh Mark Dindal.

Filem ini merupakan filem Disney pertama yang dibuat sepenuhnya dengan komputer, setelah menghentikan produksi filem animasi tradisional. Hasil dari filem ini berpengaruh sangat besar dalam hubungan antara Disney dan Pixar, yang selama ini memproduksi animasi komputer untuk Disney. Dengan hasil yang memuaskan, Disney mendapatkan keuntungan dalam negosiasi kerjasamanya dengan Pixar. Walau begitu, Disney memutuskan mereka tetap emerlukan Pixar dan akhirnya membeli Pixar pada 24 Januari 2007 pada harga $7.4 bilion.

Plot cerita[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler Chicken Little membuat kehebohan di kotanya dengan mengatakan bahwa langit runtuh. Ayahnya, merasa dipermalukan, mengatakan bahwa itu hanya sebuah kenari yang jatuh dari pohon. Setahun kemudian ia hanya berteman dengan orang-orang yang dianggap aneh. Untuk mengembalikan kepercayaan ayahnya, ia bergabung ke dalam tim besbol di sekolahnya dan dengan membuat sebuah home run ia berhasil.

Malamnya, ia menemukan sebuah benda bersegi enam yang terlihat seperti langit. Benda tersebut merupakan kamuflase dari pesawat makhluk asing. Ia harus segera memberitahu semua orang tentang invasi alien tersebut padahal para alien hanya mencari anak mereka. Setelah melewati berbagai kejadian, akhirnya para alien mendapatkan kembali anaknya dan mengembalikan yang telah mereka rusak. Templat:Endspoiler

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Watak Pelakon suara
Inggeris Amerika Syarikat Malaysia Malaysia Indonesia Indonesia
Chicken Little Zach Braff ? ?
Buck Cluck Garry Marshall ? ?
Master Runt of the Litter Steve Zahn ? ?
Abby Mallard Joan Cusack ? ?
Fish Out of Water Dan Molina ? ?
Foxy Loxy Amy Sedaris Praya Malik ?
Goosey Loosey Mark Walton ? ?
Walikota Turkey Lurkey Don Knotts ? ?

Sekuel dibatalkan[sunting | sunting sumber]

DisneyToon Studios pada asalnya merancang untuk membuat sekuel terus ke video kepada Chicken Little, sementara bertajuk Chicken Little 2: The Ugly Duckling Story. Diarahkan oleh Klay Hall, cerita itu akan melibatkan Chicken Little terlibat dalam cinta segitiga antara Abby Mallard dan pendatang baru yang cantik, Raffaela, seekor biri-biri Perancis. Berada pada kelemahan yang besar, Abby akan berusaha sedaya upaya untuk mengubah dirinya. Menurut Tod Carter, seorang artis cerita dalam filem itu, tayangan awal gulungan cerita itu mendapat sambutan yang sangat baik, mendorong Disney untuk mempertimbangkan untuk meningkatkan belanjawan pengeluaran agar sepadan dengan kualiti cerita. Tidak lama selepas 2006, apabila John Lasseter menjadi ketua pegawai kreatif baharu Walt Disney Animation Studios, dia membatalkan semua sekuel yang sedang dibangunkan di Disneytoon, termasuk Chicken Little 2, Meet the Robinsons 2: First Date dan sekuel The Aristocats, dan mengarahkan studio untuk mengalihkan tumpuannya ke arah filem spin-off dan produksi asli. Menurut Carter, ini adalah reaksi kepada angka jualan untuk projek semasa dan pasaran keseluruhan, sambil menambah: "Para eksekutif tidak merasakan bahawa filem asal mempunyai pasaran yang cukup luas untuk digunakan untuk menyokong sekuel."[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Noyer, Jérémie (Oktober 20, 2008). "DisneyToon Studios and The Sekuels That Never Were, with Tod Carter". Animated Views. Diarkibkan daripada yang asal pada Jun 22, 2010. Dicapai pada Mac 12, 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]