Chikmagalur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Chikmagalur
ಚಿಕ್ಕಮಗಳೂರು
bandar
Peta India.
Peta India.
Bendera Chikmagalur
CountryIndia
NegeriKarnataka
DaerahChikmagalur
bandarChikmagalur
Penduduk
 (2001)
 • Jumlah101,022
 • Celik huruf
77,455 (41,419 lelaki 36,036 perempuan)
 • Pecahan menurut jantina
53% lelaki dan 47% perempuan
Zon waktuGMT
 • Musim panas (DST)GMT
bawah 6 tahun11118 (2001)

Chikmagalur ialah sebuah bandar dalam daerah Chikmagalur di negeri Karnataka, India. Chikkamgaluru terkenal dengan persekitaran yang tenang, hutan hijau yang subur dan gunung tinggi. Chikkamagaluru juga terkenal dengan kopi dan dikenali sebagai 'tanah kopi' Karnataka. Ia adalah salah satu pengeluar terbesar kopi di India. National Highway 173 (India) melalui bandar.

Demografik 2001[sunting | sunting sumber]

Menurut bancian India pada tahun 2001, Chikmagalur memiliki bilangan penduduk seramai 101,022. Dari jumlah tersebut, kaum lelaki membentuk 51% dari jumlah keseluruhan populasi dan wanita seramai 49%.[1]

Pendidikan 2011[sunting | sunting sumber]

Menurut bancian India pada tahun 2001 Chikmagalur memiliki kadar pendidikan (kebolehan membaca) 77%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 53% lelaki dan 47% wanita mampu membaca. 11% dari populasi berusia di bawah 6 tahun. (2001)

Galeri[sunting | sunting sumber]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Daerah Chikkamagaluru dipanggil daerah Kadur sehingga 1947. Chikkamagaluru mendapat namanya daripada perkataan "Chikkamagala Uru" yang diterjemahkan kepada "bandar anakmu yang lebih muda" dalam bahasa Kannada. Ia dikatakan telah diberikan sebagai mahar kepada anak perempuan bongsu Rukmangada, ketua legenda Sakrepatna (kini Kadur Taluk Daerah Chikkamagaluru). Satu lagi bahagian bandar ini berikan kepada kakaknya yang dikenali sebagai Hiremagalur, yang kini merupakan tempat di Chikmagalur. Beberapa inskripsi lama telah mendedahkan bahawa kedua-dua tempat pernah dikenali sebagai Kiriya-muguli dan Piriya-muguli (Muguli dalam Nadugannada diterjemahkan kepada "bunga"). Di sebuah lembah yang subur selatan banjaran bukit Baba-Budan adalah bandar ibu pejabat daerah.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Bandar Chikkamgaluru tergolong dalam rantau Malenadu di Karnataka.Dengan itu bandar ini terletak di dataran tinggi Deccan. Ghats Barat bermula hanya dari pinggir bandar. Ke arah timur laut terdapat sekumpulan anak bukit, di mana terletaknya jambatan Lakya baru. Chikkamagaluru adalah pada ketinggian 1,090 meter (3,400 kaki) di atas paras laut. Sungai Yagachi mempunyai sumbernya berhampiran bandar. Ia mengalir ke arah tenggara dan bersatu dengan sungai Cauvery.

Chikkamagaluru pada umumnya mempunyai iklim sederhana sehingga sejuk. Suhu bandar berbeza-beza 11-20 ° C pada musim sejuk pada 25-32 ° C pada musim panas.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Chikmagalur berkembang sebagai pusat pelancongan baru Karnataka. Kerana kedudukannya yang terletak ke ibu negeri Bangalore dan beberapa bandar lain seperti Hassan, Shimoga, Chitradurga dan Mangalore dan iklim yang sejuk, pelancong berduyun-duyun ke bandar pada hujung minggu untuk melawat pelbagai tempat di seluruh daerah.

Taman Mahatama Gandhi, yang juga dikenali sebagai Rathnagiri Bore, adalah tempat pelancongan yang terkenal yang terletak di utara bandar. Taman alam semula jadi bersama-sama dengan tapak 'Mullayanagiri' latar belakang merupakan hutan terbuka sebelum ini. Taman ini kemudiannya ditukar menjadi sebuah taman yang indah, yang dibentuk dengan laluan pejalan kaki dan rumput. Taman ini mempunyai bahagian yang luas bunga berona dan tanaman hiasan yang berbeza. Antara tarikan menonjolkan lain taman ini adalah kolam teratai dan jambatan melintas kanak-kanak. Disebelahnya, Taman Mawar Nehru di sebelah kiri taman ke arah ciri-amfiteater lebih 250 jenis tumbuh-jenis mawar. Amfiteater di taman itu menjadi pusat seni, muzik dan kebudayaan sepanjang tahun. Bagi memenuhi pencinta alam semula jadi, terdapat sebuah rumah hijau dalam kawasan taman memuatkan lebih 300 spesies bunga. Tambahan pula, terdapat satu titik pandangan teleskopik, dari mana pelancong boleh melihat kontur pergunungan Baba Budan Giri. Perjalanan Kereta Api Permainan Ratnagiri satu kilometer jauhnya di taman itu merupakan aktiviti rekreasi yang terkenal dengan pengunjung.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bancian India 2001 (sumber Wikipedia Inggeris) ^ Bancian India 2001: Data dari Bancian 2001, termasuk kampong, pekan, dan bandar (Provisional). Jawatan kuasa Bancian India. Diarkib dari asal 16-06-2004. / “Census of India 2001: Data from the 2001 Census, including cities, villages and towns (Provisional)". Census Commission of India. Archived from the original on 2004-06-16. https://web.archive.org/web/20040616075334/http://www.censusindia.net/results/town.php?stad=A&state5=999. Dicapai 2008-11-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]