Christopher Columbus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tiada gambaran asli mengenai Columbus telah dijumpai; ukiran abad ke-19 adalah satu dari banyak gambaran jangkaan.

Christopher Columbus (14511—20 Mei 1506) adalah pengembara dan pedagang yang menyeberangi Lautan Atlantik dan sampai ke Amerika Syarikat pada tahun 1492 di bawah bendera Castilian Sepanyol. Dia percaya bahawa bumi adalah sebuah sfera kecil, dan mendakwa bahawa sesebuah kapal dapat sampai ke Timur Jauh melalui laluan arah barat.

Columbus bukanlah orang pertama sampai ke Amerika, yang dia dapati sudah diduduki. Dia juga bukan orang Eropah pertama yang sampai ke benua itu kerana sekarang telah diakui secara meluas bahawa orang-orang Viking dari Utara Eropah telah melawat Amerika Utara pada abad ke-11 dan mendirikan koloni untuk tempoh yang pendek, L'Anse aux Meadows. Terdapat andaian bahawa pelayar yang tidak dikenali pernah melawat Amerika sebelum Columbus dan membekalkannya dengan sumber untuk kejayaannya. Terdapat juga banyak teori mengenai ekspedisi ke Amerika oleh pelbagai orang sepanjang tempoh masa; lihat .

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak versi mengenai asal usul Columbus sebelum 1476. Walau bagaimanapun, mengikut versi yang paling dipercayai kebanyakan ahli sejarah, Columbus telah dilahirkan antara 26 Ogos dan 31 Oktober 1451 di Genoa, Itali. Bapanya ialah Domenico Colombo, saudagar bulu biri manakala emaknya ialah Susanna Fontanarossa, anak seorang saudagar bulu biri. Christopher mempunyai tiga adik lelaki, Bartolomeo, Giovanni Pellegrino, dan Giacomo, dan seorang adik perempuan, Bianchinetta.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]