Chi Chi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Cici)

Chi Chi (Jepun: チチ), atau Milk dalam televisyen Amerika Latin, adalah isteri kepada Son Goku dan ibu kepada Son Gohan dan Son Goten.

Semasa kecil dia dan Goku telah berjanji akan berkahwin (Goku menganggap berkahwin itu ialah makanan). Selepas beberapa tahun kemudian, dia mencari Goku untuk menunaikan janji mereka untuk berkahwin. Akhirnya, mereka berkahwin dan dikurniakan dua cahaya mata iaitu Gohan dan Goten. Chi Chi terlalu melindungi anak-anaknya. Dia tidak mahu Gohan dan Goten mengikuti jejak langkah Goku yang selalu terlibat dalam pertarungan. Tetapi, dia mula menerimanya dan selalu berlatih bersama Goten apabila Gohan sedang belajar.

Personaliti[sunting | sunting sumber]

Chi-Chi gemar bercucuk tanam dan kenderaan kegemarannya ialah traktor. Makanan kegemarannya ialah Cina chimaki, bola nasi. Semasa kecil, Chi-Chi sangat pemalu dan sering memikirkan dengan siapa dia akan berkahwin. Walaupun putri dari Ox-King mempunyai reputasi sebagai makhluk yang dahsyat, sebenarnya dia seorang yang baik. Kerana dia mempunyai hati yang bersih, dia boleh menaiki awan Nimbus. Apabila bergaduh, dia sering takut dan memukul lawannya sambil menangis.

Personaliti Chi-Chi berubah apabila dia menjadi dewasa, terutamanya selepas berkahwin dengan Goku dan mempunyai seorang anak lelaki bernama Gohan. Dia sering digambarkan sebagai wanita yang kadang-kadang mengganggu, overprotektif tetapi pada dasarnya bermaksud baik, serupa dengan ibu Shonen stereotip yang sombong. Walaupun kekuatannya lemah jika dibandingkan dengan Fighters Z, dia masih merupakan salah seorang wanita terkuat di dunia, dan telah bertarung jauh melebihi tahap manusia biasa pada lebih daripada satu kali. Dia juga kadangkala kelihatan janggal dari segi mental, seperti apabila dia memukul kepala Krillin dengan pintu, menyangka dia adalah Gohan. Walaupun Chi-Chi sering dilihat menjerit kepada Goku kerana bergaduh, atau Gohan kerana kerja sekolahnya, tidak dapat dinafikan bahawa dia sangat menyayangi Goku dan keluarganya. Ini ditunjukkan pada penghujung Saga Buu apabila dia mengalirkan air mata dan memeluk Goku hanya memikirkan akhirnya dapat hidup sebagai keluarga empat dengan Goku, Gohan dan Goten. Selain itu, dia nampaknya paling bimbang tentang Goku apabila dia membangunkan Virus Jantung dalam Saga androids dan Saga your Imperfect, menjaganya dan menangis di sisi katilnya. Apabila dia mendapati Goku semuanya lebih baik, dia melompat keluar dari rumahnya dan berlari ke arah Goku dan memberinya pelukan hangat, yang Goku bertindak balas dengan menghayunkannya. Dia biasanya menangis apabila dia mendapati Goku cedera atau mati, atau apabila dia selamat di rumah, jelas menunjukkan cintanya kepada suaminya. Walaupun Chi-Chi menegaskan kepada Goku bahawa pengajian Gohan adalah lebih penting daripada segala-galanya di dunia, dia, bersama-sama dengan watak-watak lain di sekeliling mereka terkejut apabila Goku benar-benar bersetuju dengannya (dalam "Kenangan Gohan"). Dia juga pergi setakat memeriksa suhunya untuk memastikan dia berasa sihat.

Dia terkenal menekankan "pencapaian akademik" Gohan, dan bukannya kebolehan bertarung, kerana dia teragak-agak untuk Gohan mengulangi tabiat Goku yang menghadapi bahaya, dan dia juga tidak mahu Gohan membesar tanpa pendidikan yang sepatutnya seperti Goku. Oleh itu, dia sering kecewa apabila Goku memutuskan untuk membawa Gohan keluar untuk bergaduh, jadi selalunya Chi-Chi sanggup pergi melawan dirinya untuk mempertahankan anaknya, walaupun dia sentiasa dihalang oleh beberapa watak lain untuk mengelakkan dirinya daripada mendapat sendiri membunuh, tetapi, Ia sering tersirat bahawa Chi-Chi berbangga dengan Gohan setiap kali dia tidak melawan, tetapi enggan mengakuinya. Tidak dapat tidak, Gohan perlu bekerja keras pada kedua-dua identiti manusia serta kemahiran akademiknya. Ini boleh tersirat bahawa dia mungkin tidak mahu Gohan berlawan selepas menyaksikan Goku hampir dibunuh oleh Piccolo dalam Turnamen Dunia dan tidak mahu perkara yang sama berlaku kepada Gohan. Walaupun begitu, dalam cerita androids, Chi-Chi nampaknya semakin menerima pertempuran Gohan, kerana dia membenarkan dia berlatih untuk Android dan menghadiri Permainan Cell, walaupun dia tidak mahu dia mengambil bahagian. Bab-bab seterusnya manga Dragon Ball menyatakan bahawa Gohan telah menjadi seorang sarjana dan dengan itu tidak menyertai dalam Turnamen Dunia 28 Seni Bela Diri. Walaupun Chi-Chi tidak bersetuju dengan pergaduhan, Goten menyatakan bahawa dia mengajarnya seni mempertahankan diri, sama seperti bapanya lakukan dengannya.