Cinta Fitri (Musim 1)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Cinta Fitri Season 1
Ditulis oleh Sabrina Firdaus
Komposer lagu tema Melly Goeslaw
Lagu tema Atas Nama Cinta, Rossa
Lagu pembukaan Atas Nama Cinta, Rossa
Lagu penutup Atas Nama Cinta, Rossa
Komposer Melly Goeslaw
Negara asal Bendera Indonesia Indonesia
Bendera Malaysia Malaysia
Bahasa Bahasa Indonesia (Di Bendera Malaysia Malaysia dari ber-sari kata dalam berbahasa Malaysia).
Bilangan episod Bendera Indonesia Indonesia:
200-episod.
Bendera Malaysia Malaysia:
400-episod.
Penerbitan
Tempoh siaran Bendera Indonesia Indonesia:
3-jam (21:00-00:00 WIB/22:00-01:00 WITA/23:00-02:00 WIT).
Bendera Malaysia Malaysia:
1-jam (12:30-13:30/23:30-00:30 waktu tempatan).
Penyiaran
Saluran asal Bendera Indonesia Indonesia:
SCTV
Bendera Malaysia Malaysia:
TV9
Format gambar PAL (576i 16:9)
SDTV (480i 16:9)
Format audio Stereo
Dolby Digital 5.1
Julung kali ditayangkan di Bendera Indonesia Indonesia:
Isnin, 2 April - Isnin, 5 November 2007 (dari siaran ulang pada tarikh Selasa, 1 Januari - Senin, 19 Mei 2008)
Bendera Malaysia Malaysia:
Isnin, 9 Mei 2011 - Rabu, 28 Mac 2012 (dari siaran ulang pada tarikh Isnin, 2 April - Jumaat, 14 Disember 2012 dan Jumaat, 6 April - 14 Disember 2012)
Status Tamat
Kronologi
Diikuti oleh Cinta Fitri Season 2

Cinta Fitri Season 1 merupakan Sinetron bertemakan drama yang ditayangkan oleh SCTV pada tahun 2007 mulai tarikh Isnin, 2 April sehingga tamat tarikh Isnin, 5 November 2007 dengan jumlah oleh 200-episode. Di Malaysia, drama ini sedang ditayangkan di TV9 bersiaran di Astro dari saluran 119 ber-siaran langsung tayangan perdana pada tarikh Isnin, 9 Mei 2011 sehingga Rabu, 28 Mac 2012 setiap Isnin sehingga Jumaat (dulu setiap hari Isnin hingga Khamis) mulai pada pukul 12:30 sampai dengan 13:30 dan siaran ulang pada tarikh Isnin, 2 April sehinnga Jumaat, 14 Disember 2012 setiap Isnin hingga Jumaat mulai pada pukul 23:30 sampai dengan 00:30 dan Jumaat, 6 April sehinnga 14 Disember 2012 setiap Jumaat mulai pada pukul 12:30 sampai dengan 13:30 waktu setempat dengan dubbing dalam berbahasa Indonesia dan sarikata dalam berbahasa Malaysia.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama

Pelakon Pembantu

Alur Cerita[sunting | sunting sumber]

Fitri adalah seorang yang lucu, ceria dan baik hati. Gadis berusia 19 tahun ini tidak pernah perasangka buruk terhadap orang lain. Fitri berasal dari Kampung Wonogiri, dan tinggal bersama bibiknya kerana kedua ibu bapanya telah lama meninggal dunia.

Menjelang hari pernikahannya, Fitri datang ke Jakarta untuk bertemu dengan keluarga Firman, calon suaminya. Tragis, pernikahan yang telah lama diimpikan, berubah menjadi kisah sedih kerana Firman dipanggil untuk selama-lamanya oleh Tuhan.Ibu Firman, bu Asih menganggap Fitri sebagai pembawa sial. Di sinilah Fitri bertemu dengan Farrel. Dimana Fitri tidak sengaja memakai kasut Farrel.

Fitri menghadiri di pemakaman, Fitri meminta kebenaran kepada keluarga Firman untuk pulang ke kampung. Tidak seorang pun mengetahui kalau Fitri sebenarnya berniat tinggal di Jakarta untuk makbulkan impiannya. Gadis itu juga tidak mahu bibiknya kecewa. Nahas sewaktu berada di stesyen bas, Fitri diragut sehingga seluruh duitnya dicuri.

Akhirnya dengan nekat, Fitri mencuba bekerja di sebuah warung nasi soto milik Maya, anak Pak Hutama. Maya yang berasal dari keluarga kaya itu, di halau oleh keluarganya kerana menikah dengan Bram, pemuda miskin dan oportunis.Di lain pihak, ibu bapa Moza menjodohkan anak mereka dengan Farrel. Padahal, cinta Farrel telah terkubur bersama Mischa, gadis yang pergi meninggalkannya demi menyelesaikan pelajaran di luar negara.

Dengan modal dari Maya, Fitri akhirnya keliling menjual jamu. Tidak sengaja ditengah hujan sewaktu menjual jamu, Fitri bertemu Farrel. Semenjak itu, Fitri dan Farrel mengalami banyak kisah. Dimana Farrel memberi jam tangannya sebagai jaminan pinjamannya kepada Fitri. Juga sewaktu Fitri dipenjara kerana dianggap Farrel dan Fitri membawa lari jam tangannya.

Aldo yang menganggap Fitri sudah kembali ke Wonogiri, terkejut melihat Fitri masih di Jakarta.Cinta pun tumbuh di antara Fitri dan Farrel.Bu Iman tetap sahaja tidak merestui hubungan mereka, kerana takut Farrel senasib dengan Firman, kerana mengira Fitri pembawa sial.Fitri pun akhirnya kerja di pejabat Farrel sebagai cleaning service.

Sementara itu, Moza selalu mengganggu hubungan Farrel dan Fitri. Walaupun akhirnya Moza melepaskan Farrel, dan akhirnya memulai hubungan dengan Tristan. Aldo pun menikah dengan Kayla, adik Farrel.Farrel sendiri tidak pernah peduli, ketika Hutama mengancamnya untuk memilih Fitri atau warisan pejabat. Bu Liknya pun tidak setuju kerana Bu Lia pernah melempar wang ke muka Bu Liknya.Untuk mengambil hati Bu Liknya, Farrel pun menyamar menjadi Fathan dan bekerja dengan Bu Lik. Disana Farrel yang sebagai Fathan bertemu dengan Nabila. Nabila pun jatuh cinta dengannya. Akhirnya Nabila mengetahui penyamaran Farrel. Tetapi Ia salut melihat perjuangan Farrel dan membantu cinta Farrel dan Fitri.

Lama-lama penyamaran Farrel terbongkar. Tetapi melihat ketulusan Farrel, Bu Lik pun akhirnya setuju. Keadaan bahkan semakin runsing ketika Farrel yang akhirnya berhasil mengatasi Moza, harus menghadapi cubaan yang datang menghadang. Mischa datang kembali, dan mengusik cintanya. Dia beritahu kalau Nadine, anaknya adalah anak Farrel.

Banyak pula kisah yang harus dilaluinya untuk mempertahankan cinta mereka.Tetapi, pada saat bertunangan, Farrel dan Fitri pun terus menghadapi ujian cinta mereka. Hutama dan Bu Lia tidak setuju terhadap hubungan mereka. Lambat laun melihat cinta Fitri dan Farrel, Hutama dan Lia pun salut dan mulai merestui hubungan mereka. Keadaan bahkan semakin runsing ketika Farrel yang akhirnya berjaya mengatasi Moza dan harus menghadapi cubaan yang datang menghalang. Mischa datang kembali, dan mengusik cintanya. Dia memberitahu bahawa Nadine, anaknya adalah anak Farrel.

Melihat cinta Fitri dan Farrel, Mischa luluh. Mischa terkena kanker rahim. Mischa pun dibiayai untuk berubat di Singapura. Mischa berkata bahawa cinta Farrel hanyalah untuk Fitri.

Farrel pun masih terus memperjuangkan cintanya dengan Fitri, ketika muncul Edo. Pengusaha kaya yang berasal dari luar negara ini jatuh hati pada Fitri. Edo pun disayang oleh semua orang, termasuk keluarga Hutama dan Fitri. Melihat itu, Bu Lik pun membantu Farrel. Akhirnya Farrel berhasil memenangkan hati Fitri.Setelah itu, muncul Oma, mak cik, sepupu dan pak ciknya Farrel. Oma yang melihat Fitri yang sederhana langsung tidak setuju, dan mengharapkan Farrel menikah dengan pacar lamanya.

Pada akhirnya, Pak Hutama merestui pernikahan Farrel dan Fitri, meskipun ibu(Oma) dari Lia, isteri kepada Pak Hutama, tidak setuju. Namun sebelum hari pernikahan, Fitri pulang ke kampungnya untuk bertemu Bu Liknya. Tetapi sewaktu sedang telefon Farrel di jambatan menuju ke rumahnya, ia terjatuh ke sungai kerana ingin menghidari daripada lori yang hampir melanggarnya.

Trivia[sunting | sunting sumber]

Trivia Cinta Fitri di Bendera Indonesia Indonesia[sunting | sunting sumber]

  • Dari awal season 1 hingga season 5, rating Cinta Fitri berada ditahap teratas dan terbaik. Namun di season 6, mulai mengalami penurunan, disebabkan alur cerita yang tidak berkembang.
  • Di tahun 2007, Cinta Fitri memegang rating tertinggi kedua setelah sinetron Intan.
  • Di tahun 2007, Cinta Fitri memegang rating tertinggi kedua setelah Drama lipur lara Intan dan memperoleh tempat dua penghargaan dari SCTV Awards 2007 sebagai Artis Meletup, Pelakon Meletup, Artis Pendamping Meletup, Pelakon Pendamping Meletup, Golden Achivement dan Program Meletup memulai 6-kategori penghargaan.
  • Setelah musim 1 berakhir, untuk memenuhi permintaan para peminat drama lipur lara terpanjang di Indonesia ini, mulai pada Selasa, 1 Januari 2008 ber-tayangan di SCTV menayangkan kembali Cinta Fitri musim 1 (rerun) setiap hari mulai pada pukul 10:00-12:00 WIB/11:00-13:00 WITA/12:00-14:00 WIT.
  • Cinta Fitri tayang ulang di MNCTV mulai 1 Ogos 2011 season 1 setiap hari pukul 02:30-04:30 WIB/03:30-05:30 WITA.

Trivia Cinta Fitri di Bendera Malaysia Malaysia[sunting | sunting sumber]

  • Cinta Fitri 1 sedang ditayangkan di Malaysia melalui TV9 (Malaysia) pada tarikh Isnin, 9 Mei 2011 adalah:
    • Pada tarikh Isnin, 9 Mei 2011, siaran langsung ditayangkan setiap hari Isnin sehingga Jumaat (dulu setiap hari Isnin hingga Khamis) mulai pada pukul 12:30 sampai dengan 13:30 waktu tempatan, Tayangan cerita selama 1-jam dan tayangan ke udara berjumlah dalam 400-episode (dengan di Indonesia jumlah sebenar 200-episode).
    • Pada tarikh Isnin, 2 April 2012, siaran ulang ditayangkan setiap hari Isnin hingga Jumaat mulai pada pukul 11:30 sampai dengan 12:30 waktu tempatan, Tayangan cerita selama 1-jam dan tayangan ke udara berjumlah dalam 400-episode (dengan di Indonesia jumlah sebenar 200-episode).
    • Pada tarikh Jumaat, 6 April 2012, siaran ulang ditayangkan setiap hari Jumaat mulai pada pukul 12:30 sampai dengan 13:30 waktu tempatan, Tayangan cerita selama 1-jam dan tayangan ke udara berjumlah dalam 400-episode (dengan di Indonesia jumlah sebenar 200-episode).
  • Cinta Fitri pernah ditayangkan setiap hari semasa raya minggu pertama tahun 2011 di TV9.

Rujukan luar[sunting | sunting sumber]